Nitko ne voli kritiku, no ona je neizbježan dio života. I nije ona uvijek negativna (iako svaka kritika na prvu djeluje negativno). Iz tuđe kritike (kada je utemeljena) možemo naučiti puno, i ako pravilno reagiramo na nju i uvažimo je - možemo zaista napredovati u osobnom i poslovnom životu.
Reagirati na kritiku na pravilan način, s otvorenim umom i odmakom od emocija, važno je životno umijeće, a ovi savjeti trebali bi pomoći u tome.
Saslušajte
Za početak osobu koja vam upućuje kritiku saslušajte bez upadanja u riječ i rasprava. Zatim razmislite o tome je li kritika opravdana i konstruktivna ili naprosto zloća te druge osobe. Ovo se možda čini jednostavnim zadatkom – no poanta je da o tome razmislite posve objektivno i stavite se u poziciju te osobe, a ne da sebe smatrate nepogrešivom osobom kojoj drugi samo nešto podmeću. Dobro saslušajte tu osobu i pokušajte nešto naučiti iz njenih riječi, a ne da odmah krenete u obranu argumentima.
Reagirajte na prijedloge, a ne na ton kritike
Čest problem s kritikom, čak i ako je utemeljena, je u negativnom tonu i stilu iznošenja koji automatski odbija i ljuti osobu kojoj se prigovara. Kada nam se nešto spočitava u konfrontacijskom tonu, mi automatski odbijamo saslušati. Ovo je važno i ako ste osoba koja mora dati kritiku nekome, ali i ako je primate. U potonjem slučaju morate naučiti odvojiti kritiku od stila kritike. Čak i ako vam se osoba obraća s ljutnjom, odvojite emocije od kritike i radije pokušajte razaznati ima li korisnih prijedloga u kritici.
Odgovorite mirno
Imajte poštovanja, bez obzira na sve i zahvalite im ako je riječ o konstruktivnoj kritici koja će vam pomoći da ispravite svoje greške ili nešto bolje obavite ubuduće. A ako je kritika posve neutemeljena, "uništite ih ljubaznošću". Nabacite osmjeh na lice, zahvalite im na prijedlogu i nastavite dalje po svom. Nemojte se upuštati u nepotrebne rasprave s tom osobom jer ćete se samo uzrujati i dati puno više važnosti cijeloj situaciji nego što zaslužuje.
Cijenite kritiku
Veoma često mi cijenimo samo pohvale iz tuđih ustiju. Kada nas ljudi hvale ili se lijepo ophode s nama, osjećamo se sretnima. Kada nas kritiziraju osjećamo se loše i očajno. No kako bi tek bilo da primamo neiskrene pohvale i lažna laskanja? Bismo li onda uspjeli napredovati u poslu i životu? Ako se želimo poboljšati i razvijati moramo biti otvoreni konstruktivnoj kritici i cijeniti tuđe prijedloge.
Nastavite se truditi
Zapamtite da kritika predstavlja gledište samo jedne osobe. Znajte koje su vaše pozitivne strane i snaga, no uvažavajte tuđa mišljenja i kritike kada su utemeljene. No isto tako nemojte dozvoliti drugim ljudima da vas omalovažavaju i nemojte kritike takvih ljudi doživljavati preosobno. Radije radite na sebi i težite prema ostvarenju svojih ciljeva.
Kritika može biti veoma važna za osobni razvoj, no samo ako je utemeljena