Tablica za vođenje kućnog budžeta

Planirajte vaše troškove

Tablica za vođenje kućnog budžeta

Sređivanje obiteljskog budžeta nije lagan posao. Najteže je pogledati istini u oči i staviti na papir (odnosno na računalo) sve prihode i sve rashode te stanja po svim računima. Za one koji su lijeni složiti sami tablicu u excelu nudimo vam ovu na raspolaganje. Slobodno ju mijenjajte prema svojim potrebama. Pazite samo da se ne zapletete u predetaljno vođenje troškova jer ćete na kraju više vremena provoditi za tablicom nego sa svojom obitelji. Smisao praćenja troškova je njihovo kasnije planiranje. Ne možete planirati ako ne znate koliko zaista i na što trošite. Oni koji kao ni ja iz nekog razloga ne vole riječ planiranje slobodno ju zamijenite s upravljanje.

Godinama sam vodio sličnu tablicu s time da sam imao i dvije dodatne kolone: planirano i ostvareno. Međutim to mi se nije pokazalo pretjerano korisnim. Nekad bi u nekoj kategoriji imao plus u drugoj minus i na kraju bi opet sve to bilo tu negdje. S vremenom sam stekao osjećaj koliko na što trošim i držim se tih okvira, a samim time i tablica koju danas koristim je daleko jednostavnija. Pokušajte voditi tablicu minimum mjesec dana kako biste obuhvatili sve troškove.

Upravljanje troškovima nije samo sebi svrha i ako nemate plan za štednju odnosno investiranje samo gubite vrijeme kao što sam i ja gubio u početku. Automatsko i hladno praćenje koliko ste novaca na što potrošili neće promijeniti vaše navike nit ćete zbog toga na kraju mjeseca imati više novaca. Ono što će vam praćenje troškova omogućiti je informacija koliko zaista trošite te želite li i dalje toliko novaca trošiti na određenu kategoriju. Radi se o vama i vašim željama, a ne o tablici koju morate popuniti. Sada kada imate tablicu možete unaprijed planirati svoj budžet i višak novaca koji ćete ostvariti odmah odvojite na stranu i investirajte. Veće godišnje troškove unaprijed upišite u odgovarajući mjesec i tako čete izbjeći neugodna "iznenađenja".

Obavezno dnevno vođenje
Ukoliko ne vodite tablicu samo za svoje osobne financije već za cijelu obitelj morate upisivati troškove svaki dan. Gotovo je nevjerojatno kako na kraju mjeseca nećete znati gdje je nestalo 50, 100 i više kuna kada ćete uspoređivati stanje na računima s ostvarenim troškovima. Zbog toga sam i stavio jedno kontrolno polje koje na kraju mjeseca uvijek mora biti na nuli ako ste točno upisali sve troškove. Također imate i jedan list (sheet) koji možete isprintati i koristiti za unos dnevnih troškova.

Troškovi kartica i čekova
Nakon dužeg razmišljanja zaključio sam kako je za mene najbolje te troškove upisati u tablicu onda kada su zaista i plaćeni (načelo blagajne). Znači ako danas kupite hranu i platite karticom koja će vam doći na naplatu sljedeći mjesec u tablicu ne upisujete ništa ovaj mjesec već sljedeći kada zaista i platite te troškove. Eventualno si možete negdje sa strane zapisivati te troškove kako se ne bi iznenadili kada dođu na naplatu.

Programi za vođenje kućnog budžeta
Osim ovakvih jednostavnih tablica i dobrog starog papira i olovke postoje i specijalizirani programi. Neki od njih su otišli toliko daleko da mogu učitati podatke s vašeg internet bankarstva ili cijene dionica sa burze tako da u svakom trenutku imate stanje svih svojih investicija. Mogu čak izraditi i poreznu prijavu. Najpoznatiji program je Quicken kojeg sam davno isprobao, ali mi nije praktičan jer je namijenjen američkom tržištu i njihovoj čestoj upotrebi čekova.

Koraci ukratko
1. bez prevelikog opterećenja pratite svoje troškove jedan mjesec
2. pokušate otprilike isplanirati troškove za sljedeći mjesec
3. pogledajte ima li mjesta gdje biste mogli uštedjeti novac
4. izračunajte kolika bi otprilike bila ušteda i na početku sljedećeg mjesec odvojite taj iznos na poseban račun
5. pratite što se događa s vašim budžetom kroz mjesece i pokušajte što više novaca odvojiti za investiranje, a da se pritom ne pretvorite u škrticu i da se ne odričete stvari do kojih vam je stalo.

www.imamnovac.com