Ovog smo lipnja posjetili Kassel, grad u središnjem dijelu Njemačke s gotovo 200.000 stanovnika koji svakih 5 godina postaje najznačajniji centar suvremene umjetnosti u svijetu. Documenta je naziv manifestacije koja postoji od 1955. godine kad je, 10 godina nakon rata, Arnold Bode (1900.-1977.), umjetnik, profesor umjetnosti i kustos, odlučio s grupom istomišljenika pokrenuti izložbu koja bi ubrzala i dohvatila korak njemačke suvremene umjetnosti sa ostalim svijetom nakon stagnacije u vremenu nacizma.
Ove je godine Documenta 14 (dakle, četrnaesta po redu) prvi put izašla izvan granica Kassela i Njemačke te je u travnju otvorena u glavnom gradu Grčke, pod vodstvom umjetničkog direktora Adama Szymczyka koji je predložio kao vodeći princip Documente 14 “dvostruku strukturu”.
Kassel i Atena održavaju izložbu na ravnopravnoj osnovi, a različite lokacije i različita povijesna, socioekonomska i kulturna pozadina potiču i utječu na pojedinačna umjetnička djela. Dokumenta 14 nastoji obuhvatiti mnoštvo glasova u, između i izvan dvaju gradova u kojima se održava.
Je li u tome uspio, prosudit će svaki posjetitelj ponaosob, a prosječnom će posjetitelju Documente 14 zasigurno neka od djela biti potpuno nerazumljiva, no istovremeno i privlačna. Ili, možda, upravo obratno.
S ukupno 152 umjetnika, odnosno umjetnika unutar pojedinih grupa koji izlažu na 35 lokacija u gradu, uz već postojeće eksponate izložene u javnom prostoru, sigurni samo da će svaki posjetitelj pronaći nešto za sebe u čemu će moći uživati, pričati ili razmišljati.
Budući da je ovo bio naš prvi posjet Documenti, interesirala su nas i neka ranije postavljena djela u javnom prostoru koja nismo mogli zaobići, a koja ste možda imali već ranije prilike negdje i vidjeti jer se radi o poznatim intervencijama u javnom prostoru poput “Pijuka” - Pickaxe, na obali rijeke Fulde u centru Kassela ili “Čovjek koji hoda prema nebu# - Man Walking to the Sky, koji se nalazi ispred Glavnog kolodvora...
Documenta u svom konceptu nije komercijalna izložba, ali je potpuno neosporno da svakome tko tamo izlaže cijena rapidno raste nakon Documente.
Hoće li isto tako porasti cijene Borosana koje su predstavljene zahvaljujući konceptu Irene Haiduk, gdje svaka posjetiteljica, koja to želi, potpisuje ugovor te preuzima Borosane koje nosi tijekom razgledavanja Documente, na nama je da vidimo...
Izdvojene radove s ovogodišnje Documenta14 pogledaje na Youtube linku.
http://www.documenta14.de/en/