Psihologija boja nešto je što se obilato koristi u marketinškim vodama jer je otkriveno kako boje itekako utječu na naše raspoloženje, stvaranje atmosfere i općenito, na emocije. Velika je vjerojatnost da ćemo jednu haljinu izabrati između ostaklih samo radi toga koje je boje i zbog osjećaja koji povezujemo baš s tom nijansom.
No, nedavna istraživanja išla su i korak dalje: boje navodno mogu oblikovati našu osobnost i percepciju stvarnosti. Marketinški stručnjaci i brend menadžeri ovoga su itekako svjesni pa ne čudi što za brendove biraju boje prema onome s čim žele da ih asociraju korisnici i potrošači. Tako će na primjer brend koji se želi predstaviti kao pouzdan za boju svog loga odabrati plavu, a onaj koji želi biti doživljen kao zabavan i uzbudljiv - birat će narančastu.
Mnogi ljudi nisu svjesni toga koliko boje imaju velik utjecaj na naše osjećaje, misli i ponašanje – naime svakoj boji na nesvjesnoj razini pridajemo neko značenje. Vjerojatno si čula kako na primjer crvena boja navodno budi apetit – pa su recimo zidovi u nekim restoranima obojeni upravo tom toplom bojom.
Psihologija boja se ne ovaj ili onaj način koristi svaki dan, na svakom koraku. A ako pomoću boja možemo saznati više o nečijoj osobnosti, onda je to dokaz kako one nisu sam estetska kategorija, nego imaju i značenje, a također mogu pozitivno utjecati na naš život.
Tijekom posljednjih desetak godina, provedeno je nekoliko opsežnih istraživanja koja su pokušale naći poveznicu između izbora boja i karakteristika osobnosti. Pronađi svoju omiljenu boju na našoj listi i vidi je li istina ono što otkriva o tebi:
Crvena
Crvena boja povezana je s uzbuđenjem, strastvenošću, opasnostima, visokom energijom i akcijom. Ona poziva na djelovanje- i to odmah. Crvena je intenzivna boja koja može probuditi snažne osjećaje i ohrabriti nas da budemo poduzetni, a mnogi tvrde i kako su žene odjevene u crveno muškarcima najprivlačnije. Ako je crvena boju koju si prvu izabrala onda bi ovo mogle biti tvoje osobine:
- Hrabrost
- Impulzivnost
- Avanturistički duh
- U potrazi za uzbuđenjima
- Probitačnost
- Ambicioznost
Narančasta
Ova boja predstavlja radost, kreativnost, slobodu i uspjeh. Ova boja uspješno privlači pažnju na sebe, ističe se, ali nije tako intenzivna kao crvena. Osobine ljudi koje preferiraju narančastu između ostalog su ove:
- Zaigranost
- Energičnost
- Društvenost
- Gostoljubivost
- Samostalnost u radu
Žuta
S ovom bojom asociramo sve ono što predstavlja sunčan ljetni dan: toplinu, veselje, pozitivnu vibru. U ljudima obično budi osjećaje poletnosti i radosti. Brendovi koriste ovu boju kad te žele potaknuti da se osjećaš dobro što biraš njihove proizvode. Glavne osobine osobe koja voli žutu boju su:
- Pozitivnost
- Optimizam
- Pustolovnost
- Druželjubivost
Plava
Plava je stabilna, harmonična i smirujuća. S ovom hladnom bojom asociramo povjerenje, snagu i izdržljivost. Mnoge velike kompjuterske tvrtke i društvene mreže (Facebook, Twitter, Vimeo) upravo iz ovog razloga biraju plavu ta svoju boju. Neke od osobina onih kojima je plava omiljena boja su:
- Nježnost
- Vjernost
- Empatija
- Iskrenost
- Snaga
- Fleksibilnost u radu
Zelena
Zelena se asocira s dvije vrlo važne stvari koje 'okreću svijet': prirodom i novcem. Osim toga, zelena simbolizira rast, plodnost, zdravlje, bogatstvo, blagostanje i velikodušnost. No, zelena može biti i stavljena u negativan kontekst te biti povezana s osjećajima zavisti i ljubomore.
Ako je zelena tvoja najdraža boja vjerojatno te krase ove osobine:
- Praktičnost
- Uzemljenost
- Spremnost na pomaganje drugima
- Ravnoteža
- Analitičnost
- Inovativnost
Smeđa
Smeđa je boja koja simbolizira prirodnost, stabilnost, snagu, sigurnost i muževnost, asociramo je sa zemljom i drvetom, ali i s blatom i izmetom. Nije česta među omiljenim bojama, ali ako je tebi baš draga onda je moguće da te opisiju ove karakteristike:
- Samopouzdanje
- Psihička stabilnost
- Uravnoteženost
- Neovinsnost
- Pristupačnost
- Humanost
- Plemenitost
Ljubičasta
Ovu boju povezujemo s onima koji imaju moć: to je kraljevska boja, ali je također i boja duhovnosti i mudrosti. S druge strane, ljubičastu možemo asocirati i s g+frustracijom ili arogancijom. Ako si izabrala ljubičastu, ovo su neke od tvojih karakteristika:
- Autentičnost
- Originalnost
- Kreativnost
- Želja za isticanjem
- Ekscentričnost
- Individualnost
- Oštroumnost
Ružičasta
Ova boja najčešće se povezuje sa ženstvenošću, seksualnošću i ljubavi, ali također može asocirati na neozbiljnost i nezrelost. Zato je ružičasta česta boja pakiranja dječjih proizvoda i igračaka. Osobine osobe koja voli ružičastu boju su:
- Zaigranost
- Naivnost
- Osjećajnost
- Otvorenost
- Posvećenost obitelji
- Senzualnost
Bijela
Zanimljivo je što se u zapadnoj civilizaciji bijela asocira na nevinost, čistoću i jasnoću pa je prvi izbor boje u bolnicama, ali na vjenčanjima. U nekim drugim kulturama bijela boja ima sasvim drugačije značenje, na primjer, u Indiji se povezuje s mudrošću, ali i sa žalovanjem. Ako ti se najviše sviđa bijela, ove te karakteristike najbolje opisuju:
- Nevinost
- Smirenost
- Naivnost
- Urednost
- Organiziranost
- Mentalna snaga
Crna
Ova (ne)boja mnoga međusobno vrlo različita značenja: možemo je povezivati s odlučnošću, misterijom i moći, ali i tugom, depresijom, boli i žalovanjem. Crna asocira na smrt, ali također i na luksuz i eleganciju. Ako je tvoj izbor crna, vrlo vjerojatno su ovo neke od osobina tvoje ličnosti:
- Odlučnost
- Ozbiljnost
- Impulzivnost
- Nepokolebljivost
- Sklonost preuzimanju rizika
- Vjerodostojnost