Netraženi savjeti: mogu više štetiti nego li koristiti

Pripazite što ćete reći osobi koja vam se pojada o svim problemima koji ju muče

Netraženi savjeti: mogu više štetiti nego li koristiti

Kada naletimo na probleme ili prolazimo kroz teške trenutke najčešće ćemo potražiti nekoga tko nam može pružiti utjehu i potporu. Mi dijelimo našu bol, zbunjenost, ljutnju i bespomoćnost. I, veoma često, za uzvrat dobijemo poneki savjet i to je kraj konverzacije.

Osobe koje nam daju savjete vjeruju da su nam pomogle, i iako mi prepoznajemo i cijenimo njihove plemenite namjere, veoma često zna se dogoditi da se osjećamo još gore nakon "dobronamjernih" savjeta. To je zbog toga što, osim ako se baš izričito ne traži savjet, davanje neželjenih savjeta i komentara obično se pokaže kontraproduktivnim. Sve što mi trebamo je da nas netko sasluša, to je sve.

Neželjeni, odnosno "netraženi", savjet dolazi s prešutnim pritiskom njegovog ispunjavanja – da taj savjet treba slijediti. Željeli bismo zadovoljiti one koje poštujemo i kojima se divimo, a odbacivanje njihovih savjeta može biti teško i izazvati osjećaj krivnje.

Razmislite o tome ovako: ta osoba već je uznemirena i vjerojatno se ne osjeća baš dobro u svojoj koži. Ona je ranjiva, a posljednja stvar koju želi su novi sukobi, neodobravanja ili nove drame. Dakle, ili ste postigli to da se osoba osjeća kao da ne može ispuniti očekivanja pretpostavljajući da ona još nije pokušala napraviti to što predlažete, ili vršite ogroman pritisak da učini nešto na što možda nije spremna ili s čime se ne slaže.

Kada dijelimo svoju priču i svoje probleme s nekim, ono što želimo više od ičega, jest da nas netko sasluša. Želimo slušatelja koji je prisutan, pažljiv i koji jednostavno kaže: "Čujem tvoju priču. Vidim tvoju bol. I, ovdje sam ako me zatrebaš."

U takvoj situaciji, dajući savjete koje nitko nije izričito zatražio, poruka koju na kraju dajete je: "Želim da se prestaneš osjećati tužno, povrijeđeno, uplašeno i usamljeno. Želim da se odmah osjećaš bolje. " Zvuči na prvu dobro, no zapravo to znači: "Teške emocije su neprihvatljive."  I time ste postavili pretpostavku za suzbijanje tih osjećaja. No kuda će oni onda otići? Ponekad, dopuštanje "ispušnog ventila" može biti puno korisnije od pokušavanja rješavanja tog problema odmah na licu mjesta.

Mi nikada nećemo u potpunosti uspjeti razumjeti tuđe iskustvo. Ono što čujete tijekom dvosatnog razgovora samo je skraćena verzija. Postoji mnogo nijansi u svakoj priči koje se ne mogu ispripovijedati, i koje nikada nećete znati. Upravo zbog toga svaki oblik davanja savjeta, kada vas to osoba nije izravno zamolila, dolazi s rizikom da taj savjet postane neprikladan ili beskoristan.

Ljudi su spremniji na savjete kada ih aktivno traže. "Želim razgovarati" nije kod za "Želim tvoj savjet". Ako ga netko treba, onda će ga i zatražiti. A, ako niste sigurni, najbolje je pitati kako im točno kako možete pomoći.

Susrećete li se vi često s netraženim i neželjenim savjetima? A što je s davanjem istih drugim osobama?