Na površini veličine jednog pravog malog sela, u devet ogromnih hala od kojih svaka ima tri kata, s više od 7000 izlagača, 3200 evenata, gotovo 300.000 posjetitelja, na ovom se sajmu može vidjeti kompletno svjetsko izdavaštvo iz svih područja koje možete zamisliti. Mi smo većinu vremena proveli u hali broj 3.0 s knjigama za djecu, mlade i obitelj te saznali mnoge zanimljive informacije i nove trendove.
Djeca kažu "knjiga je in", svi čitaju i vole knjige
Kod nas u Hrvatskoj čini se kao da je izdavaštvo na koljenima. Knjige se ne kupuju, ljudi općenito malo čitaju, a posebno malo čitaju mladi. To definitivno nije slučaj s djecom i mladima u Njemačkoj. Zadnja dva dana, Sajam je otvoren za posjetitelje i tada ga organizirano posjećuju škole i vrtići. Lijepo nam je bilo vidjeti da djecu knjige doista iznimno zanimaju, da aktivno sudjeluju u svim događanjima, uzimaju knjige u ruke, pažljivo ih proučavaju, razgovaraju o njima s učiteljicama i izdavačima te da se u Njemačkoj njeguje kultura čitanja planski i od najranije dobi.
Može Štrumpfovi, a može i Grubzon
Veliki izdavači djeci su ponudili već poznate likove i brandove: Winxice, Štrumpfove, Miffy, Disney princeze, Graditelja Boba i slično, ali i manje poznati likovi poput Grubzona (dostupan i u našim knjižnicama i knjižarama), itekako imaju svoje male obožavatelje.
Sajam je općenito bio u znaku Hobbita koji doživljava mnoga nova izdanja obzirom da film dolazi u kina u prosincu. Popularno je i izdavaštvo vezano za Angry Birds, Mange te stripovi općenito.
Sadržajno se naglasak stavlja na sve neobičnije priče i ilustracije. Traže se novi svjetovi, internacionalne teme koje će biti zanimljive djeci diljem svijeta, bez obzira na njihovu nacionalnost ili kulturno okruženje.
Isto tako, naglasak će biti na inteligentnim temama, kvaliteti i emocionalnim svjetovima koji zaokupljaju djecu i mlade. Glavno pravilo postaje da se pisci djeci više neće obraćati "s visoka". Teme postaju sve realističnije i napetije.
Knjige za mlade progovaraju o ozbiljnim temama kao što su ljubav, veze, kriminal, korupcija i slično. Posebno popularna je fikcija, a hit knjiga definitivno su "Igre gladi" i "Warrior Cats". Primjetili smo da su vampirske teme pomalo out, a veliki povratak doživljavaju krimići i ljubići za mlade, smješteni u najneobičnija okruženja i moderne svjetove.
Fan fiction ili napiši svoju verziju knjige
Počelo je s Harryjem Potterom, a nastavlja se punom parom i s ostalim popularnim naslovima. Fan fiction su platforme koje omogućavaju mladima i djeci interakciju sa sadržajem na način da djeca nadopunjuju postojeći tekst knjige, mijenjaju ga, pišu svoje verzije, a potom to dijele s ostalim fanovima određene knjige koja im zaokuplja pažnju i maštu. Radi se o razmjeni sadržaja tj. društvenom čitanju (social reading) u kojem je dijete i čitatelj i pisac i komentator i recenzent. Djeca na taj način razvijaju svoju pismenost i kreativnost.
Najpopularnije fun fiction platforme su Tiger Books, Teen Book Finder i Antolin.
Novi formati i učionica budućnosti
Osim novih tema, traže se i novi mediji, odnosno multimedijalni formati pomoću kojih će taj sadržaj biti prezentiran. Veliki izdavači traže inventivne proizvode koji će privući djecu i ponukati ih da konzumiraju sadržaje. U velikom zamahu su razni filmovi, audio knjige, e-knjige i aplikacije te neke nove platforme koje su miks ovih multimedijalnih sadržaja. Međutim, i dalje je najvažnija priča, najvažniji su likovi i kvaliteta sadržaja. Najbolji primjer multimedijalnog pristupa je Greg’s Diary autora Jeffa Kinneyja.
Velike promjene doživjet će i učionice budućnosti. Dolaze novi sadržaji, formati i pristupi podučavanju. Sadržaji prezentirani kroz igrice, učenje kroz igru općenito i interaktivnost ključne su riječi kad govorimo o učenju u budućnosti. Ipak, na Sajmu je bilo jasno istaknuto da će djeca i dalje pisati u svoje bilježnice i dalje će crtati i čitati tiskane knjige, ali sve će biti nadopunjeno virtualnim proizvodima i aktivnostima. U tome prednjače proizvodi: onilo, Cyber Classroom 4.2 i Klett MINT.
Zvijezda sajma - Arnold Schwarzenegger
Upravo u našem paviljonu svoju je biografiju došao predstaviti najjači Austrijanac u Americi - Arnold Schwarzenegger. Na žalost nismo ga osobno vidjeli, ali smo primjetili da su biografije definitivno jako popularne. Osim Arniejeve, veliku promociju imale su i biografije Johna Lennona, Davida Bowieja i Kurta Cobaina.
Popratna događanja
U našem paviljonu 3.0 predstavljeno je i na tisuće kuharica. Svakog se dana na štandovima izdavača nešto fino kuhalo, pa su nas mamili razni mirisi. Jedna od najpopularnijih najavljenih kuharica svakako je ona Jamie Olivera zvana "15 minuta". Osim raznih domjenaka, sajam je prepun raznih događanja - čitanja, predstavljanja autora, potpisivanja knjiga, koncerata, degustacija, a nije neobično i da se usred paviljona održi prosvjed. I sami smo svjedočili prosvjedu za oslobođenje Pussy Riot iz ruskog zatvora.
Festival likova iz dječjih knjiga
Možda najupečatljiviji dani sajma za nas su bili subota i nedjelja, odnosno dani kada je Sajam otvoren za posjetitelje. Oni koji se maskiraju u svoje omiljene likove iz knjiga ili stripova, imaju besplatan ulaz. I mnogi to dosita iskorištavaju. Tako u ta dva dana sajma možete vidjeti najmaštovitije maske i kostime. Neke od njih smo i slikali, pa pogledajte u galeriji ispod članka.
Hrvatska dječja knjiga u svijetu
Hrvatski izdavači, točnije njih deset, izlagalo je i nudilo autorska prava na domaće naslove na zajedničkom štandu udruženja Hrvatske dječje knjige. Interes za hrvatskim piscima postoji i ima prostora za plasiranje naše dječje knjige vani.
Tržišta SAD-a, Velike Britanije i drugih anglosaksonskih zemalja, kao i, primjerice, Njemačke, zatvorena su i gotovo da uopće ne kupuju prava, već ih samo prodaju. Radi se o najvećim izdavačima koji predvode industriju i teško je uopće hrvatsku knjigu ponuditi i prezentirati njihovim agentima. Međutim, naše knjige interesantne su zemljama mediteranskog područja (Italija, Španjolska, Portugal), kao i azijskim zemljama koje se sve više otvaraju europskim sadržajima i stilovima. Tu posebno prednjače Malezija, Kina i Južna Koreja. Dobar primjer izvoza hrvatske dječje knjige svakako je izdavač Kašmir promet, koji čak 50% svojih prihoda ostvaruje prodajom prava na svoja izdanja u više zemalja svijeta.
Cijeli grad diše u znaku knjige
Frankfurtski sajam knjiga veliki je događaj za cijeli grad. Na glavnim gradskim trgovima održavaju se razni koncerti, nude razni sadržaji, na svakom koraku se čita, javni prijevoz je besplatan za posjetitelje Sajma, restorani daju posebne ponude za posjetitelje, organizira se dolazak škola i vrtića na Sajam, a obrtnici i ugostitelji nude po cijelom gradu svoje tradicionalne proizvode za one koji žele neku uspomenu iz Frankfurta.
Sajam knjiga u Frankfurtu festival je čitanja i uživanja u književnim svjetovima. Čitanje oplemenjuje dušu, uči nas i širi nam vidike. Stoga nam je drago da smo bili dio događanja gdje se knjiga slavi i gdje je sve podređeno lijepoj, pisanoj riječi na način koji se ne može vidjeti nigdje drugdje u svijetu.
KOMPLETNU GALERIJU FOTOGRAFIJA POGLEDAJTE ISPOD ČLANKA!