Danas je zaista jednostavno otvoriti svoju tvrtku. Sve možete riješiti preko www.hitro.hr. Ukratko slijede najvažniji koraci.
1. Prvi i najteži korak je izabiranje imena firme. Odaberite barem dvadesetak imena s time da engleske riječi zaboravite i skoncentrirajte se na hrvatski, latinski i starogrčki. Naravno svako pravilo ima izuzetaka pa se može dogoditi da uspijete progurati neko svoje ime ako imate možda nekakvo odlično objašnjenje ili je sudac dobre volje taj dan. Uglavnom vidim da ima svakakvih imena. Neka su registrirana prije zakonskih izmjena kada još nisu postojala takva ograničenja.
Koja su imena zauzeta možete pogledati ovdje https://sudreg.pravosudje.hr s tim da pregledate i one u stečaju. Ima još jedan trik, a to je da iako ne mogu postojati dvije firme s istim imenom vidjet ćete da ima više firmi s istim imenom npr. DOM d.o.o. Ono što ih razlikuje je mjesto odnosno trgovački sud gdje su registrirani. To bi teoretski značilo da bi ime koje je "zauzeto" ipak mogli dobiti ako firmu registrirate u drugom gradu samo što je onda i sjedište firme u tom gradu.
2. Drugi korak je da si izaberete djelatnosti kojima ćete se baviti. Poslužite se ovim linkom: nacionalna klasifikacija djelatnosti (nova NKD 2007). Ukoliko se želite baviti nečime čega nema na popisu, npr. izradom web stranica?! to možete unijeti tzv. zvjezdicom " * " i onda opisno napišete što bi to bilo. Konzultirajte se s javnim bilježnikom oko toga. Možete upisati koliko god djelatnosti želite cijena je ista.
Kad ste odredili te dvije stvari, sakupili 20 tisuća kuna (ili barem 10 tis kn + platili procjenitelja da vaš stari stol i računalo procjeni na još 10 tisuća kuna) i dogovorili se tko je direktor (netko mora biti direktor) možete krenuti dalje.
Sljedeći korak bi trebao biti da sastavite akt (izjavu) o osnivanju firme što je u stvari najvažniji dokument. To je jedna špranca koju odvjetnici i javni bilježnici imaju u računalu i onda je malo promjene (naziv firme, sjedište, djelatnosti i sl.) i prodaju vama. Teoretski bi to mogli i sami napraviti ili skopirati od neke postojeće tvrtke, ali to ne savjetujem. Tu isto ima trikova tako npr. možete upisati da je društvo obvezno vama kao osnivaču nadoknaditi troškove osnivanja do određenog iznosa i onda možete novac koji ste potrošili vratiti sebi nazad iz tvrtke.
Ovih 20 tisuća kuna treba uplatiti na poseban račun i banka ili FINA vam izdaje potvrdu da ste uplatili taj iznos za temeljni kapital i tu potvrdu prilažete trgovačkom sudu zajedno s ostalim papirima i izjavom o osnivanju društva.
Srećom sada se to sve radi u FINI odnosno u hitro.hr i nema toliko šetanja. Recimo da ste se uspjeli upisati u trgovački registar. Nakon toga trebate si napraviti pečat. Sad još trebate odabrati jednu od silnih djelatnosti da bude "glavna". Glavna znači da će statistički zavod vaše poslovne rezultate i ostale podatke zbrajati u tu grupu djelatnosti. Ono što je važnije je da od njih dobijate matični (porezni) broj firme. Taj broj ćete jako brzo naučiti napamet jer vam svugdje treba, skoro na svakom papiru.
Žiro račun možete otvoriti u bilo kojoj banci ili u više njih i to je par minuta posla. Nemojte slučajno "zaboraviti" prebaciti svoj osnivački polog od 20 ili 10 tisuća kuna na novootvoreni žiro račun. To je vaš novac koji možete normalno potrošiti za troškove tvrtke. Možete si isplaćivati plaćau, kupiti računalo itd.
VRLO VAŽNO: prije početka rada trebate imati i minimalne tehničke uvjete. Oni se daju ovisno o djelatnostima za koje ste registrirali, a mislim kako za neke nisu ni potrebni. Najsigurnije je pitati na općini gdje je sjedište tvrtke.
Sjedište firme
Najvjerojatnije će to u početku biti vaš stan. Budući firma koristi jedan dio vašeg stana ona bi inače za to plaćala najamninu. Vi možda ne želite sami sebi naplaćivati nego ćete htjeti (samo htjeti) besplatno firmi ustupiti prostor. E neće moći. Vi morate sklopiti s firmom ugovor o najmu i prijaviti taj ugovor na poreznoj upravi. U njemu možete napisati da se odričete love, da u stvari ne želite da vam firma išta plaća itd. itd. Međutim, poreznjaci će procjeniti da najam prostora od npr. 10 m2 u vašem kvartu košta 700 kn mjesečno i tražit će od vas (vlasnika stana) da kao fizička osoba mjesečno plaćate porez na prihod od najma! Baš kao da ste npr. iznajmili sobu podstanarima. Nije to u stvari tako ni loše. Porez je mali, a na taj način možete se "izvući" novac iz tvrtke. Naravno možete se praviti da ovo niste pročitali i jednostavno raditi dalje, ali morate znati kako stvari stoje.
Prijava na poreznu upravu
Tamo možete izabrati želite li odmah ući u sustav PDV-a ili ne. Dobro zapamtite referenta koji je zadužen za vas jer s njime morate biti u jako dobrim odnosima. Referent vam može zaista puno pomoći i obavijestiti vas o nekim stvarima na vrijeme ili upozoriti ako ste pogrešno ispunili određeni obrazac. A može vam i slati službene opomene pa čak i poslati poreznu kontrolu ukoliko ocjeni da je to potrebno. Zato savjetujem maksimalnu ljubaznost. Barem dok se sve ne digitalizira i svi papirnati obrasci nestanu.
Korisni linkovi:
Hitro HR - osnivanje trgovačkog društva
Izvor:
www.imamnovac.com