U današnjoj je svakodnevici nemoguće izbjeći riječ influencer. U ne tako dalekoj prošlosti ljudi su se smijali onima koji hodaju po gradu i pričaju u kameru, fotkaju hranu, ne idu na kavu bez objavljivanja gdje se nalaze i onima s mnogim drugim još uvijek nepojmljivim osobinama. Nekad su to bile isključivo poznate ličnosti poput sportaša, glumaca, pjevača. Međutim, društvene su mreže preoblikovale toliko aspekata naših života pa se i tržište takozvanih influencera okrenulo za 180 stupnjeva.
Kako dijelimo influencere?
Influencera ima svakakvih. Dijelimo ih na mikro, mid i makro influencere. Neki su od njih youtuberi, dok neki svoju karijeru grade na Instagramu, Twitchu, Snapchatu, Twitteru, TikToku i ostalim platformama koje također iz dana u dan neprestano rastu. Iako je svaki influencer “negdje” započeo graditi svoju karijeru (najčešće su to YouTube, Instagram i Twitch), većina ih se nalazi na više platformi istovremeno i tako doseže veći broj ljudi.
Influencere možemo podijeliti na:
- svjesne influencere
- nesvjesne influencere
Evo jedne informacije koja će vas zasigurno šokirati – većina vas koji čitate ovaj blog također ste influenceri.
Tko su influenceri?
Osobe ili skupine ljudi koje imaju velik utjecaj na ljude, ali samim tim i na donošenje poslovnih odluka zbog svojeg ugleda, veza ili mišljenja. Bitna razlika zbog koje ih ne poistovjećujemo s „celebrityma“ iako to mogu biti na određeni način. Influencer, u pravom smislu, je najčešće netko koga srećete tijekom popodnevne šetnje.
Današnji svijet tehnologije otvorio je vrata mnogim ljudima koji nikada nisu mogli ni sanjati da će ostvariti ovakvu vrstu popularnosti, a i novce koji idu uz to. Društvene mreže su moćne platforme za poslovanje, stoga Influenceri koriste influencer marketing, jednu je od najjeftinijih vrsta marketinga. Otvorili su račune na Instagramu, a potom korak po korak stekli današnju slavu. Prikupili su fanove i s njima stvorili vezu, a ljudima postali pristupačniji jer s njima osjećaju veću povezanost budući da ih gledamo kao „obične ljude“.
Povećavajući broj pratitelja postaju poželjniji određenom poduzeću jer tako veći broj ljudi pogleda proizvode koje promoviraju, a k tome i preporuči prijateljima. Čak 94% ljudi reklo je da više vjeruje preporukama prijatelja nego bilo kakvom drugom promoviranju. To je ono s čime poduzeća računaju, smanjuje im se vrijeme „traženja“ kupaca ako nađu odgovarajućeg influencera, a ujedno influenceri imaju korist jer dobivaju besplatno proizvode ili novčanu naknadu. Bilo odjeća, hrana, elektronički uređaji ili čak besplatno odsjedanje u određenim hotelima.
Svakodnevno ih pratimo na YouTube-u, Instagramu, Twitteru ili drugim mrežama i imamo osjećaj kao da ih poznajemo. Dio smo njihove svakodnevice, “lajkamo” i komentiramo im fotografije, a ako nam odgovore to još više povećava osjećaj bliskosti. Prema istraživanju, 70% tinejdžera izjavilo je da više vjeruje You Tube influencerima nego poznatim ličnostima. Ujedno, društvene mreže su izvor njihovog financiranja. Influenceri imaju velik cjenovni rang ovisno o popularnosti (broju pratitelja), ali i grani poslovanja kojom se bave.
Postoje Influenceri za sport, turizam, modu, kućne ljubimce, noćni život, glazbu, putovanja, roditeljstvo i još puno raznih. Od par klikova koje naprave na svojim korisničkim računima kako bi promovirali neki brend, stvorili su carstva. Nema određenog tipa ljudi koju su influenceri, to može biti svatko od nas. Poduzeća se sve češće odlučuju na ovakav način promoviranja jer ga smatraju učinkovitim. 51% trgovaca izjavio je kako smatraju da dobivaju bolje kupce putem ove vrste promoviranja, dok je 59% poduzeća zahvaljujući „influencer marketing-u“ povećalo prihode u protekloj godini.
Kako influenceri funkcioniraju?
Kao što već znamo, svatko želi reklamirati velika poduzeća i poznate brendove, no što je s malim poduzećima koja se tek probijaju na tržište ili nikako ne uspijevaju probiti se? Tu nastupaju Influenceri.
Bitno je da pronađete osobe koje nemaju preko 10 000 pratitelja te da imate proizvod koji je popularan i koji je lako reklamirati. Ovakav način reklamiranja je najjeftiniji jer ako nađete influencere koji nemaju previše pratitelja umjesto novaca dajete svoj proizvod. Kod poduzeća koja imaju određena novčana sredstva reklamiranje proizvoda kroz „poznate osobe“ uključuju i nagradne igre te tako povećava prodaju određenog proizvoda.
Stoga, Influenceri ustvari djeluju kao posrednici između poduzeća i kupaca. Bitno je da nađete određenog influencera čije djelovanje se poklapa s vašim proizvodima ili uslugama. Ako influenceri počnu imati previše pratitelja to isto tako može biti loše jer postaju dosadni ljudima s reklamiranjem puno različitih proizvoda te se tako gubi povjerenje. Influencer marketing predstavlja sivo tržište na kojem se izbjegava plaćanje oglašivačkog poreza. Svoje proizvode “poklanjaju” influencerima da bi ih se reklamiralo bez očite reklame.
Istraživanja su pokazala da poduzeća zarađuju oko 44 kune na jednu uloženu kunu u influencer marketing, a o cijenama koje sami influenceri zarađuju možemo vidjeti u sljedećem poglavlju.