POVIJEST MASKARE

Kako je nastala maskara? Priča o proizvodu bez kojeg danas ne možemo

Od drevnog kohla do modernih, prilagodljivih formula, maskara je prošla dug put. Kroz povijest, mijenjali su se sastojci, načini primjene i ambalaža

maskara
Foto: Shutterstock
VOYO logo

Maskara je neizostavan dio kozmetičke torbice mnogih žena diljem svijeta. Jednostavnim potezom četkice transformira pogled, naglašava oči i daje im definiciju. No, putovanje maskare od drevnih civilizacija do polica drogerija ispunjeno je zanimljivim pričama, inovacijama i, ponekad, opasnim sastojcima. Krenimo na putovanje kroz povijest ovog omiljenog make-up proizvoda.

Drevni korijeni maskare

Prvi tragovi korištenja tvari za naglašavanje trepavica sežu tisućama godina unatrag, do drevnog Egipta, oko 4000. godine prije Krista. Egipćani, i muškarci i žene, koristili su kohl – mješavinu koja je sadržavala mljeveni galenit (olovni sulfid), malahit (bakreni karbonat), čađu i druge sastojke, pomiješane s vodom ili uljem. Kohl nije služio samo kao kozmetički proizvod; imao je i duhovno i praktično značenje. Egipćani su vjerovali da kohl štiti oči od jakog sunca, ali i od zlih duhova i uroka. Osim Egipćana, i druge drevne kulture njegovale su trepavice. Rimljanke su cijenile duge, guste i uvijene trepavice, a za njihovo postizanje koristile su razne mješavine, uključujući kohl.

Image
Foto: Pexels

U renesansi trepavice postaju ideal ljepote

Tijekom srednjeg vijeka, u nekim dijelovima Europe, Crkva je obeshrabrivala korištenje kozmetike. Ipak, žene su i dalje, često u tajnosti, nalazile načine da naglase svoje oči. U renesansi, crvena kosa i trepavice, postale su ideal ljepote. Međutim, postizanje takvog izgleda često je uključivalo korištenje toksičnih tvari.

Viktorijansko doba i rađanje komercijalne maskare

Viktorijansko doba donijelo je značajne promjene u svijetu kozmetike. Iako su žene i dalje često same pripremale mješavine za uljepšavanje trepavica, ovo je razdoblje obilježilo i rađanje prve komercijalno dostupne maskare. Godine 1872., francuski parfumer Eugène Rimmel, razvio je formulu za maskaru koja se sastojala od vazelina i ugljene prašine. Njegov proizvod, nazvan "Rimmel", postao je sinonim za maskaru u mnogim jezicima. Rimmel je i danas globalno poznati kozmetički brend.

Prva maskara u Americi

Otprilike u isto vrijeme, u Sjedinjenim Američkim Državama, Thomas Lyle Williams stvorio je maskaru inspiriran svojom sestrom Maybel. Primijetio je da Maybel koristi mješavinu vazelina i ugljene prašine kako bi naglasila svoje trepavice. Williams je usavršio formulu i osnovao tvrtku koju je nazvao Maybelline. Maybelline je postao još jedan kozmetički div čije proizvode i danas koristimo.

20. stoljeće: Eksplozija inovacija

U 20. stoljeću započinje prava revolucija u svijetu maskare. Filmska industrija, a posebno holivudske zvijezde, popularizirale su dramatičan izgled trepavica, potičući potražnju za maskarom. Tridesetih godina prošlog stoljeća pojavila se maskara pod nazivom "Lash Lure", koja je, nažalost, uzrokovala ozbiljne zdravstvene probleme. Ovaj tragični događaj doveo je do donošenja Zakona o hrani, lijekovima i kozmetici u SAD-u 1938. godine, koji je uveo strožu regulaciju kozmetičke industrije.

Od kolačića do štapića

U početku je maskara dolazila u obliku "kolačića" (cake mascara) – suhe mješavine pigmenata i sapuna. Za nanošenje se koristila navlažena četkica. Tek 1957. godine Helena Rubinstein predstavila je maskaru u tubi, s tekućom formulom koja se nanosila četkicom. Nedugo zatim, Revlon je predstavio prvu maskaru u tubi sa spiralnom četkicom, što je znatno olakšalo nanošenje. Pojavile su se i vodootporne formule, a kasnije i maskare u boji, za volumen, produljivanje i uvijanje trepavica.

Image
Foto: Pexels

Maskara danas

Danas, industrija maskare nastavlja se razvijati, nudeći širok spektar formula i četkica za postizanje različitih efekata. Sve je veći naglasak na personalizaciji, s mogućnošću odabira maskare koja savršeno odgovara individualnim potrebama i željama. Također, raste svijest o održivosti, pa se sve više brendova okreće ekološki prihvatljivijim sastojcima i ambalaži.

Od drevnog kohla do modernih, prilagodljivih formula, maskara je prošla dug put. Kroz povijest, mijenjali su se sastojci, načini primjene i ambalaža, no osnovna svrha – naglašavanje očiju – ostala je ista. Maskara je i danas jedan od najvažnijih proizvoda u kozmetičkoj industriji, simbol ljepote i samopouzdanja za milijune žena diljem svijeta.

Image
SIMBOL SAMOPOUZDANJA

Zabranjen, obožavan, revolucionaran: Povijest crvenog ruža