Privatna Jezična gimnazija EPOHA otvorena je u ožujku u Zagrebu, tek nekoliko dana prije, no što ćemo se zbog pandemije zatvoriti u svoje domove. No, iako je izgledalo kao da je sve stalo, u EPOHI su se stvari odvijale punom parom. Najesen će u školske klupe u Podsusedu sjesti prva generacija đaka, njih 50-ak u dva razreda. Riječ je o srednjoj školi koja je jedinstvena po pristupu učeniku, odnosno radit će po waldorfskoj metodologiji.
- Osnivačica gimnazije je Lea Brezar, vizionarka i poslovna žena. U ovaj projekt ušla je s dugogodišnjom prijateljicom i partnericom Renatom Brekalo, waldorfskom učiteljicom. Otkud ideja za osnivanjem ovakve škole?
Lea: Renata i ja smo se upoznale u školskom Odboru waldorfske Osnovne škole u Zagrebu i već tada smo se složile oko činjenice da je Zagrebu potrebna srednja waldorfska škola, baš iz razloga jer waldorfska pedagogija nudi jedan sasvim drugačiji pristup odgoju i obrazovanju djeteta.
Neprilagodljivost odgojnog sustava moja obitelji je iskusila na koži naše starije kćeri, što je meni osobno bio okidač da pokrenem osnivanja škole. Stoga smo se nas dvije nakon niza godina čekanja da se poslože okolnosti, u proljeće 2019. odlučile na potragu za školskom zgradom. EPOHA će raditi prema jezičnom programu, ali će u radu koristiti waldorfsku metodologiju.
Renata: Ideja se rodi spontano, bitno je da je njegujemo i povremeno dorađujemo. Kao roditelj Waldorfske škole bilo mi je žao da moja djeca nisu imala mogućnosti se školovati dalje u duhu te predivne pedagogije. Ideja o osnivanju škole je vrlo brzo postala misija, koju smo si Lea i ja zadale. Nismo se ograničile vremenski jer smo znale jasno kako ta škola treba izgledati i što sve treba zadovoljiti. Od ideje do realizacije je ipak trebalo skoro deset godina.
(FOTO: Privatna arhiva)
- Što točno podrazumijeva waldorfska škola?
Lea: U njoj se radi po waldorfskoj pedagogiji koju je utemeljio Rudolph Steiner i jedna je od nekoliko najpoznatijih pedagogija u svijetu. Temelji se na načelu tročlanstva dijete - nastavnik - roditelj. Waldorfska pedagogija naglašava važnost umjetnosti i rada rukama, velika se pozornost polaže na emocionalni razvoj djeteta te na njegove socijalne i emocionalne kompetenciije.
- Koliko je zahtjevno otvoriti školu? Je li se potvrdila u vašem slučaju poslovica da sreća prati hrabre?
Lea: Rekla bih da nas je stvarno sreća pratila cijelim putem osnivanja i pripreme za početak školske godine. Od toga da smo pronašli savršen prostor nakon prvog obilaska zgrade franjevačkog samostana do toga da smo u Minstarstvu obrazovanja naišle na veliku pomoć i susretljivost za sva pitanja koje smo imale.
Renata: Za odluku uvijek treba hrabrosti, a naposljetku i sreće. Sreća je bila da smo konačno našle predivan prostor za našu školu, da smo pogodile vrijeme otvaranja i susrele predivne ljude koji su nam pomogli. Sam proces otvaranja nije bio težak. Imate jasne zakonske smjernice i rokove koje morate ispoštivati, a hrabrost je bila da nismo odustale od svoje misije i vizije.
(FOTO: Privatna arhiva)
- Koliko je trebalo vremena da se inicijalna ideja pretvori u stvarnost?
Lea: Za osnivanje škole potrebno je oko šest mjeseci ukoliko imate adekvatan prostor, a krećete s već verificrianim programom. Nakon toga polako se odrađuju osnivački akti i zadovoljavaju svih propisi koje nadležno ministarstvo te zakon traže. To što smo tako jednostavno došle do prostora u kojem je škola, smatram velikom srećom, ali i znakom da se baš sada trebao dogoditi proces osnivanja.
EPOHA će upisati prvu generaciju djece prema jezičnom programu, no u potpunosti ćemo korisiti waldorfsku metodologiju rada te ćemo za generaciju 2021/22 verificirati i waldorfski program. Za taj dio će nam trebati ipak malo više vremena jer process verifikacije može potrajati i do šest mjeseci.
- Što znači da trebate verificirati program?
Lea: Verificirati znači da waldorfski program za srednje škole ne postoji u Hrvatskoj te da ćemo mi napraviti svoj waldorfski program koji ćemo predati Agenciji za obrazovanje na odobrenje. Mi smo privatna gimnazija koja je dobila dozvolu od ministrstva za rad i iz naše škole đaci mogu na bilo koji fakultet kao iz svoh ostalih gimnazija u Hrvatskoj.
- Imate li bodovni prag i koliko stoji godina u vašoj gimnaziji?
LEA: Nemamo bodovni prag i godina košta 40.000 kuna što je u prosjeku cijena mnogih privatnih gimnazija u RH.
(FOTO: Privatna arhiva)
- Kako će izgledati nastava u EPOHI?
Renata: Specifičnost waldorfske pedagogoije je epohalni rad u nastavi, što podrazumijeva da se određeni predmeti predaju u vremenskom intervalu od 4-6 tjedana svaki dan po dva sata. Na taj način učenik uđe u srž gradiva i lakše ga savlada. Učenik će imati svog mentora koji mu pomaže oko poteškoća na koje učenik za vrijeme školovanja može naići. Poteškoće mogu biti razne naravi i individualne.
Školski dan će trajati od 8,30-16,30 sati, u satnicu je uključeno i vrijeme za učenje, završavanje zadaća, priprema za ispite. Uz predmete koji zahtijevaju učenje i razumijevanje gradiva (matematika, kemija) ponudit ćemo i predmete kao što su vrtlarstvo, ručni rad, kiparstvo itd. koji relaksiraju i stvaraju balans između logičkog zaključivanja, usvajanja, razumijevanja ponekad apstraktnog i novog gradiva te kreativnog i umjetničkog doživljaja.
Bitna karika u našoj školi bit će roditelji, koje se uključuje maksimalno u proces škole. Vrlo je važna komunikacija između nastavnika i roditelja i razumijevanje o tome kako i u kojem smjeru se učenik razvija, koje su mi jake, a koje slabe strane, što treba poticati u obrazovnom radu, ali i u odgojnom. Našu školu preporučujemo svima koji se prepoznaju u njoj te misle da će iz nje izaći oznaženi za život.
Baš zato smo za pedagošku voditeljicu škole izabrali Jelenu Acman, magistru nastave i organizacije u osnovnoj školi te učiteljicu mentoricu čije iskustvo u radu s waldorfskom pedagogijom EPOHI daje značajan doprinos.
(FOTO: Privatna arhiva. Na fotografiji su s lijeva na desno Lea Brezar, Jelena Acman i Renata Brekalo)
- Što je ono najbitnije što želite prenijeti učenicima?
Lea: Naučiti ih kritički promišljati, razviti im socijalne i emocionalne kompetencije koje će im olakšati nošenje s životnim izazovima. Ono što je iznimno važno je pomoći djeci da zavole učenje. To je misija naše škole i poziv svakog nastavnika – svoju ljubav prema predmetu koji predaje prenijeti u srca mladih osoba s kojima tijekom četiri godine ima prilike surađivati.
Renata: Najvažnije nam je da su učenici sretni i zadovoljni u našoj školi, da jasno prepoznaju svoje jake i slabe strane te da prema tome mogu odlučiti što će dalje u svom životu graditi i u kojem smjeru će nastaviti obrazovanje.
(FOTO: Privatna arhiva)