Danas, kada su zabilježeni sve veći emocionalni problemi kod djece, važno je poticati njihovu samostalnost kako bi mogli uspješno kročiti svojim životnim putem i slijediti svoje strasti. Budućnost je neizvjesna jer se tehnologija toliko brzo razvija da poslovi koje će raditi u budućnosti možda čak danas ni ne postoje. Stoga je vrlo važno djeci dati alate kako bi mogla ostvariti sebe pod vlastitim uvjetima, a ne samo tragati za nekim općim uspjehom.
Psiholog Richard Rende koji se desetljećima bavi ovom tematikom i radio je na uglednim fakultetima, izdvojio je najvažnije stvari koje mogu pomoći roditeljima da potaknu dječju samostalnost.
Poticanje istraživanja
Montessori pristup daje prednost dopuštanju djeci da sama istražuju različitim osjetilima. Dječje iskustvo kod kuće trebalo bi uključivati puno prilika za praktično istraživanje. Konkretne aktivnosti uključuju slobodnu igru, slobodu izbora i istraživanja po volji. Uz to, mnoga su istraživanja pokazala da čak i djeca u ranoj dobi mogu pokazati sofisticirane kognitivne procese kao što su pokušaji i pogreške, ali i da mogu razmišljati izvan okvira.
Roditelji mogu ponuditi otvorene aktivnosti, ali bez toga da daju recepte kako nešto napraviti. Dovoljno je da roditelj ponudi podršku djeci u ostvarivanju vlastitih ideja kako bi shvatila što djeluje, a što ne. Važno je naučiti djecu da u kreativnim procesima uče iz iskustva.
Prakticiranje optimizima
Realistični optimizam - uvjerenje da možemo učiniti nešto kako bismo poboljšali lošu situaciju, pravo je gorivo neovisnog duha. Ono će djecu tjerati da idu dalje čak kad stvari ne idu u smjeru u kojem su očekivali. Dobro je kada preispituju prednosti i nedostatke jer ih to može gurati naprijed. Tako će utvrditi sljedeće male korake za poboljšanja (što je u suprotnosti s otvorenim pesimizmom ili nerealnim optimizmom).
Treba pomoći djeci u analizi problema ili izazova bez obzira radi li se o učenju, plivanju ili problemima s matematikom. Potom treba definirati realne sljedeće korake za poboljšanje i potaknuti ih, a cijelo vrijeme ih podržavati kako bi znali da mogu uspjeti u svom naumu. To će im dati samopouzdanje u isprobavanju novih stvari, bilo da se radi o sudjelovanju u školskoj predstavi, druženju s novom djecom ili učenju košarke. Djeca će znati da možda na početku neće biti sjajno, no moći će se nositi s tim i usredotočiti se na male korake kako bi postala bolja.
Razvijanje socijalnih vještina
Samostalni ljudi djelomično su uspješni i zato jer znaju raditi s drugima. Istraživanje je pokazalo da dobre socijalne vještine u djetinjstvu predviđaju osobni i profesionalni uspjeh desetljećima kasnije. Samostalno dijete uči:
- kako se nositi s vlastitim sukobima (roditelji mogu pokazati razmjenu ideja i pokušaje postizanja kompromisa)
- kako se uključiti u razgovore (roditelji koji puno razgovaraju sa svojom djecom u bilo kojoj dobi pomoći će toj djeci da izgrade rječnik i sposobnost da se izraze i razumiju druge)
- kako surađivati s različitim ljudima (roditelji mogu djecu učiti kako raditi s drugima na rješavanju problema ili na projektima)
Činjenica je da je znanje kako se dobro igrati u pješčaniku prediktor kasnijeg uspjeha, a pružanje djeci dovoljno prilika za međusobnu interakciju, učenje iz razmjene i primanje utemeljenih prijedloga učit će ih kako da postanu samostalna.