Ženski i muški mozak ne razmišljaju jednako

Ne može se poreći da postoje „muške“ i „ženske“ karakteristike, zbog kojih na radnom mjestu dolazi do sukoba...

Ženski i muški mozak ne razmišljaju jednako

Od samog rođenja jasno je da ženski i muški mozak funkcionira drugačije, pa zato nije niti čudno da vrlo često u privatnim, pa tako i poslovnim situacijama između žena i muškaraca dolazi do sukoba mišljenja u načinu djelovanja, poslovanja, svega vezanog za posao.

Upravo ti problemi nastaju zbog drugačijeg načina komuniciranja, načina na koji se zahtjeva akcija, prihvaća savjet, daje određena reakcija i vrijeme u kojem se ona daje. Žene i muškarci čak imaju različite načine izražavanja zahtjeva za obavljanjem određenog posla.
Zbog toga vrlo lako može doći do nesporazuma, pa čak i svađa. Kada je i cilj isti, načini dolaženja do tog cilja su često vrlo drugačiji.

U današnje vrijeme žene vrlo polako, ali sigurno zauzimaju vodeća mjesta malim, srednjim i velikim tvrtkama, pa se i zato sve više priča upravo o problematici komunikacije između žena i muškaraca. Naravno, ne radi se samo o komunikaciji unutar određene radne organizacije, nego i o komunikaciji s klijentima i poslovnim partnerima.

Ovo je izrazito višeslojna problematika u kojoj su napisane brojne studije i knjige, te rađena mnoga istraživanja, a koju je vrlo teško obrazložiti u jednom tekstu. Ipak, pokušat ćemo barem zagrepsti po površini ove problematike žensko-muških poslovnih odnosa i načina ophođenja i komunikacije.

Kako muškarci i žene komuniciraju?

Da ne bude zabune, kada je u pitanju komunikacija ne postoji pojam „tipičan muškarac“ ili „tipična žena“. Ljudi su prvenstveno individue, različitih karaktera koji su uvjetovani biološkim, kulturnim i odgojnim nasljeđem. No, ne može se poreći da postoje „muške“ i „ženske“ karakteristike, zbog kojih na radnom mjestu dolazi do sukoba.

Krive pretpostavke dovode do krivih zaključaka, samo zato jer žene razmišljaju drugačije nego muškarci. Zato smo odlučili predstaviti šest različitih scenarija komunikacije između spolova i zbog čega dolazi do razilaženja mišljenja i potencijalnih problema.

1. Igra moći

Ženski način - Žene imaju tendenciju postavljanja puno pitanja prije nego što započnu neki posao.
Muški način - Zbog toga, muškarci imaju dojam da žene ne znaju svoj posao. Njihov razum im govori, da su sposobne za obavljanje određenog posla, ne bi postavljale toliko pitanja, nego bi obavile taj posao.

Ono što je istina je da žene često potvrđuju već poznate podatke prije nego što započnu s poslom, kako bi poboljšale svoju učinkovitost.
Dakle, kada žene ispituju pitanja i utvrđuju činjenice, muškarci to vide kao nesposobnost i neznanje. Ono što je zanimljivo spomenuti je da žene za muškarce koji ne postavljaju pitanja misle da su savršeno upućeni u svoj posao, što često nije slučaj.

Zbog toga se ženama koje su nadređene muškarcima preporučuje da utvrde zna li muškarac obaviti zadataka koji mu je zadan. Jedan od načina je nadzor posla od samog početka, te da ponude pomoć ako zadatak negdje „zapne“.  

2. Slijepa ulica

Ženski način - Žene u komunikaciji često koriste anegdote i situacije iz privatnog života.
Muški način - Muškarci koriste metafore o autima, sportu i ratu.

Ovakav dijalog može vrlo brzo doći do „slijepe ulice“. Žene često ne prate sportska događanja, automobilsku industriju ili utrke, niti su upoznate s ratnim strategijama i primjenama oružja, zbog čega nerijetko događa da ne razumiju ili krivo razumiju na što muškarci impliciraju. Situacija je nerijetko i obrnuta, no situacije iz svakodnevnog života muškarci mnogo lakše razumiju.

Upravo taj način neformalne komunikacije koja se događa u poslovnim krugovima, zatvara vrata ženama u muški krug i obrnuto. Zbog toga se savjetuje da se u takvim situacijama koristi „žargon“ koji će razumjeti obje strane.

3. Način vođenja

Ženski način - Odrastajući, žene najčešće pokušavaju uspostaviti veze s različitim ljudima.
Muški način - Odrastajući, muškarci žele biti u vodećoj poziciji.

Zbog toga, žene i muškarci sam način vođenja i upravljanja vide na drugačiji način. Žene imaju tendenciju da bolje surađuju s svojim podređenima i nadređenima, s naglaskom na dobrom poslovnim odnosima i suradnji, dok muškarci neprestano očekuju i postavljaju izazove, neovisno na kojoj bili poziciji.

Zbog načina na koji vide vođenje i upravljanje, često se dolazi do sukoba, pa može se čak reći u uvrijeđenih ega, s obje strane.
Kada muškarci nastupaju previše oštro i zapovjedno, žene to vide kao još jednu od muških nesigurnosti. Muškarci pak žene vide kao osobe koje nemaju samopouzdanja ili pak slaba uvjerenja, pa moraju raditi mnogo više kako bi uspjele.

Ni jedno od tih percepcija nije točna, no ono što bi trebali i jedni i drugi je naći se na pola puta. Muškarci moraju naučiti više surađivati, a žene preuzeti inicijativu u svoje ruke.

Image



4. Zaobilazni put ili prečica

Ženski način - Žene vole pričati i slušati priče, uključujući one koje imaju probleme i pogreške, obrate i ponovne preobrate. To je njihov način na koji uspostavljaju vezu i grade poslovne odnose.
Muški način - Muškarci odmah gađaju „u sridu“. Način i razlog zbog čega se nešto dogodilo, nije bitan. Važan je put i cilj.   

Rezultat je nestrpljenje koje se događa između njih. Žene najčešće traže detalje kako bi iskazale brigu, da pokažu svoju ekspertizu u određenom području i da potvrde svoje pretpostavke. Muškarci pak „putem“ prikupljaju informacije, samo kako bi dobili općenitu sliku, bez po njima, trivijalnih i nevažnih detalja.

Svaki spol može imati koristi od međusobne komunikacije, ako se pronađu na sredini. Muškarci bi trebali pokušati češće i opširnije objasniti ono što misle, a ne donositi nesmotrene zaključke, dok žene trebaju dovesti u red svoje misli i dati konačan zaključak.

5. Razmjena energije

Ženski način - Žene imaju tendenciju tretirati svoje kolege kao oca, supruga, partnera.
Muški način - Muškarci imaju tendenciju tretirati kolegice kao majke, žene, partnerice.

Iako vam se ovo na prvi pogled može činiti apsolutno isti način tretiranja, to je upravo način s kojim će najlakše doći do problema i krive komunikacije. Naime, ljudi na svoje radno mjesto prenose seksualnu dinamiku koja se nalazi u njihovom domu, te imaju tendenciju gravitirati osobama koje im odgovaraju po toj dinamici u privatnom životu.

Često preslikavaju svoju privatnu situaciju na poslovnu, te svoje frustracije iskaljuju na poslu, reagiraju na isti način, kada je u pitanju tko je u pravu, a tko nije o bilo kojoj situaciji da je riječ.

6. Činjenice i osjećaji

Ženski način - Žene općenito mnogo lakše govore o svojim osjećajima.
Muški način -  Muškarci se mnogo češće zadržavaju oko činjenica i zanemaruju osjećaje.

Rezultat je najčešće vrlo loša komunikacija. Naime, svaka komunikacija ima dvije komponente, činjeničnu i osjećajnu, a do problema dolazi kada se zanemaruje jedna od tih dviju komponenti. Naravno, podjela između činjenica i osjećaja ne može biti pola-pola, ta podjela mora imati određeni omjer, ovisno o situaciji.

Kada je riječ o poslovnom komuniciranju, emocija je ona komponenta koja mora imati manji udio, ali ne smije biti zanemarena. Primjerice, i muškarac i žena koji komuniciraju znaju da je teško, što je emocionalna komponenta, dok isto znaju da postoje određene činjenice koje trebaju u obzir kako bi sagledali problem, a to je ona racionalna, činjenična komponenta. To je ispravan način komunikacije, koja može dovesti do pozitivnih rješenja.

(vam)
Foto: photostock
ambro