Pretražuje li tvoja najbolja prijateljica sve na internetu čim čuje da netko ima neku bolest? Nema veze radi li se o prehladi, raku ili hepatitisu. Nakon čitanja različitih simptoma vjerojatno će otkriti i da ima većinu simptoma i razmišljati kako se naručiti za pregled kod liječnika. Imaš li još sličnih ljudi u svojoj blizini? Ovakvo ponašanje možda znači da se osoba bori s hipohondrijom.
Hipohondrija je psihički poremećaj koji se očituje u stalnoj usredotočenosti osobe na svoje fizičko zdravlje, bez objektivnih problema. Ako poznaješ osobu koja osjeća ovakvu tjeskobu onda je najvažnije pružiti joj podršku.
Psihologinja dr. Kathryn Smerling dala je važne savjete o tome što nikako nije dobro reći hipohondru. Prema njezinim riječima vrlo malo stvari se može reći takvoj osobi kako bi se osjećala dobro, ali je vrlo važno slušati i suosjećati. Podrška i ljubaznost uvijek su najbolji alati, ali je također važno ne izgovarati sljedeće rečenice koliko god one jednostavno zvučale.
"Sve je to u tvojoj glavi"
Bez obzira koliko scenarij o bolesti može zvučati neobičan, Smerling naglašava da nije dobro reći osobi da izmišlja bolest ili neke simptome. "Zbog negiranja osjećaja hipohondar se može osjećati kao da ga se osuđuje, a nitko se ne želi osjećati tako zbog prijatelja", objašnjava dr. Kathryn Smerling za Purewow.com.
"Sigurna sam da si dobro"
Ovo je jedan od načina da se negiraju osjećaji druge osobe. Smerling kaže da se osoba može osjećati odbačeno ako čuje ove riječi. Čak i ako se nikada nisi borila s tjeskobom, svatko se može složiti da je to nije dobar osjećaj i da treba biti oprezan.
"Možda se radi o ovoj bolesti"
"Nemoj glumiti liječnika", savjetuje Smerling. Umjesto toga, ona preporučuje da savjetuješ osobi da razgovara sa stručnjakom za mentalno zdravlje. No, i ovo može biti nezgodna tema za razgovor jer neki ljudi odmah mogu zauzeti obrambeni stav ako im netko kaže da trebaju pomoć stručnjaka. Stoga se odluči za nježan pristup i objasni osobi da terapija može pomoći ili joj ponudi pomoć oko traženja stručnjaka.
Ne pokazuješ suosjećanje
"Pokaži suosjećanje, ali pokušaj preusmjeriti razgovor. Nemoj pokušavati razumjeti što stvara tjeskobu", dodaje Smerling. Vrlo je važno osobi dati do znanja da joj čuvaš leđa i nježno odvesti razgovor u drugom smjeru kako bi se tjeskoba smanjila.