Nakon prošlogodišnjeg gostovanja u pet velikih hrvatskih gradova, edukativna javnozdravstvena kampanja “Oživi me” nastavila se ove subote na zagrebačkom Cvjetnom trgu.
Građani glavnoga grada imali su priliku, uz stručnu pomoć, na edukativnim lutkama naučiti kako pružiti pomoć osobi u srčanom zastoju.
A, kako to učiniti, procjenjuju organizatori, kroz kampanju je kroz javne edukacije do sada naučilo nešto više od 1500 građana.
Nekoliko jednostavnih koraka postupka oživljavanja ove su subote građanima pokazivali studenti medicine i stomatologije Udruge StEPP, a koliko je važno znati prepoznati srčani zastoj te zašto je pokrenuta kampanja, ispričala je Ivana Portolan Pajić, dr. med., članica Upravnog odbora Zaklade “Hrvatska kuća srca”, koja je i nositelj ove kampanje, uz suorganizatore Udrugu StEPP i stručnu potporu Hrvatskog kardiološkog društva.
"Kampanju 'Oživi me' pokrenuli smo prošle godine jer nam je bila želja osvijestiti građane i informirati ih kako bi na licu mjesta mogli pomoći osobi u srčanom zastoju dok ne dođe liječnička pomoć. Osobama koje su doživjele srcˇani zastoj izvan bolnice, gdje se to i najčešće događa, nužno je pravodobno pružiti pomoć. Naime, prosječno vrijeme dolaska hitne medicinske pomoći u Hrvatskoj je 13 minuta, a svakom se minutom šansa za preživljavanje osobe u srcˇanom zastoju smanjuje za 10-12%. Stoga je važno da svi naučimo kako pomoći jer ako poznajemo postupke oživljavanja, povećavamo šanse za preživljavanjem osobe u srčanom zastoju za cˇak 2-3 puta", ispričala je Ivana Portolan Pajić, dr. med.
Dodala je i kako do izlaska iz bolnice, prema procjenama, preživi samo oko 5% žrtava srčanog zastoja, a svakog sata jedna osoba u Hrvatskoj umre od iznenadne srčane smrti, odnosno čak 9000 osoba godišnje.
Hrvatska slijedi pozitivan primjer Norveške, gdje zahvaljujući ovakvim javnozdravstvenim kampanjama, visok postotak laika pruža postupke oživljavanja osobi u srčanom zastoju čime se postiže zavidna stopa preživljavanja od čak 40%.
Što to znaju Norvežani, a organizatori žele naučiti i hrvatske građane, odnosno o kojim postupcima je riječ, objasnio je Josip Družijanić, dr. med., član nadzornog odbora Udruge StEPP: "Prije svega, moramo provjeriti je li osoba pri svijesti, pazeći pritom na vlastitu sigurnost. Ako osoba nije pri svijesti, potrebno je otvoriti njen dišni put i zatim provjeriti diše li. Ako osoba ne diše ili ako povremeno nepravilno uzdahne, znači da je vjerojatno u srčanom zastoju. Potrebno je odmah pozvati Hitnu medicinsku službu na broj 194 ili 112 te započeti postupak oživljavanja. Oživljavanje odraslih osoba započinje primjenom 30 snažnih i brzih pritisaka na sredinu prsnog koša. Nakon toga, ako su laici trenirani, trebaju primijeniti 2 upuha te nastaviti oživljavati u omjeru 30 pritisaka pa dva udaha, sve do dolaska hitne pomoći.”
U ime Grada Zagreba potporu projektu je došao dati dr. Gzim Redžepi, a u ime Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo prim. Verica Kralj, dr. med.
I ove godine, organizatori su građanima prezentirali aplikaciju "Oživi me" koja je besplatna i dostupna svima preko mobilnih servisa, a koja sadrži upute o tim životno bitnim postupcima te instrukcijska videa.
Edukatori su, kao i plesači plesne skupine Atomic Dance Factory, nosili "Oživi me" majice koje je za ovu kampanju dizajnirala poznata hrvatska dizajnerica Matija Vuica, koja im se također pridružila na Cvjetnom trgu.
Potporu kampanji "Oživi me" na Cvjetni trg došla su dati poznata lica hrvatske javne scene poput sportaša Marija Možnika, glumca i voditelja Slavka Sobina, glumica Ane Majhenić, Ane Gruice i Ankice Dobrić, voditeljice Ive Šulentić, modne agentice Tihane Harapin Zalepugin, glazbenika Ivice Propadala, redatelja Krešimira Dolenčića, novinarke Ane Miščević, košarkaši Cibone Ivica Zubac i Josip Popić, fitness instruktorica Marija Andrijašević te mnogi drugi.
Edukativna javnozdravstvena kampanja nastavila edukacijom na zagrebačkom Cvjetnom trgu