
Zaštita potrošača

Najnoviji primjer povlačenja iz prodaje neispravno deklarirane smrznute brazilske govedine, a ima naznaka da je bilo i drugih nepravilnosti s uvozom i skladištenjem mesa, samo je potvrdio koliko još ima prostora za kršenje prava potrošača. Unatoč činjenici da imamo jedan od najboljih Zakona o zaštiti potrošača u Europi. No, praksa je, nažalost, manje pohvalna. Već godinama inspekcije državnoga inspektorata pokazuju kako su nepotpune ili netočne deklaracije među najčešćim prekršajima domaćih trgovaca. Nerazumljive, nejasne, često i teško čitljive deklaracije, zbunjuju kupce. Deklaracija je ključna da bi potrošač odlučio o kupnji proizvoda, zato bi kazne za one koji lažnim deklaracijama kupce pogrešno informiraju o kvaliteti proizvoda trebale biti rigorozne. Za zavaravanje potrošača predviđene su kazne od 80.000 do 200.000 kuna.
Opasne dječje igračke i roba Već je bilo slučajeva na hrvatskom tržištu da su iz prodaje povučene i dječje igračke, proizvedene u dalekoistočnim zemljama, a u kojima su tek naknadnim kontrolama otkriveni za zdravlje opasni sastojci, boje. Osim na deklariranje proizvoda, potrošači se najčešće žale na uslužne djelatnosti, smatrajući kako im se neopravdano uskraćuje pravo da plaćaju određenu uslugu prema potrošnji registriranoj na vlastitom mjernom uređaju.
Sniženja, rasprodaje – kupci oprez
Čuvajte stare računeAko budete morali reklamirati proizvod koji ste kupili, to će vam biti puno teže ako za njega nemate račun. Zato čuvajte račune barem godinu dana ili toliko dugo koliko vrijedi jamstveni list. Prema zakonu, trgovca se zbog neizdavanja točnog, jasnog i čitljivog računa može kazniti novčanom kaznom od 15.000 do čak 100 tisuća kuna.
Savjetovališta za zaštitu potrošača
Informirani potrošač Važna je edukacija potrošača, kojoj je prema odluci Hrvatskog sabora, bila posvećena 2007. godina. Morate znati koja su vam prava, da biste mogli prepoznati kada su vam prekršena, te na to pravodobno i na ispravan način reagirati. Prema istraživanju GFK centra iz studenog prošle godine, velik dio građana još nije upoznat s time da Hrvatska ima Zakon o zaštiti potrošača. Da ne zna da je takav zakon donesen, izjavilo je čak 58 posto ispitanika. Bolja informiranost samih građana, uz dakako stroži inspekcijski nadzor, pridonijela bi da ona smrznuta brazilska govedina s početka naše priče ne postane preko noći, a na štetu potrošača i njihova zdravlja – mlado juneće meso.
(M.G.)


Mentalni trening: Kako križaljke i igre za mozak čuvaju kognitivno zdravlje

Brzi i ukusni recepti za tjesteninu s umakom od rajčice
