Na koji način su žene uspješni motivatori moglo se čuti na „3. Konferenciji za razvoj žena u poslovanju“ koja je održana prošlog četvrtka u organizaciji tvrtke Filaks d.o.o. u Zagrebu, a na kojoj su se okupile žene različitih zanimanja i struka.
Pod motom „Posao treba mozak i srce“ i pod pokroviteljstvom pravobraniteljice za ravnopravnost spolova Višnje Ljubičić, na sedam održanih predavanja, prisutni su mogli čuti mnoge pozitivne i negativne aspekte s kojima se žene susreću u današnjem društvu, kada su u pitanju rukovodeće pozicije u ponajprije u privatnom, ali i javnom sektoru.
I sama direktorica tvrtke Filaks d.o.o. Elvira Mlivić Budeš kao pripadnica ženskog spola istaknula je kako su za žene u Hrvatskoj najčešće rezervirana niže pozicionirana i slabije plaćena radna mjesta, dok vrlo malo žena možemo naći u nadzornim i upravnim odborima, te na čelu kompanija. Istaknula je da slična situacija i u javnom sektoru, ne samo privatnom.
„Stakleni strop“
Hrvatska je zemlja koja još uvijek ima duboko ukorijenjene tradicionalne vrijednosti, što stavlja ženu u podređeni položaj, odnosno položaj u kojem je ona prvenstveno hraniteljica obitelji, majka i supruga, a tek onda poslovna žena s vlastitim ambicijama, željom za napredovanjem, usavršavanjem i dokazivanjem.
Osim tradicije i stereotipnih pogleda, zbog kojih žene često ne mogu ući u „visoko“ društvo pozicioniranih muškaraca, jedan od razloga je što se mnoge žene često same opredjeljuju za niže pozicije, kako bi lakše mogle usklađivati poslovne i obiteljske obveze.
Novo istraživanje koje je proveo Ured pravobraniteljice za ravnopravnost spolova, a na predavanju „Stakleni strop za žene u poslovnom svijetu - koliko je još visoko“, a predstavio ga njen zamjenik Goran Selanec, pokazalo je da ženama s druge strane ne manjka ambicije, baš suprotno, sve više se obrazuju u visokoškolskim ustanovama te odabiru smjerove i zanimanja, koja vrlo lako mogu voditi do upravljačkih pozicija.
Ipak, kao prepreka često im stoji „stakleni strop“, koji prvenstveno sprečava žene u napredovanju na najviše zaslužene pozicije.
Zbog toga potrebno je djelovati na svim društvenim razinama kako bi se srušile brojne predrasude koje još uvijek vladaju u pretežito „muškom“ poslovnom svijetu.
Kao prvo, potrebne su korekcije zakona o ravnopravnosti spolova i njegovo sankcioniranje u slučaju njegovog kršenja, što na žalost do danas u Hrvatskoj nije do kraja zaživjelo. To se može postići pozitivnim zakonima i propisima, gdje bi se suzbijao bilo koji oblik spolne diskriminacije; primjerice potrebno je donijeti zakon u kojem žene u određenom postotku moraju biti zastupljene u upravnim i nadzornim odborima te drugim rukovodeći pozicijama, bilo javnom, bilo privatnom sektoru.
Također, potrebno je iz korijena mijenjati obrazovni sustav i na taj način i svijest novih generacija, da žene nisu samo stvorene da budu majke i kućanice te da muškarci nisu samo oni koji rade i privređuju za obitelj.
Također, potrebno je razbiti predrasudu da žene nisu dovoljno pametne i sposobne da rade iste poslove kao i muškarci na vodećim pozicijama. To će ujedno i pomoći u razbijanju i drugih problema kao što je ulazak žena u neformalna okupljanja muškaraca, gdje se često donose važne poslovne oduke i tako dalje.
Žene kao voditeljice i seksualni objekti
Da su žene bolji vođe ili bolje rečeno voditeljice, na svojem predavanju je izložila predavačica Nataša Trojak iz Abaculus znanja, u predavanju pod naslovom „Žene kao voditeljice u privatnom sektoru i državnoj upravi“.
Naime, to je pokazalo i istraživanje koje je objavljeno još 2000. godine u Business Weeku. U njemu je dokazano da žene imaju sve karakteristike koje mora imati vođa, a to je bolji smisao za komunikaciju, lakše motiviranje suradnika, lakše upravljanje promjenama i prilagodljivost te da bolje funkcioniranje kada su u pitanju sukobi i mnoge druge aktivnosti koje se javljaju u određenim trenucima na vodećoj poziciji.
Drugi muški predavač toga dana, Kamilo Antolović iz K&K Promotion, predstavio je problem spolne diskriminacije u marketinške svrhe, kakvo je reklamiranje dopušteno prema hrvatskim zakonima te mnoge nedorečenosti zakona što se tiče te problematike.
Erotizam i seksualnost, te nasilje nad ženama (ili muškarcima) koji se koriste u marketinške svrhe često „hodaju po tankoj liniji“ koja graniči s vrijeđanjem, diskriminacijom i s druge strane - humorom.
Intuitivno i racionalno donošenje odluka
Sva ljudska bića „blagoslovljena“ su intuicijom, ali žene ju mnogo češće razvijaju i upotrebljavaju kada je u pitanju donošenje poslovnih odluka. O tome je u svoje predavanju pod nazivom „Žene - snaga za 21. stoljeće“ izlagala Mirela Španjol Marković te istaknula kako je vrlo važna integracija intuicije u donošenju racionalnih odluka.
Nada Finderle iz tvrtke Analiza 360, u svojem predavanju „Donošenje odluka u poslovnom svijetu“ istaknula da se donošenje odluka mora odvijati na tri razine - intuitivnoj, emocionalnoj i racionalnoj. Također, je istaknula kako svaka ta razina može pomoći pri donošenju određenih vrsta odluka; brze odluke donose se na intuitivnoj razini, taktičke odluke na emotivnoj razini, strateške odluke na racionalnoj razini. Naravno, najbolje je ako i kada za to postoji mogućnost, da se paralelno primjene sve ti razine odlučivanja.
Stres i kompetencija na vodećoj poziciji
„Žene i upravljanje stresom“ predavanje je koje je održala Martina Kvaratan iz tvrtke Znatiželja d.o.o., u kojemu je objasnila s kojim se stresnim situacijama žene nose u današnjem svijetu i na koji način se nose. Također, je istaknula da su žene mnogo više pod stresom, zbog njihove potrebe da budu izvrsne, ali isto tako da mogu promijeniti način na koji se nosi sa stresom i na koji način doživljavaju određene nepredvidive situacije bilo u privatnom bilo u poslovnom kontekstu te povećati svoju fleksibilnost.
Na posljednjem predavanju konferencije predavačica Tanja Pureta iz tvrtke Ramiro održala je predavanje „Žene lideri – kako iz marginalne prijeći u stratešku poziciju“, u kojem je istaknula važnost ženine prilagodbe kada dođe na neku od rukovodećih pozicija u smislu kompetencije analize situacije, odlučivanja o ciljevima, planiranja i organizacije posla u timu te kontrole učinka.
(vam)
Foto: Filaks.hr