Deset zdravih bio&bio godina

Povodom desete godišnjice bio&bio trgovina razgovarali smo s voditeljicom Žanom Hinek

Deset zdravih bio&bio godina

U mjesecu svibnju bio&bio trgovine slave 10 godina „zdrave veze“ sa svojim kupcima, koji su od početka prepoznali jednostavnu i iskrenu namjeru: zdravu i prirodnu hranu učiniti dostupnu svima.  Prva bio&bio trgovina otvorena je u zagrebačkoj Jurišićevoj ulici. Od pionirskih dana bio&bio trgovina, prije deset godina, do danas otvoreno je ukupno 12 trgovina u Zagrebu, Splitu, Dubrovniku, Rijeci, Puli, Varaždinu i Osijeku , kao i atraktivni bio&bio web portal kao trinaesta, virtualna trgovina, putem koje se kupcima diljem Hrvatske na kućni prag dostavljaju bio&bio proizvodi.
Povodom ovog jubileja razgovarali s voditeljicom poslovanja bio&bio Žanom Hinek.

•    bio&bio proslavio je svoju desetu godišnjicu rada. Čemu se može zahvaliti dobra poslovnost i uspjeh?
bio&bio trgovine pokrenute su iz jasne vizije nužnosti pozitivnog poslovanja u skladu s prirodom uvažavajući temeljne potrebe urbanog čovjeka za zdravo življenje u skladu s prirodom. Pokretač našeg djelovanja bila je vizija bračnog para Pejić koji se desetak godina bavio educiranjem ljudi o principima prirodne prehrane, ali i o unikatnom modelu osobne ekologije u kojem je zdrav pojedinac osnova zdravog okoliša. Za takav način življenja esencijalne su cjelovite i ekološke namirnice koje u Hrvatskoj nisu bile dostupne stoga je pokrenuta prva „klica“ bio&bio trgovina koje se prije 17 godina, kada je krenulo intenzivnije poslovanje Biovege, još nisu tako zvale.
bio&bio trgovine ekoproizvoda danas su prepoznatljive po provjerenom i kvalitetnom asortimanu cjelovitih ekoloških proizvoda te velikom izboru certificiranih domaćih i svjetskih organskih robnih marki, no naš su glavni adut bio&bio djelatnici koji svakom kupcu pristupaju individualno, prenoseći svoje znanje o zdravoj i prirodnoj prehrani koje je rezultat kontinuirane edukacije i osobnog iskustva.
Misija nam je ponuditi najkvalitetnije ekoproizvode po dostupnim cijenama, te da premium kvalitetom proizvoda, i dodatnom uslugom o njihovoj primjeni, dodamo vrijednost na kupljeno i opravdamo povjerenje kupaca.
Također, imamo logiku promocija suprotnu od tržišne – mi nudimo cjenovne benefite upravo na aktualne sezonske proizvode, a ne kada proizvodu nije sezona ili jača frekvencija korištenja. Promocije radimo na mjesečnoj dinamici i to za određenu aktualnu/ sezonsku temu kojoj pridružimo proizvode iz svih kategorija našeg asortimana. Također benefit kupcima omogućujemo kroz loyalty program i prikupljanje biobodova.

•    Kako se rodila ideja za pokretanje bio&bio trgovina?
Kada su krajem 90-tih počeli nadirati veliki supermarketi i trgovački centri bilo je jasno da je doba malih trgovina s oskudnom ponudom završeno. Kupac se u vrlo kratkom roku, zbog dostupne bogate ponude, promijenio te su očekivanja kupaca porasla. Isto je predstavljalo krah manjim sustavima koji se novim očekivanjima potrošača i navikama kupaca nisu prilagodila. U to doba su supermarketi počeli nuditi i kategorije „zdrave hrane“ koje su uzdrmale specijalističke trgovine ponude. Mi u timu na čelu s bračnim parom Pejić,  smo znali da sigurno postoji i šansa za uspjeh te smo tako zahtjevnom kupcu ponudili – širinu izbora proizvoda iz domene „zdrave hrane“ ali i postavili iznimno jasan i visok kriterij – organskog&cjelovitog. Upravo su nas izbor, kriterij i konkurentne cijene učinili prepoznatljivima. Kada se prvi puta i pojavilo ime bio&bio na trgovini ekoproizvoda do danas, koncept je doživljavao svoje faze „zrelosti“. Prvi kupci najvećim dijelom su bili vođeni potrebom za unaprijeđenje osobnog zdravlja ili zdravlja obitelji, dok se današnji kupci u najvećoj mjeri vode željom da kupuju kvalitetne, sigurne, provjerene proizvode u kojima osim hranjive vrijednosti žele i uživati – dobro se osjećati.


Image


•    Kakvo je u Hrvatskoj stanje na području trgovine i proizvodnje ekoloških organskih proizvoda? Kakavi su trendovi u Europi i svijetu?
Tržište zapadne Europe već je desetak godina zrelo tržište te se tržišni udjeli ekoloških proizvoda ravnopravno mjere s udjelom konvencionalnih obzirom na značajan postotak kojeg imaju, primjerice više od 20% austrijske poljoprivredne proizvodnje je pod ekološkim nadzorom. Na tim tržištima ponuda ekoloških proizvoda u supermarketima predstavlja najznačajniji kanal ponude, dok se u Hrvatskoj upravo budi ovaj kanal u smislu širenja ponude ekoloških proizvoda. Ponuda ekoloških proizvoda u hrvatskim supermarketima se polako definira iz sporadičnih proizvoda na odjelu „zdrave hrane“ u  posebne kategorije ekološke ponude stoga su ovaj rast u prošlog godini većinski iznijeli  maloprodajni lanci široke potrošnje. No, stabilnost poslovanja tj generator rasta prodaje ekoloških proizvoda zapravo su specijalizirane trgovine. Primjerice, bio&bio trgovine, kao lider u ponudi specijalizirao se isključivo za ekološke proizvode, te uz široku ponudu i konkurentne cijene ipak kao najvažniji faktor nudi uslugu kupcima tj savjetovanje o prirodnim proizvodima i prirodnoj prehrani.
Inače, zanimljiv je podatak da upravo od svih europskih zemalja Hrvatska bilježi najveću stopu rasta tržišta ekoloških proizvoda u visini od 20%, slijedi je Nizozemska s 15%. Podaci su izneseni na ovogodišnjem sajmu BioFach, najvećem svjetskom sajmu ekoloških proizvoda.

•    Kakva su vaša predviđanja vezano za poslovanje nakon pristupanja Hrvatske EU? Hoće li se u vašem poslu osjetiti razlika? Ako da, zbog čega?
Razvoj i širenje poslovnog koncepta ultimativni je zahtjev za opstanak na tržištu. I mi ga moramo poštivati, no jedno od temeljnih načela našeg rada jest i evolucija – dakle širenje organskim rastom, zadržavajući temeljne vrijednosti koje moraju biti očuvane i u ekspanziji. Važno nam je zadržati autentičnu, pionirsku strast kojom smo poslovanje započeli i postojeće trgovine njegovati da je samo nadograđuju i unaprjeđuju, a nove otvarati samo kada je i sustav spreman za isto, a ne samo tržište koje nas (na sreću) traži.
Daljnji razvoj ovisi i o promjenama koje donosi priključenje velikom tržištu EU za koje se nadamo da donose olakšice u carinskim i regulatornim davanjima te će omogućiti cjenovnu konkurentnost. No i dalje ostaje činjenica jednog od najvećih poreza na hranu u Europi od 25% čije posljedice osjeća većina Hrvatskih poslovnih sustava.

•    Povodom desete godišnjice izdana je originalna samostojeća kuharica Eliksir. Što sve sadrži ova kuharica?
Povodom 10 godina postojanja objavili smo korisnu, inovativnu i atraktivno ilustriranu samostojeću kuharicu pod nazivom „Eliksir“. Riječ je o izboru najboljih bio&bio shake&blend recepata za napitke zdravlja i vitalnosti koje su djelatnici skupljali kroz dugogodišnju praksu.
Djelotvornost sastojaka je svojim savjetima i komentarima potvrdila klinička nutricionistkinja doc. dr. sc. Darija Vranešić Bender. Iznimno nam je bitno da iza našeg rada stoji i kredibilna potvrda znanosti i stručnjaka za određeno područje, a doc. dr. sc. Vranešić Bender iznimna je poznavateljica upravo novih prehrambenih trendova pa nam je njena pomoć i navigacija u stvaranju Eliksira bila esencijalna. U samo vizualno i dizajnersko oblikovanje unijeli smo baš puno emocija koje je izvrsno u slikovnu formu prenio akademski slikar David Shreim.


Image


•    Koliko vaš tim i prodavači bio&bio proizvoda vjeruju u eko hranu? Konzumiraju li je i oni sami?
Nama je važno da ono što radimo želimo koristiti ili konzumirati mi sami – zato se držimo visokih kriterija i standarda od odabira proizvoda do partnerstva ili odabira poslovnih projekata u koje ulazimo.
Cjeloživotno učenje proces je koji sami sebi dajemo u prioritet ali je edukacija jedna od temeljnih vrijednosti našeg sustava i zapisana je kao „core values“. U bio&bio mogu raditi samo djelatnici koji su prošli edukaciju te koji se stalno educiraju kako bi pružili kredibilne informacije o proizvodu. No, temelj regrutiranja su svakako moralne i etičke vrijednosti koje odlikuju osobu. Poštivanje drugih, posebice prava kupaca, ali i kolega u kolektivu – organizacijska je kultura koju gradimo. Struku trgovca također nadopunjujemo i sa drugim strukama, posebice farmaceutskom ili srodnom strukom zbog specifičnog portfelja dodataka prehrani koje nudimo. Preferiramo trgovačku struku, no u našim su redovima i osobe više i visoke naobrazbe ali samo one koje isključivo žele raditi u bio&bio kao dio svoje osobne misije i poslovnog razvoja.

•    Što po vama znači društveno odgovorno poslovanje? Koliko je ono implementirano u rad bio&bio?
Integrirana dobrobit za čovjeka i okolinu, etika, ekologija i svakodnevno učenje primijenjeno u poslovnoj dimenziji, čine bio&bio trgovine sjajnom radnom organizacijom, pomalo i pozitivnom oazom u današnjem pesimističnom poslovnom okruženju i gospodarskoj situaciji. To nas vodi i kada postoji puno razloga za posustajanje ili opravdanje da se možda i ne ide dalje. Odgovornost znači da se u praksi provode temeljna načela organizacijske kulture koju njegujemo u bio&bio trgovinama primarno u provođenju visokih standarda poštenog (fair-trade) odnosa spram kupaca, partnera ali jednako i spram svih članova u kolektivu. Svakako nam je najvažnije da pratimo da li načela prepoznaju i dobivaju kao vlasiti benefit naši kupci. I zaista nam je velik osjećaj zahvalnosti spram kupca i partnera koji to prepoznaju kao vrijednost i daju povjerenje kupujući ili surađujući bio&bio trgovinama ili koristeći proizvode i usluge drugih naših poduzeća.

•    Postoje li neki jednostavni koraci koje može svatko od nas poduzeti, a da pridonese društveno i ekološki odgovornom življenju?
Zaista sam radeći u branši ekoloških proizvoda i ekološkog poslovanja uviđala da je većina stvari i okolnosti u domeni našeg izbora  stoga sam tim uvidima i iskustvima mijenjala i svoj osobni mind-set u proaktivno djelovanje. Sve je stvar našeg izbora pa tako i odluka o vlastitoj prehrani, ekološkim navikama, poštivanju drugih, poštivanje prava i životinja i brige za Planet. Društveno odgovorno življenje, danas u Hrvatskoj realnosti, najčešće znači i birati izbore za koje treba više vremena, novaca i truda ALI donose nemjerljivo veću vrijednost i kvalitetu življenja te bolju priliku za ostvarivanje naših prirodnih potencijala.
Jednostavan korak je i odabrati ekološku prehranu jer je hrana i narušeni prirodni disbalans u pretjeranoj proizvodnji hrane, posebice mesne, najveći faktor koji ugrožava Planet.


Image


•    Na koji način  utječe organska hrana na organizam? Osjeti li se razlika u odnosu na konvencionalnu prehranu?
Hrana je jedino što iz materijalnog svijeta unosimo u naše tijelo te na taj način hranimo i gradimo naše stanice tj naše tijelo tj izravno utječemo na naše zdravlje. Baš zato su svakodnevne namirnice koje konzumiramo iznimno bitne – od kruha, mlijeka, povrća, voća, žitarica… Industrijska proizvodnja i prerada namirnica nužno je povezana s upotrebom prehrambenih aditiva. Aditivi koji se upotrebljavaju u industrijskoj proizvodnji hrane jesu tvari koje se uobičajeno ne konzumiraju, niti su tipičan sastojak hrane, nego su to tvari određena kemijskog sastava koje se hrani dodaju tijekom proizvodnje, pripreme, obrade, prerade, oblikovanja, pakovanja, transporta i čuvanja hrane.
Dodavanjem aditiva mijenjaju se neke osobine hrane. Aditivi pridonose ujednačenoj kvaliteti proizvoda, ponudu namirnica čine neovisnom o godišnjem dobu, omogućuju proizvodnju jeftinije hrane. Upravo zato želimo promovirati i educirati o važnosti konzumiranja stvarne hrane obzirom na većinski udio ponude visoko procesiranih proizvoda koji su izgubili izvornu vezu s prirodom.
Fokus je uvijek na lokalnim proizvodima, kada smo počinjali s bio&bio cilj nam je bio nuditi proizvode lokalne proizvodnje, tada prije skoro 10 godina nije bilo pokrenute ekoproizvodnje pa smo kroz savjetničke resurse i platforme koje imamo radili na razvoju HR eko proizvodnje. bio&bio je svojom biranom ponudom najboljeg eko asortimana naprosto želio nametnuti visoke kriterije koje hrvatska eko proizvodnja mora i može doseći da zadovolji kupca koji želi kvalitetu. Posebno se ističemo ekskluzivnom ponudom najstarijeg ekološkog imanja Zrno koje je naše partnersko imanje koje nas opskrbljuje s posve posebnim asortimanom kruha ali i povrća.
Prednost ovakvog pristupa prehrani je mnogostruka, biološka aktivnost i cjelovitost donose platformu za usklađivanje našeg organizma s prirodom, tada nastupa i zdravlje kao cjelovito stanje i balans sa vlastitim bićem i okolinom.

•    Jedno pitanje koje vjerojatno muči dosta naših čitateljica –može li nam organska hrana pomoći pri mršavljenju?
Samo pravilan i raznovrstan izbor cjelovitih namirnica nam može pomoći u regulaciji tjelesne težine do naše optimalne. Upravo smo se u bio&bio trgovinama odlučili da nudimo cjelovite i ekološke proizvode koji nude veću mogućnost za zdrave izbore. Jer konzumiranje i ekološkog bijelog šećera i dalje ne podržava naše zdravlje. Prehrana bogata ekološkim povrćem i voćem, pažljivo priređenim kako bi se očuvali hranjivi sastojci, u kombinaciji s cjelovitim žitaricama i kvalitetnim izvorima zdravih masnoća – vremenom će tijelo dovesti u regulaciju te će optimalna tjelesna težina biti prirodna posljedica pravilnog stila življenja u kojem se poštuje potreba vlastitog tijela, te s epodržavaju samoregulirajući i samoiscjeljujući procesi koje tijelo prirodno ima.

•    Vaša ponuda organskih namirnica, dodataka prehrani, prirodne kozmetike i ostalog zaista je velika. Možete li uputiti naše čitateljice i ukratko objasniti što se sve od proizvoda nalazi u vašoj bio&bio ponudi?
Ponuda bio&bio trgovina uključuje više od 3000 prirodnih i certificiranih organskih proizvoda iz kategorije hrane i pića, dodataka prehrani, organske kozmetike kao i ekoloških proizvoda za održavanje kućanstva koji podliježu striktnim kontrolama kvalitete i posjeduju sve pripadajuće certifikate.  
U kategoriji hrane izbor se proteže od ekološkog voća i povrća, žitarica, sjemenki, tjestenina, predivnih slatkiša bez šećera do svježeg beskvasnog kruha s našeg eko imanja Zrno.
Imamo dobar izbor prirodne kozmetike, gdje ističemo kraljicu u ponudi – asortiman Dr.Hauschka kozmetike koji ima posebnu formulaciju namijenjenu da potakne samoregulirajuće mehanizme u koži čime se koža regenerira, iscjeljuje i pomlađuje.
Od dodataka prehrani se posebno ističe moćan detox zeleni napitak Zelena Magma ali i sveopća podrška tijelu za nadomirenje hranjivih sastojaka putem super mikro alge Spiruline.  


Image


•    Što je najveća rođendanska želja za bio&bio?
Zdravlje kao sveprožimajuće stanje fizičkog, mentalnog, emotivnog i duhovnog – u domeni ljudi i Planeta.

Za kraj vam donosimo jedan recept iz „Eliksira“:

ENERGY TORNADO

2,5 dl vode
2 šake indijskih oraščića
1 žličica praha spiruline
1 žličica maca praha
1 žlica praha konoplje
1 kapsula praha cordyceps gljive

Sve sastojke izmiksati u blenderu, po želji zasladiti agava sirupom ili stevijom.

Miješanjem praha spiruline, mace i cordycepsa dobiva se stimulirajući tonik, koji nadoknađuje potrebe organizma za vitaminima B skupine, proteinima i željezom. Cordyceps je gljiva koja se tradicionalno koristi za podizanje energije i kod oslabljenog imuniteta. Ovom napitku puni kremasti okus daje indijski oraščić koji obiluje kvalitetnim masnoćama. Više od polovine sadržaja masnoća u indijskom oraščiću čini oleinska masna kiselina po kojoj je poznato maslinovo ulje.