Razgovarale smo sa šest dizajnerica o tome kako im je pandemija koronavirusa utjecala na poslovanje. Evo što su nam rekle

Mali poduzetnici i proizvođači trenutno su vrlo izloženi negativnom učinku pandemije koronavirusa na naše gospodarstvo, a mi smo odlučile saznati kako se novonastala situacija odrazila na šest malih brendova koje jako volimo

Razgovarale smo sa šest dizajnerica o tome kako im je pandemija koronavirusa utjecala na poslovanje. Evo što su nam rekle

Pandemija koronavirusa bacila je svjetsku ekonomiju na koljena. Ovu novonastalu krizu nitko nije mogao predvidjeti, a ono što se donedavno činilo nemogućim sada je naša stvarnost – granice su zatvorene, avionski letovi otkazani, a slobodan protok ljudi i roba ograničen. U borbi sa smrtonosnim virusom borimo se srednjovjekovnim metodama – izolacijom i karantenom – a ne modernom tehnologijom i lijekovima. S obzirom na to da je u samo mjesec dana desetak tisuća ljudi u Hrvatskoj dobilo otkaz, a još veći broj građana završio na minimalcu, mali domaći poduzetnici i dizajneri našli su se u iznimno nezahvalnoj situaciji.

Do nedavno im je proizvodnja i prodaja cvjetala, a sada se čini kako će ljudi sljedećih mjeseci biti zainteresirani isključivo za kupovinu kvasca i brašna, a ne ručno rađenih torbica, dizajnerskih haljina ili ručno pletenih cekera.

Razgovarali smo sa šest hrvatskih poduzetnica i vlasnica malih dizajnerskih brendova,  koje si već imala prilike upoznati kroz priče na našem portalu, a one su nam otkrile kako se za sada nose s krizom izazvanom korona virusom i trpi li njihov posao već sada posljedice.  
Trenutno se u javnosti vode žustre rasprave oko Vladinih mjera pomoći poduzetnicima, obrtnicima i malim tvrtkama koji su velikom većinom svoja vrata morali zatvoriti i staviti ključ u bravu zbog novonastale situacije. Od frizera, kozmetičara pa sve do vlasnika i vlasnica fitness i yoga centara, svi su na udaru mjera prevencije širenja korona virusa, a mnogi od njih od ovoga se jako dugo neće financijski oporaviti.

Kakvo je stanje s njihovim malim biznisima otkrile su nam ove divne dame koje se protiv COVIDA-19 hrabro bore i dalje pokušavajući održati svoju proizvodnju na životu.

Ines Šehu - FCKBL

Nedavno smo pisali o minimalističkom domaćem brendu FCKBL u koji smo se zaljubili na prvi pogled. Bijele izvezene majice, provokativni motivi, minimalizam i klasika spojeni s hipsterskim modnim dodacima - to je stil koji karakterizira FCKBL, ali i osoban stil vlasnice tog brenda, dizajnerice Ines Šehu.  

S Ines smo razgovarali krajem ožujka, a tada nam je otkrila kako smatra da se naši ljudi sve više i viš otvaraju domaćem dizajnu i unikatnim odjevnim predmetima koji iza sebe nose priču. Njezin je stav da se s ovom krizom najbolje nositi s autentičnim proizvodima u kojima će ljudi čak i u ovoj situaciji prepoznati nešto posebno i vrijedno. Ipak, iako joj korona nije poljuljala pozitivan stav, utjecala je na poslovanje. 

"Trenutna situacija je malo usporila poslove i planove oko nove kolekcije koja će ipak sačekati povratak u realnost. Također neke od odjevnih predmeta nije moguće naručiti trenutno jer sam zbog mjera sigurnosti i zaštite obustavila rad s krojačkom radionom. Kako je većina stvari na koje sam navikla oko obavljanja posla malo odgođena i na pauzi, imam vremena posvetiti se novoj kolekciji kupaćih kostima i konačno se mogu posvetiti svim projektima koji već mjesecima čekaju da ugledaju svjetlost dana. Ne znam koliko će još trajati ova izazovna situacija i što će sve donijeti sa sobom, ali se trudim što pozitivnije pristupati svemu što dolazi. Vjerujem da ćemo uskoro svi ponovno stati na noge", zaključila je Ines. 

Dalila Kovačević - DANIDI

DANIDI je brend ručno rađenih, unikatnih torbica iza kojeg stoji bračni par Kovačević, Krunoslav i Dalila, koji imaju dugogodišnje iskustvo izrade torbica, a 2017. su odlučili pokrenuti vlastiti brend i od tada su postali vrlo prepoznatljivi zbog svojeg elegantnog, bezvremenskog dizajna i kvalitetne izrade. 

O utjecaju korona virusa na proizvodnju i prodaju torbica razgovarali smo s Dalilom koja nam je rekla da o finalnim prognozama i zaključcima o ovom stanju još ne želi govoriti, jer je prerano zaključivati što će se događati sljedećih mjeseci. 

"Mislimo da je prerano o tome govoriti, prave posljedice će se vidjeti tek nakon određenog vremena. Opće je poznato da nijedna kriza pa tako ni ova uzrokovana pandemijom koja prema najavama još nije ni uzela pravog maha, ne može ishoditi ništa dobro. Za sada nam ova situacija ne utječe na kontinuitet proizvodnje, prodaja se i dalje odvija online iako se osjeti nedostatak rada poslovnice", prokomentirala je Dalila. 

Image

Petra Vukelić - Kalla Bags

Prije mjesec dana, na samom početku ožujka, razgovarali smo s mladom dizajnericom Petrom Vukelić koja stoji iza brenda Kalla bags. Tada je svijet, a i Hrvatska, bila drugačije mjesto - imali smo tek nekoliko zaraženih koronom, nismo radili od kuće, a ljudi su se nesmetano kretali, odlazili u kina i u šoping, nije se pričalo o velikoj ekonomskoj krizi niti smo živjeli u strahu. Sada je priča malo drugačija, pa smo odlučili provjeriti s Petrom kako se ova situacija odrazila na njezino poslovanje i prodaju prelijepih ruksaka i torbi po kojima je znana. 

"Svi smo u cijelom svijetu, od velikih kompanija do malih proizvođača, na pauzi. Potražnja za proizvoda je u potpunosti stala, što je potpuno razumljivo, pošto nam je svima trenutno sve nepotrebno i nebitno, osim brige za sebe i okolinu. Osim što trenutno osjetim smanjenu potražnju za proizvodima, također je nemoguće doći do potrebnih materijala za rad. Nadam se da će nam poduzete mjere Vlade svima olakšati narednih par mjeseci, te da će nam oporavak dok poslovanje ne krene na bolje, trajati što kraće", rekla nam je Petra. 

Igrajna Vargek - Iggy

Igrajna Vargek, dobro poznato ime domaćeg dizajna i vlasnica šarmantnog brenda Iggy, već dugi niz godina nalazi se na listama najinovativnijih i najoriginalnijih hrvatskih dizajnerskih imena, a brojne sretne klijentice vraćaju se iznova i iznova po njezine vesele haljinice, šarmantne majice i tople kapice. Ipak, čak je i ovako poznatom malom brendu kao što je to Iggy ova pandemija nanijela štete, a o svemu nam je više rekla Igrajna. 

"Pandemija je svakako utjecala na posao... Showroom je do daljnjeg zatvoren i radim isključivo od doma. Ispunjavam što više moguće narudžbi, ali sam malo limitirana s materijalima, jer mi svi dobavljači isto ne rade, a nemam svoju veliku zalihu jer mi se ne isplati. Tko bi planirao ovako nešto? Tako da se snalazim s onim što imam, ako trebam nešto fotkati, fotkam doma ili oko kuće. Treba se maksimalno prilagoditi. Naravno da su se narudžbe smanjile, jer su se ljudima promjenili prioriteti, ali još uvijek tu i tamo dođe neka narudžba tako da sam zadovoljna. Mislim da je bitno da se održi cijelo vrijeme komunikacija s vjernim kupcima da nas ne bi zaboravili, treba ih stalno podsjećati na to da ćemo biti tu i čekati ih kad sve ovo prođe. A onda se nadati i apelirati na ljude da što više podrže hrvatske proizvođače (svega, ne samo odjeće) ne bi li se svi koliko toliko oporavili i vratili na noge", zaključuje Igrajna. 

Lucija Vučak - PuellaLU

PuellaLU  je mali, prelstaki dizajnerski brend iza kojeg stoji kreativka Lucija Vučak koja svakodnevno u svojoj radionici stvara prekrasne ručno rađene cekere, vezene majice i karirane haljinice koje odušu retro štihom i vintage stilom. Ovaj brend stvoren za romantičarke probio se i proslavio zahvaljujući društvenim mrežama, koje iznimno olakšavaju poslovanjem malim poduzetnicima, no trenutna je situacija promijenila poslovanje ovog brenda. 

Naime, više se u Lucijinom radionici ne šivaju modne kreacije nego zaštitne maskice, tako da proizvodnja nije stala, ali se značajno promijenila. 

"Taman kad sam završila sve pripreme za proljetno/ljetne narudžbe, naoružala se idejama, dogodila se korona. Umjesto majica, cekera i volana, u Puelli se sada šivaju maske, tako da nije baš sve stalo, no u potpunosti smo se prebacili na online komunikaciju.Narudžbi uobičajenog asortimana ima, ali u puno manjim količinama. Preostaje nam raditi ono što najbolje znamo, sami ili od kuće i tako pomoći da COVID-19 što prije dopusti povratak u bar dijelomičnu normalu", prokomentirala nam je Lucija. 

Martina Vasari - Mara Li

Mara Li torbice pravi su hit na hrvatskoj dizajnerskoj sceni, a žene diljem Lijepe Naše ne mogu se zasititi ručno rađenih ruksaka i torbica koje vješte ruke Martine Vasari, vlasnice brenda, svakodnevno pletu od recikliranog pamuka. U bezbroj različitih boja, veličina i bodova, Mara Li torbe zasluženo slove kao "must have" hrvatskih trendseterica. Ipak, pandemija je kao i kod većine drugih i kod Martine izazvala poteškoće i zastoj u poslovanju. 

"Kroz ovih nekoliko tjedana novonastale situacije Mara Li živi strpljivo, smireno i s vjerom u bolje sutra. Bilježimo pad prodaje od 70%, nabava repromaterijala je otežana, a način života #ostanidoma potrebu i interes za našim proizvodom stavlja u drugi plan. Gotovo svaka prodana torbica u ovom periodu je ustvari bila poklon, uglavnom za rođendane ili neki vid zahvale. Prva dva tjedna smo bilježile narudžbe, a obustavile dostavu zbog zaštite svih u lancu, ali eto, polako uvodimo ponovo slanje pošiljaka jednom tjedno kako bi svi pokloni stigli na vrijeme", objašnjava nam Martina, ali dodaje kako je i iz ove tužne situacije ipak nastalo nešto dobro.

"Dogodilo se i puno, puno dobrog, npr. podrška društva domaćim, malim proizvodačima veća je nego ikad, imamo više vremena, više komuniciramo, dolazi do novih ideja, suradnji. Vjerujemo da dolazi neko bolje vrijeme te da ćemo se i u njemu naći. Naša baka Mara uvijek je znala reći - "Nužda izoštrava um" i stvarno je bila u pravu", zaključuje Martina. 

Image