Posljednja dva mjeseca domaća se dizajnerska scena ujedinila u nastojanju da pomogne sama sebi, pa su se naši lokalni mali dizajneri počeli međusobno propagirati i promovirati svoje proizvode kao autentične rukotvorine kakve se ne može nabaviti bilo gdje. Tako smo kroz inicijativu koja zagovara podržavanje domaćih malih obrta, poduzetnika i brendova naletjeli na Instagram profil mirjana_s.handmade koji nam je zapeo za oko zbog divnih torbica i dodataka za dom koji se na njemu mogu pronaći.
Kontaktirali smo tako kreativnu damu koja stoji iza ove male dizajnerske priče, Mirjanu Sorić, koja nam je otkrila čime se točno bavi, zašto je njezin brend poseban i zašto bismo ga trebali podržati u ovim kriznim vremenima. Od kukičanih cekera, torbica s crtežima, pa sve do zanimljivih ukrasa za dom, sjenila za lampe i košara – na Mirjaninom profilu može se pronaći mnogo toga, a sve je vrlo šarmantno.
„Oduvijek sam bila kreativna. Već s 15 godina sam počela šivati za sebe, baka me naučila plesti, a kasnije sam naučila osnove kukičanja. Završila sam Pravni fakultet u Splitu i uvijek sam mislila ako se u životu budem bavila nečim drugim osim pravom, da će to imati veze sa šivanjem. Prije sedam godina sam slučajno na internetu vidjela tekstilnu traku i predmete koji se mogu od nje izrađivati. Kako je kod nas još nije bilo, a ja sam imala kod kuće odgovarajuću tkaninu, satima sam izrezivala trakice širine 2 cm i iskukičala sam prvu torbicu nećakinji za rođendan i jednu za sebe. Slučajno sam našla tvrtku Hoooked Zpagetti iz Haaga koja proizvodi i prodaje ovu traku i naručila ju. Napravila sam prvu torbu od njihove trake baš u vrijeme kada su objavili natječaj za najljepšu ljetnu torbu na Facebooku. Pobijedila sam i dobila punu kutiju materijala, a za tu torbu sam napisala i uputu za izradu koju su onu objavili na svojoj web stranici. Tako je počela i moja suradnja s tom tvrtkom koja traje i danas“, započela nam je pričati svoju priču Mirjana.
Naime, paralelno s izradom svojih proizvoda piše upute za izradu torbica za Hooked časopise koji se objavljuju na pet jezika, a dizajnirala je i dvije torbice na temu „Kimono fashion“ za japansko tržište.
„Torbice osobno volim i pružaju neograničene mogućnosti u izradi u smislu materijala, bodova i oblika. Pored torbica izrađujem i ukrasne košare za dom u raznim oblicima i za različite namjene te sjenila za lampe. Kako sam snimila i objavila nekoliko kratkih video tutorijala za Instagram profil, koji imaju veliku gledanost i mnogo puta su podijeljeni, dobila sam mnogo pratitelja iz raznih dijelova svijeta, kojima je hobi kukičanje, te mnogo upita za upute za izradu mojih proizvoda, tako da, u budućnosti, razmatram i tu mogućnost“, otkriva nam svoje planove, a dodaje kako joj je bitno da iz svakog proizvoda koji potpisuje zrači elegancija.
Osim što radi s tekstilnom trakom, Mirjana proizvodi i kukiča torbice od prirodne špage i rafije, a koristi i neobične materijale poput ribarskog konca.
„Zbog činjenice da radim s mnogim materijalima, većinu modela nisam uspjela ponoviti čak ni u drugoj boji jer za svaku torbu treba dosta vremena, a izrada podrazumijeva i unutrašnjost torbe kojoj posvećujem jednaku pažnju. Ideja mi ne nedostaje, pa dok radim na jednom modelu, već razmišljam o nekom drugom. Ovisno o materijalu, odabirem oblik torbe i bod koji ću koristiti, što nije uvijek jednostavno. Dok traje proces izrade razmišljam o mjestu na kojem bih fotografirala torbu. Imam sreću da živim u prelijepom povijesnom gradiću Trogiru koji mi je neiscrpna inspiracija za sve modele, a posebno za vintage torbice“, priča nam ova dizajnerica.
Uz to što prodaje i izrađuje svoje kukičane torbe, Mirjana u ponudi ima i torbe s printom koje su nastale spontano kroz suradnju s prijateljem. Naime, odlučili su udružiti snage i od pleksiglasa napraviti lagane torbe na koje se printaju crteži Mirjanine sestre.
„Moje torbice nose žene koje prvenstveno cijene ručni rad, koje žele biti drugačije i ne slijede slijepo trendove te nisu ovisne o poznatim brendovima. To su žene svih dobnih skupina, iz raznih dijelova svijeta i svaka se može pronaći u nekom modelu“, objašnjava nam ova kreativka koja je kroz sad već višegodišnje iskustvo prodaje svojih handmade proizvoda naučila da su najpopularnije torbice upravo one vintage i retro štiha.
„Iznenadilo me da su dosta popularne male vintage torbice s metalnim okvirima i ručkom. Inspiracija za njih je bila mamina torbica s kraja 60-ih koju još uvijek imam. Tekstilna traka je bila idealan izbor za taj model zbog čvrstoće koju joj daje. Tinejdžerkama su zanimljive male čupave torbice s metalnim okvirom, mlađim ženama torbe od prirodne špage, ženama srednjih godina cekeri, torbe od rafije itd... Što se tiče određivanja cijene, to mi je najteži dio, jer nije lako odrediti cijenu koja bi bila korektna za strano i naše tržište“, objašnjava Mirjana.
Njezine su kreacije tako popularne diljem svijeta, a na Pinterestu se mogu pronaći mnoge fotke njezinih torbica ili tutoriala o kukičanju, pa se definitivno može zaključiti kako se radi o uspješnom hrvatskom malom brendu.
No, s obzirom na pandemiju korona virusa mnogi su se slični obrti i brendovi našli u nezavidnoj situaciji. Od toga da nisu u mogućnost nabaviti materijale do toga da ne mogu otvoriti svoje dućane, pojavili su se razni problemi, pa nas je zanimalo kakva je situacija kod Mirjane.
„Kako radim kod kuće i nisam u najmu poslovnog prostora, u ovom periodu nisam imala dodatnih troškova. Trenutno je teže doći do materijala za rad iz nekih država, zbog ograničenog izvoza“, govori nam ona te dodaje kako bi se država trebala više i adekvatnije pozabaviti poticanjem poduzetništva, osobito u ovakvim vremenima.
„Država stalno promovira pomoć malim poduzetnicima raznim mjerama, ali u praksi to baš ne funkcionira. Naime, s jedne strane država pomaže, dok s druge strane kao da jedva čeka da vas uhvati u nekom prekršaju i kazni visokim novčanim kaznama zbog kojih mnogi odustanu već na samom početku. Mišljenja sam da su davanja državi kroz razne poreze i namete previsoka“, zaključuje.
Unatoč tome što se trenutno suočava s razumnim bojaznima za budućnost svog biznisa, s obzirom na to koliko su njezine rukotvorine hvaljene i šarmantne, sigurne smo da će pronaći svoj put do kupaca čak i u doba korona krize.