Za mnoge je hrvatske kupce otvorenje IKEA robne kuće nakon tolikih godina iščekivanja bio poseban događaj, jer konačno više ne moraju preko granice po dobro dizajniran, funkcionalan i cijenom pristupačan namještaj. Zanimljivo je da je IKEA znatno prije otvorenja robne kuće u Zagrebu, istražila navike hrvatskih obitelji, o tome koliko je članova kućanstava, kolika je prosječna veličina kuhinje, i sl. Istraživanje je pokazalo da volimo balkone i da je potrebno ponuditi što više praktičnih rješenja za život u malim stanovima. Vijest da IKEA dolazi u Hrvatsku bio je pak poseban izazov u profesionalnom smislu za one koji su u tome vidjeli priliku da karijeru vežu uz ovog svjetski poznatog proizvođača namještaja.„Za mene je to bilo ostvarenje snova“, kaže Kristina Duran, menadžer za unutarnje uređenje u IKEA Zagreb robnoj kući. Prije zaposlenja u IKEA Zagreb, vodila je privatni studio za uređenje interijera. Dugi niz godina pisala je za razne hrvatske portale na temu uređenja interijera, bila suradnica Dom i Dizajn i kolumnista Slobodne Dalmacije. Karijeru u dizajnu počela je u prvom hrvatskom časopisu za uređenje interijera Moja4zida kao izvršna i kreativna urednica. Bavi se stylingom i fotografiranjem interijera kroz cijelu svoju poslovnu karijeru. Kristina Duran za portal Žena.hr otkriva kako je raditi u IKEA robnoj kući, što zanima kupce, te u kojoj je mjeri asortiman prilagođen hrvatskome tržištu.
Kakvi su utisci nakon prvih nešto više od mjesec dana rada i otvorenja IKEA robne kuće?
„Iako je uzbuđenje oko otvorenja bilo veliko, najbolji dio dočekao nas je nakon otvorenja, u ovih mjesec dana kako je IKEA otvorila svoja vrata kupcima. Ta interakcija s ljudima i posjetiteljima robne kuće, njihovo oduševljenje izložbenim sobama i proizvodima naša je svakodnevna pokretačka energija. Jer prije otvorenja sve naše ideje i rješenja su bila samo projekti, a danas su živi jer ljudi u njima nalaze sebe i svoje životne situacije, rješenja za svoje domove i inspiraciju. Za nas IKEA dizajnere nema boljeg osjećaja nego kad vidimo da kupci ulaze u naše izložbene sobe i isprobavaju krevete, otvaraju ormare, zaviruju u kuhinje i uživaju u našim proizvodima. To za nas znači da smo napravili dobar dizajn, pokazali znanje kako opremiti dom.“
Što sve uključuje Vaš posao menadžera za unutarnje uređenja za Hrvatsku – Voditelja odjela dizajn interijera u robnoj kući IKEA Zagreb?
„Moj posao uključuje vođenje tima dizajnera interijera i zajedno radimo na projektiranju izložbenih soba koje možete vidjeti u robnoj kući, vodimo brigu da robna kuća uvijek bude inspirativna za kupce, planiramo i projektiramo nove sezonske aktivnosti kroz trgovinu kao što su Božić, Valentinovo, nove IKEA kolekcije itd. Osim toga zadužena sam za praćenje svjetskih trendova, ali i za poznavanje lokalnog tržišta, problema s kojima se naši kupci susreću kao što su, primjerice, manjak prostora, zapušteni balkoni ili koordinacija boja u stambenom prostoru. IKEA radi na edukaciji svojih dizajnera interijera i to vrlo intenzivno, kako bi se što više približili kupcima i njihovim realnim potrebama. No, naše znanje nije samo teoretsko, ja i moj tim moramo imati i praktične vještine kao što su šivanje, montaža rasvjete, rad s alatima, primjerice, bušilicom, tiplama, odvijačima... Jer sve što projektiramo moramo znati i implementirati. To je najzabavniji dio našeg posla.“
IKEA je potpuno drugačija
U odnosu na Vaša dosadašnja radna mjesta, koliko je IKEA i u čemu različita, specifična, što se očekuje od zaposlenika, a možda nije toliko tipično za radna mjesta u hrvatskim tvrtkama?
„IKEA je potpuno drugačija. Naučila me da je u poslu najbolji osjećaj kad pošteno odradiš svoj posao i daš sve od sebe, naučila me da cijenim svačiji rad i da težim biti pozitivan čovjek u svakom pogledu. Mi dolazimo sretni na posao jer vidimo plodove svog rada svaki dan, a nakon posla imamo svoj privatan život koji je samo naš. Ja ne šaljem e- mailove svojemu timu u 21 sat navečer, jer poštujem njihovo slobodno vrijeme, ali kada smo na poslu vrijedno radimo. To je moja IKEA jednostavna formula za uspjeh i pravo zadovoljstvo.“
Na svaki natječaj koji je IKEA raspisala prije otvorenja u Hrvatskoj, stizale su na tisuće prijava. Kako ste Vi dobili posao i jeste li morali proći više selekcijskih postupaka?
„Kada sam vidjela da IKEA dolazi u Hrvatsku, to je bilo ostvarenje mojih snova. Selekcija je uključivala više različitih testiranja ali i praktičnog rada, i po tome je IKEA natječaj bio poseban. Kada sam dobila poziv i ponudu za posao bila sam presretna jer se sav moj dotadašnji trud u poslu isplatio. Vrijedan rad i entuzijazam otvaraju sva vrata.“
Mogu li kupci dobiti direktno Vaše savjete za uređenje kad dođu u robnu kuću ili je to prepušteno, maloprodaji, odnosno, prodavačima?
„Mi radimo samo sa medijima, dakle, sa sobama i domovima koji su prikazani u našoj robnoj kući. Ne radim direktno s kupcima ali im dajemo savjete kroz rješenja, da se inspiriraju kad dođu u IKEA robnu kuću. Zato naši kupci mogu pronaći različite stilove, različite prostorije u kojima mi pokazujemo i na neki način educiramo kupce kako da koriste naš namještaj i proizvode.“
Prati li IKEA trendove u uređenju ili ih sama nameće i kakva je u tome uloga njezinih dizajnera i razvojnih inženjera?
„IKEA kao brand je svojevrstan prepoznatljiv trend, od kada postoji proizvodi namještaj koji je funkcionalan i ponajprije u službi čovjeka. IKEA prati svjetske trendove, ali ih filtrira kroz realne oči kupca, tako da ti trendovi postaju opipljivi i prihvatljivi svakome, bilo kupcima dubljeg ili plićeg džepa. Na isti način funkcioniraju i naši dizajneri i razvojni inženjeri, kada rade na novim kolekcijama uvijek vode računa da proizvod bude funkcionalan i prihvatljiv svima. Najbolji primjer toga je naša PS kolekcija koja je s potpisom, istovremeno trendi po povoljnoj cijeni.“
Izvan robne kuće IKEA, tko najčešće traži Vaše savjete i što je najčešće pitanje koje zanima klijente, je li to boja namještaja, funkcionalnost, kako izabrati efektne detalje u stanu/kući i slično?
„Ljudi imaju najviše problema vezano uz koordinaciju boja, definiranja stila, funkcionalnog rasporeda kuhinje ili dječje sobe, zatim izbor detalja, zavjesa, slika.... Ali svi žele harmoničan i lijepo uređen dom i to mi je jako drago da je svijest o važnosti ugodno uređenog stambenog prostora na sve višoj razini u Hrvatskoj. A IKEA je upravo tu da educira i pomogne svojim znanjem i iskustvom.“
Što biste izdvojili kao savjet u uređenju stambenog prostora za čitatateljice portala Žena.hr?
„Trenutačna aktivnost u IKEA robnoj kući stavlja naglasak na organizaciju ormara, pa za čitateljice portala donosim par prijedloga kako složiti unutrašnjost naših PAX ormara na funkcionalan, a opet stylish način. Svakako prilikom kupnje razmislite što točno želite i morate pospremiti, te krenite s organiziranjem ladica, polica, košara, vješalica i ostalih dodataka koje naš KOMPLEMENT sustav unutarnje organizacije nudi. Unutrašnjost ormara naravno nije vidljiva i svi volimo da bude skrivena od očiju gostiju, no, to ne znači da mora biti zapostavljena i neuredna. Naprotiv!“