
Psihologinja Renata Ćorić Špoljar savjetuje kako organizirati život s djecom, ali i što učiniti kod dječjih svađa

Što bismo sve dali da u ovim trenucima možemo brinuti samo uobičajene brige - oko posla, kućanstva, djetetove zadaće, odabira uskrsnih poklona - umjesto da smo uz uobičajene probleme preplavljeni brigom za život i zdravlje te uz osjećaje straha i neizvjesnosti, prisiljeni prilagoditi se promijenjenom načinu svakodnevnog funkcioniranja uz brojna ograničenja, što bi i u manje stresnim uvjetima zahtijevalo određenu energiju i vrijeme, a uobičajene probleme dodatno intenzivira i otežava.
Upravo u najtežim životnim trenucima važno je osvijestiti da postoji izbor, mogućnost svakom životnom događaju dodijeliti predznak koji odlučimo. Tako utječemo na vlastiti život i preuzimamo kontrolu nad njim što nam pruža osjećaje predvidivosti i sigurnosti, optimizma, snage i strpljenja za dalje.
Koju ćete metodu, tehniku, način koristiti kako bi se dijete umirilo, kako bi se smanjila napetost i razdražljivost, kako bi dijete pritom nešto i naučilo, ovisi o dobi i karakteristikama, temperamentu vašeg djeteta. Stoga isprobajte različite savjete i preporuke kako biste otkrili koji i u kojem trenutku najviše odgovaraju vama i vašem djetetu ili iskoristite postojeće kako biste kreirali neke svoje načine.
Slušanje i razumijevanje je način pružanja podrške koji pomaže i umiruje, pri čemu ne uzima puno više vremena od prigovaranja koje nerijetko preraste u konflikt i nezadovoljstvo.
Dajte djeci svoje vrijeme i slušajte ih:
-Često roditelji nemaju puno vremena, no djeca niti ne zahtijevaju puno.
-Često roditelji imaju potrebu zaštititi djecu i riješiti im sve probleme, no oni uglavnom ne žele savjete i rješenja, već da ih se sasluša.
Pričajte s djecom o osjećajima i recite im par riječi koje puno znače:
-umjesto ''Nemaš se čega bojati'' djetetu reći ''Svi se ponekad bojimo, reci mi čega je tebe strah''.
-umjesto ''Zločest si prema sestri'' djetetu reći ''Vidim da ti je teško sa sestrom, ali to što si napravio nije u redu, reci što ti smeta pa da vidimo što možeš učiniti''.
Koristite tehnike distrakcije i samosmirivanja
:
-Naučite ih da broje do 10 (u sebi, na glas, na stranom jeziku) ili ih usmjerite na neki njima važan predmet (neka se fokusiraju na njega, opišu ga) – za to je potrebna koncentracija, a što je ona usmjerenija, intenzitet emocija se smanjuje
-Naučite ih da uzmu pauzu dok ne steknu kontrolu nad svojim emocijama – time uvažavate njihove osjećaje, no istovremeno postavljate granice samokontrole (u redu je biti ljut i uznemiren, ali nije u redu govoriti ružne riječi, bacati stvari i sl., nad ponašanjem trebamo naučiti imati kontrolu)
-Naučite ih polaganom i dubokom disanju (kao prilikom liječničkog pregleda ili puhanja balona ili gašenja svijeće) kojem si mogu pomoći sami sebe smiriti
Budite primjer svoj djeci:
-ponašajte se kao osoba koja želite da vaše dijete postane (ako želite da vam dijete bude strpljivo s braćom ili prijateljima, trudite se sami biti strpljivi, ako želite da bude iskreno, budite iskreni, ako želite da nauči kontrolirati svoje reakcije i ponašanje bez obzira koji im osjećaji bili povod, razmislite o svojim strategijama)
Jednako kako djeci pružate podršku i poučavate ih strategijama kojima se mogu suočavati s neugodnim emocijama, važno je da im pomognete i poučite ih nekim vještinama organizacije, planiranja, usklađivanja različitih zahtjeva i obaveza, svojih i tuđih potreba (npr. kako organizirati vrijeme, kako isplanirati aktivnosti, kako uskladiti različite potrebe članova obitelji).
Neke zakonitosti i mudrosti dobrog grupnog funkcioniranja možete preslikati na funkcioniranje svoje obiteljske grupe. Prije svega, za vrijeme stalnog i zajedničkog boravka svih članova obitelji kod kuće važna je uspostava rutine i strukture vremena i aktivnosti, kako za djecu tako i za odrasle.
U izradu plana, kao i inače svih obiteljskih i kućnih pravila, važno je uključiti djecu jer će spremnije slijediti upute u čijem su kreiranju i sami sudjelovali.
Napravite plan obaveza i aktivnosti za sebe i za svako dijete:
-S obzirom na to da je računalo u ovim okolnostima potrebno svakom članu obitelji, dogovorite raspodjelu vremena na računalu kako za postojeće obaveze (posao, online škola) tako i tijekom preostalog, slobodnog vremena (igra, zabava, informiranje).
-Slobodno vrijeme možete svakako iskoristiti i na kreativniji način nego pred računalom. Posvetite ga razgovoru o nekim djetetu važnim temama (crtani, filmovi, glazba, igrice, prijatelji, vicevi, sport..). Pokazujući djeci interes za ono što njih zanima i veseli zapravo im dajete poruku da su vam važni. To je ulaganje u vaš odnos i međusobno povjerenje, a i dobra prilika za prenošenje poruka i vrijednosti koje će u situacijama ugodnih razgovora i druženja pasti na podno tlo.
-Vrijeme koje zajednički provodite u kući dobro je posvetiti zajedničkoj aktivnosti poput društvene igri, pri čemu je važno da se s odabirom igre svi slože ili u situaciji neslaganja uvažite želju svakog člana i dogovorite koji dan je čija na redu (uz zajedništvo i zabavu time im prenosite poruke i strategije stvaranja kompromisa i međusobnog uvažavanja).
-Obaveze poput pripreme jela ili pospremanja kuće također možete pretvoriti u zajedničku aktivnost ili u pustolovinu. Sjetite se da događajima sami imamo priliku dati pozitivan odnosno negativan predznak, pa dosadno i naporno usisavanje ili brisanje prašine može postati kraće i zabavnije ako vam i djeca pomognu i to uz glazbu i smišljanje koreografije pritom. Zamislite koji rezultat možete dobiti – odrađen posao, malo tjelesne aktivnosti, kvalitetno provedeno zajedničko vrijeme i bonus - zabava.
Imajte na umu važnost kontinuiranog i dosljednog ohrabrivanja i poticanja poželjnih ponašanja kod djece jer im time postavljate jasne granice i gradite temelj međusobnog odnosa. Budite jasni oko pravila o kojima se ne pregovara (poput primjerice pisanja zadaće, pranja zubi, odlaska u krevet tijekom tjedna), ali pregovarajte i uvažite njihovo mišljenje i želje kada je to moguće (npr.kako će provesti slobodno vrijeme, odlazak na spavanje vikendom, kojim redom će pisati zadaću i sl.).
I ne zaboravite da ste modeli svojoj djeci pa manje brinite jer vas djeca ponekad ne poslušaju, a više jer vas uvijek imaju na oku. Važno je kako se sami ponašate i odnosite prema sebi i drugom roditelju, prema djeci, kako se nosite s problemima i frustracijama te kako ih rješavate.
Kako bi se roditelji lakše suočili sa svađama i sukobima svoje djece, koje ih s razlogom često brinu, važno je znati da svakodnevni manji sukobi pa i rivalitet između braće/sestara, pružaju djeci priliku da se uče kompromisu, prihvaćanju različitosti, samokontroli i mirenju, što su vrijedne životne vještine. Stoga, ako sukobi nisu ozbiljni tako da se djeca međusobno povređuju što je nužno promptno prekinuti, mogu imati i pozitivnih strana. Možda bi bilo dobro da se u situacijama kada se djeca bune, bilo njima bilo bratu/sestri, roditelji zapitaju žele li za svoju djecu da se u budućnosti znaju izboriti za sebe i svoje mišljenje, da se osjećaju sigurno i sposobno izraziti vlastite želje i potrebe ili da pasivno i poslušno prihvaćaju sve što im život i budući autoriteti u životu serviraju.
-Važno je djecu usmjeriti na moguća rješenja i postizanje kompromisa radije nego na utvrđivanje krivnje za sukob. Kako je već ranije spomenuta važnost sudjelovanja djece u izradi obiteljskih planova i pravila, u ovakvim zahtjevnim situacijama upravo možete vidjeti i korisnost toga.
-Pravila ponašanja trebaju biti jasna svakom članu obitelji. Sva djeca moraju znati koja su ponašanja prihvatljiva i koja ne, te koje su posljedice ponašanja što ih odabiru činiti, bez obzira na ono što je napravilo drugo dijete. Time ih učimo i preuzimanju odgovornosti za svoja ponašanja.
Od samih pravila još je važnija dosljednost kojom roditelji provode dogovorena pravila kao i planove.
Za kraj:
-važnost cjelokupne obiteljske klime za sve izazovne i zahtjevne situacije s kojima se svi članovi obitelji suočavaju.
-sve se lakše podnosi i riješi u okružju topline i brižnosti, emocionalne slobode i prihvaćanja, dosljednosti i sigurnosti.
-Svaka situacija s djetetom lakše se riješi pridržavate li se pravila, dosljedno, neovisno o tome za koja se odlučite.