Krajem studenog dodijeljene su već tradicionalne nagrade CROMA za menadžere godine. Među dobitnicama nagrade za menadžera godine našle su se tri žene - Sandra Mihelčić (Business Media Group), Manuela Šola Oršić (Abrakadabra d.o.o.) i Katica Hauptfeld (Katarine-line). O ovom uspjehu razgovarali smo sa Sandrom Mihelčić, mladom poslovnom ženom, koja je već gotovo osam godina direktorica i suvlasnica Business Media Group-e, neformalne grupacije koja se sastoji od dvije hrvatske tvrtke i koja se bavi izdavanjem poslovnih tiskovina edukativnog karaktera (Poslovni savjetnik, Tajnica.hr, Računovodstvo i porezi u praksi, Propisi.hr), te organizacijom brojnih poslovnih manifestacija (Dani poslovne edukacije, izbor za NajTajnicu.hr, Savjetovanje menadžera i poduzetnika). Sandra za sebe kaže da je radoholičarka, posao joj je strast i obožava to što radi. Grupaciju vodi zajedno sa suprugom, zapošljava sedamnaest zaposlenika i surađuje s više od sto vanjskih suradnika, uglavnom novinara i autora.
Kako ste započeli karijeru?
Nakon diplome Ekonomskog fakulteta završila sam i magisterij iz područja marketinga te poslovno iskustvo stjecala u renomiranim hrvatskim kompanijama (Nestle Adriatic, Jamnica, Unikomerc). Radila sam svašta, od pripravnice, tajništva, komercijale šefice računovodstva do direktorice financija. Prošla sam gotovo sve stepenice koje jedan menadžer u svojoj karijeri mora proći kako bi kasnije mogao samostalno voditi svoju tvrtku.
Što Vas je osobito motiviralo da započnete vlastiti biznis? Kako ste došli na ideju za pokretanje poslovnih medija?
Želja za aktivnim sudjelovanjem u gospodarstvu, želja za otvaranjem novih radnih mjesta, adrenalin, volja za rad, vizija i strast bili su jači od sigurnosti posla kojeg sam do tada obavljala i s nepunih trideset godina odlučila sam upustiti se u privatan biznis. Pošto volim čitati, kada sam započinjala biznis prije osam godina, u tom trenutku na tržištu nisu postojale poslovne tiskovine koje bi zadovoljile moje kriterije i privukle mi pažnju. Poslovne tiskovine svodile su se na politiku i žutilo. Imala sam viziju kako bi prava poslovna tiskovina trebala izgledati, koje bi teme trebala obrađivati i jednostavno sam tu viziju pretočila u stvarnost. Svaki dan si postavljam pitanje, što bi ja kao menadžer željela čitati i uvijek se vodim logikom zdravog razuma. Ono što je logično i korisno to je i dobro.
Je li bilo teško započeti ovakav biznis u Hrvatskoj? Kako su ljudi prihvatili Vašu ideju?
Početak, kao i svaki drugi, bio je težak, mnoga su mi vrata bila zatvorena, kucala sam bezbroj puta i malo, pomalo probijala se na tržištu. Nitko nije vjerovao u moju viziju, niti jedna banka mi nije željela dati kredit, novac kojeg sam imala je onaj kojeg sam dobila kao dar na vjenčanju. Svi su mi govorili da ne napuštam siguran posao u renomiranoj tvrtci i da ne srljam u provaliju s nepunih trideset godina.
Čim sam lansirala prvi broj prvog časopisa kojeg sam pokrenula “Računovodstvo i porezi u praksi” u studenom 2002. godine rekacije tržišta su bile pozitivne jer smo ponudili nešto novo, drugačije, nešto korisno, lako razumljivo, cijenom prihvatljivo i praktično. Tržište je bilo željno računovodstvenog časopisa edukativnog i lako razumljivog sadržaja. Ideja je od strane tržišta bila prihvaćena izvrsno.
Ukratko opišite razvoj vašeg poduzeća i kakvi su vam poslovni planovi za budućnost. Tijekom svog rada shvatila sam da nije bitna veličina tvrtke jer sam počela s dva zaposlenika, već je bitna njena brzina i sposobnost prilagodbe.
Razvoj Business Media Group-e bio je polagan, ali siguran. Svake dvije godine pokretali smo jedan novi časopis, i jedan je financirao drugi. Danas ih imamo četiri. Uz to, pokrenuli smo i nekoliko poslovnih portala koji su još u razvoju, te organizirali brojne poslovne manifestacije. Cijela tvrtka razvila se na radu, etičnom poslovanju i poštivanju suradnika i partnera s kojima surađujemo. Smatram kako jedino zdravim poslovnim temeljima možemo odolijevati svakodnevnim poslovnim izazovima. Planovi za sljedeću godinu usmjereni su očuvanju kvalitete, pokretanju jednog originalnog poslovnog portala i razvoju postojećih projekata.
Danas postoji čitav niz različitih poslovnih medija. Po čemu se Vaši mediji razlikuju od ostalih na tržištu?
Mjesta za poslovnu tiskovinu ima i uvijek će je biti, pogotovo će biti mjesta za kvalitetan poslovni mjesečnik. Upitan je jedino medij na kojem će se tiskovine objavljivati, s vremenom će vjerujem većina tiskovina prijeći na internet, a kasnije će se distribuirati i u digitalnom obliku. No, bez obzira kako će se tiskovine u budućnosti distribuirati, opstat će one poslovne tiskovine koje su korisne, koje pružaju savjet trajne vrijednosti, one tiskovine koje osim informacija pružaju i dodanu vrijednost-seminare, konferencije, kvalitetan web, koje kroz svoj sadržaj kontinuirano pokazuju zahvalnost svojim čitateljima i oglašivačima.
Tržište je pokazalo kako se naše tiskovine razlikuju od ostalih jer su u prvom redu korisne, ne bacaju se nakon što se pročitaju, pružaju savjet i praksu, ne bavimo se temama o kojima drugi pišu. Koncepcija svih naših tiskovina se pokazala punim pogotkom, što su dokazala i brojna istraživanja o kvaliteti i čitanosti.
Savjeti koji se nalaze u našim tiskovinama nastali su često puta iz našeg poslovnog iskustva, čitateljima savjetujemo ono što smo i sami kroz svoj poduzetnički put prošli.
Predstavlja li Vama posao koji radite zadovoljstvo? Zbog čega Vam je zanimljiv?Onaj kome posao nije zadovoljstvo, bolje je da ga niti ne radi. Mogu reći da sam zaljubljena u svoj posao, a kad nešto volite, ništa nije teško. Poslovno izdavaštvo vam omogućuje da uđete u bilo koju tvrtku, sva vrata vam se otvaraju jer imate medije. Malo je ljudi u poslovnom svijetu s kojima nisam razgovarala i to su čari ovog posla. Kad imate čitane medije svi vas poštuju i svi žele raditi s vama, no s druge strane nosite i veliku odgovornost. Pogreške se u poslovnom svijetu ne praštaju olako.
Što je Vama glavni, svakodnevni pokretač, motivator?
Svakodnevno me motiviraju mojih sedamnaestero zaposlenika i više od sto vanjskih suradnika, ljudi koji hrane svoje obitelji radeći za Business Media Group. Ponosna sam što u posljednjih osam godina niti jedan jedini dan nismo zakasnili s isplatom plaća, honorara, poreza i obveza prema dobavljačima. Najveći motiv mi je opstati i ostati na tržištu. Novac mi nikad nije bio motiv, on dolazi sam po sebi, kao rezultat rada.
Nije lako biti menadžer - imate li vremena za sebe i svoju obitelj? Je li teže ženama u poslovnom svijetu i zašto?
Biznis ima i drugu stranu medalje, pogotovo ako ste žena. Moj radni dan traje deset do dvanaest sati, idem na posao po mraku, vraćam se s posla po mraku, gotovo svaki vikend mi je radni, a godišnji odmor se svodi na trčanje od mobitela do laptopa. Sve to se odrazilo i na moj obiteljski život. Još nažalost nisam iskusila čari majčinstva i ne bih bila sretna da tako i ostane. Uspjeh u poslu ima svoju cijenu i ako cijenu niste spremni platiti, bolje je ne upuštati se u biznis.
Ne bih rekla da je ženama teže postići poslovni uspjeh, već bih rekla da one sporije dolaze do top menadžerskih pozicija jer su često puta blokirane majčinstvom i čestim bolovanjima radi djece i taman kad se vrate na posao, već ih je muški kolega preskočio.
Što Vama predstavlja nagrada CROMA za najboljeg mladog menadžera?
Cromina nagrada za mene je vjetar u leđa, to je priznanje menadžerske struke i definitivno kruna mom dosadašnjem radu. Izuzetno sam ponosna na ovo priznanje jer je stručni žiri, koji se sastoji od renomiranih imena, ocijenio moje menadžerske sposobnosti vrijednim ove nagrade.
Za kraj imate li kakav savjet za naše čitateljice?
Žene su sklonije kompromisima, bolje razumiju probleme zaposlenih, spremnije su ih saslušati, imaju bolju intuiciju za donošenje nestrukturiranih odluka, a osim toga mogu istovremeno obavljati više različitih aktivnosti dok muškarcima to ide puno teže.
Sve navedeno je razlog da ako imate ideju, volju, želju i strast da pokrenete vlastiti biznis, to i učinite i to odmah!
(Petra Novosel)