Tehnike su dio istraživanja objavljenog u časopisu Family Relations.
Zahvaljujući novim taktikama roditelji bi mogli imati manje posla oko razješavanja dječjih sukoba, a smanjuje se i broj negativnih postupaka među braćom te se poboljšava kvaliteta njihovog odnosa, izjavila je Laurie Kramer, profesorica i kreatorica programa koji je nazvan "Više zabave sa sestrama i braćom".
"Iskustva s braćom mogu biti nepodnošljivo frustrirajuća za djecu" kaže prof. Kramer. "Djeca često ne mogu pronaći riječi kako bi opisala ono što proživljavaju, strategije koje bi im pomogle snositi se s emocionalnošću koju nosi odnos s braćom, te tehnike smirivanja uz pomoć kojih bi umanjili frustrirajuće epizode te nastavili normalno komunicirati s bratom ili sestrom".
Djetetova sposobnost da upravlja emocionalnim iskustvom ili ponašanjem temelj je za upuštanje u sve druge društvene odnose. Prihvaćanje predloženih tehnika tj. socijalnih vještina poboljšava odnos među braćom, ali i povećava šansu harmoničnog odnosa među braćom kada budu odrasli ljudi. Naime, istraživanja pokazuju da konfliktni odnosi među djecom imaju tendenciju ostati takvi i u odrasloj dobi. Vještine koje su važne za odnos među braćom, primarne su i kod odnosa s roditeljima i vršnjacima.
Program "Više zabave sa sestrama i braćom"
Ovaj program pomaže djeci da identificiraju, promatraju i ocjenjuju svoje emocije, daje im riječi pomoću kojih mogu razgovarati o svojim osjećajima te im pomaže u odjeljivanju osjećaja (npr. kada su frustrirani misle da su ljuti ili da čak osjećaju mržnju).
"Najvažnije je što djeci pomažemo shvatiti kako se u trenucima navale negativnih osjećaja moraju smiriti prije bilo kakve reakcije te ih učimo kako to postići. Mi to nazivamo "učenje o kuliranju". U znanstvenoj terminologiji to se naziva reguliranje emocija", kaže prof. Kramer.
Istraživači su promatrali interakciju djece između 4 i 8 godina u 95 obitelji prije i nakon primjene programa "Više zabave sa sestrama i braćom". Ispitanike se učilo emocionalnim i socijalnim vještinama kroz učenje po modelu, igranje uloga, davanje povratnih informacija i kroz pet predavanja. Lutke, video i demonstracije uživo bile su
korištene u učenju pozitivnih reakcija prema braći. Djeca su potom vježbala pokazane tehnike te primala automatske povratne odgovore i instrukcije.
"Nakon toga smo učili metodu instrukcijskog samo-razgovora i samokontrole koje se koriste kada se pojave problemi, a kako bi klinci izbjegli impulzivne reakcije, razmislili o ciljevima koje žele postići i kako će ih u toj situaciji postići kroz smireni odgovor i objašnjenje svojeg stava bratu ili sestri", kaže prof. Kramer.
Kvaliteta odnosa među braćom nakon istraživanja znantno se poboljšala i djeca su doista koristila novonaučene tehnike socijalnih i emocionalnih vještina. Roditelji su prijavili puno manje intervencija u sukobe te su pozitivnije ocijenili odnos među djecom.
Izvor: University of Illinois at Urbana-Champaign