Ako ste se odlučili na unutrašnje uređivanje, ali niste sigurni u detalje o određenom stilu te ne znate koji bi stil vama odgovarao, nastavite sa čitanjem. U ovome kratkom pregledu naći ćete informacije o više od trideset različitih stilova, uključujući i stilove epohe, kao i posljednje trendove.
1. Art deco (Ar' deko)
Stil pokućstva i namještaja ravnih, geometrijskih linija, popularan dvadesetih i tridesetih godina dvadesetog stoljeća, prepoznatljiv je po zaobljenim prednjim plohama, po detaljima kao preslikanim u zrcalu, po glatkim i ravnim linijama i po namještaju od drva sa kromiranim dijelovima i staklenim gornjim pločama.
2. Art nouveau (Ar' nuvo)
Prethodnik ar' dekoa, ovaj stil se razvio u Francuskoj između 1890. i 1910. Karakteriziraju ga namještaj i kućne potrepštine i pribor, kao Tiffany lampe, slikovitih, tečnih linija i slobodnih formi i oblika, uzeti iz prirode i/ili ženskog tijela.
3. Arts and crafts (Umjetnost i obrt)
Pokret “umjetnost i obrt” bio je reakcija na Industrijsku revoluciju i njeno oslanjanje na masovnu proizvodnju, kao i na naglašeno ukrašavanje tijekom Viktorijanske ere. Popularan na samom početku dvadesetog stoljeća, ovaj stil je slavio obrtništvo kroz jednostavne oblike stolarije, oskudno ukrašene, ali izražajnih linija. Materijali koji su se koristili za dotjerivanje izgleda uključivali su metal, bojeno staklo, pločice i tkanine oslikane stiliziranim cvjetnim motivima. Iz ovog perioda važno je spomenuti slijedeće umjetnike-obrtnike : William Morris, Gustav Stickley i Charles i Henry Green.
4. Asian (Azijski)
Obično se odnosi na japanske i kineske utjecaje. Tradicionalni japanski interijeri su organizirani prema oblicima ljudskog tijela, od dijelova dimenzija 90 x 180 cm, koji se koriste kao prekrivači za pod, od prirodnih su vlakana, i zovu se tatami. Neobrađeni materijali kao što je bambus, i boje uzete iz prirode koriste se da bi se postiglo prozračno i mirno okruženje. Za uređenje su karakteristična shoji vrata (klizna vrata izrađena od drvenih okvira presvučenih poluprovidnom posebnom vrstom papira), kao i svjetiljke od rižinog papira. Kineski interijeri se prepoznaju po visoko stiliziranom namještaju, sa rukom oslikanim motivima na lakiranim podlogama, dodacima jakih boja i ornamentima ili statuama koje predstavljaju životinje ili mitske likove. Crvena boja se koristi u izobilju, kao simbol sreće.
5. Baroque (Barok)
Visoko dekorativan stil koji se pojavio u Italiji u 17. stoljeću. Karakteriziraju ga torzioni stupovi, velike nepravilne krivulje, složeni spiralni ukrasi, prekomjerno oblikovanje, skupocjeni materijali i ukrasi u intarziji na drvenim podovima. Zlatna je dominirajuća boja, ukrašena snažnim nijansama purpurne, tamno zelene, zagasito crvene, i paljeno-smeđe, kako bi se postigao bogat, carski izgled.
6. Beidermeier (Bidermajer)
Njemački stil namještaja s prve polovice 19. stoljeća, koji se bazira na čvrstoći i udobnosti. Paleta boja je svijetla, sa pastelnim nijansama, kao sekundarnim bojama. Namještaj je izrađen od svijetlog drveta, u linearnim ali i zaobljenim oblicima, koji su proizašli iz formalnijeg francuskog imperijskog stila. Prevladavaju podovi izrađeni od parketa koji je složen u geometrijskim oblicima.
7. Colonial (Kolonijalni)
Stil koji je dominirao u dizajnu američkog pokućstva od 18. stoljeća, do doba revolucije. Počiva na velikom korištenju drva za podove i zidove, koji se često ostavljaju u prirodnom obliku, bez lakova ili boja. Tokareni vretenasti oblici korišteni su za noge stolica i naslona, kao zamjena za druge vrste ukrasa. Dodaci koji su karakteristični za ovaj stil su nježno vezeni platna i tkanine, zatim familijarni portreti, i predmeti od kositra.
8. Contemporary (Suvremeni)
Obuhvaća širok pojas stilova razvijenih u drugoj polovici 20. stoljeća. Predmeti su mekih, zaobljenih linija, nasuprot oštrih linija modernog dizajna. Interijeri su od neutralnih elemenata i čistih boja, naglašavajući tako osnovne linije, oblike i forme.
9. Cottage (Ladanjski)
Raznobojan, udoban izgled, koji karakteriziraju oslikan i/ili ukrašen namještaj gracilnih linija, kao i predmeti izrazajnih tekstura, kao pletene košare, hrapavi zidovi, podne prostirke i zasloni za prozore od prirodnih vlakana, patinirani uzorci i boje koje kao da su uzeti iz raškošnog cvjetnjaka.
10. Country (Seoski)
Širok opseg stilova koji zavisi od zemljopisnog položaja, ali je za sve njih karakterističan jednostavan namještaj pretpostavljen funkcionalnosti, prigušenih tonova, mlječnih boja i vintage materijala.
11. Eclectic (Eklektični)
Eklektični stil obuhvaća raznovrsne periode i stilove, povezane kroz upotrebu boje, tekstura, oblika i obrade.
12. English (Engleski)
Za interijere se koristi puno drveta i materijala sa uzorcima, tradicionalnih boja. Drvo se koristi i za podove, oblaganje, i rezbarenu obradu. Materijali su karirani, ili sa cvjetnim većim ili manjim uzorcima, ili prugama, u bojama koje su kombinacija tamno zelene, mornarsko plave, crvene i zlatne. Uobičajene kolekcije podrazumijevaju i fini porculan i srebrninu.
13. English country (Engleski seoski)
Opušten, udoban stil kao tumačenje tradicionalnijeg izgleda. Boje su prirodne i prigušene, rušične, kvalitetne teksture u interijerima i eksterijerima, postignute kroz korištenje drva, željeza i kamena. Tkanine uključuju i vezene prostirke i tepihe, kao i materijale prigušenih cvjetnih uzoraka. Namještaj varira od komoda tamnih boja, do polica za knjige izrađenih od borovine.
14. French Empire (Francuski imperijalni)
Stil ranog devetnaestog stoljeća, koji izražava imperijalne ambicije Napoleona. Baziran na klasičnim rimskim i grčkim oblicima, motivi su simbolični i predstavljaju baklje, rimske orlove, imperijalne vijence, likove iz mitologije, lavove, i slovo “N” (Napoleon). Zidovi i tavanice prekriveni su izdašnim ukrasima i kićenkama.
15. French country (Francuski seoski)
Rustikalna verzija formalnog francuskog namještaja sedamnestog i osamnaestog stoljeća, kao što su stilovi Luja 14-tog, i Luja 15-tog. Komadi namještaja ranog francuskog provincijalnog stila smatrani su za seljački namještaj. Komadi su bili u prirodnom stanju, ručno obrađeni. Umjesto teških tapaciranih dijelova, stolice su imale pruće na sjedalima i naslonima. boje tipične za ovaj stil su zagasite i bogate: mediteransko plava, sunčano žuta, terra-cotta crvena i zelena. Prirodni materijali kao kamen i terra-cotta korišteni su u izobilju, sa dodatkom žice i kovanog željeza.
16. Garden (Vrtni)
Vrtni stil karakterizira izgled svježih i lijepih predmeta, između ostalih cvjetnih uzoraka, čičanih materijala, vezenih jastuka, uokvirenih suhih biljaka, oslikanog namještaja od drveta, detalja od čipke, svježeg cvijeća i starina od porculana.
17. Mediterranean (Mediteranski)
Ovaj stil potječe iz zemalja sjevernog mediterana, kao što su Španjolska, Grčka i Italija, i često se još naziva španjolskim modernim stilom. Namještaj mediteranskog stila varira od jednostavne funkcioalnosti, do ekstremne formalnosti. Komadi su niski, sa ukrasnim nogama i postoljima, ramovi i okviri su teški, često patinirani ili paljeni. Zidovi su u najvećoj mjeri izražajne teksture, a uobičajene su zaobljene radne plohe, ili zaobljene plohe iznad kamina.
18. Mid-century modernism (Modernizam sredine stoljeca)
Stil koji je nastao između tridesetih i sedamdesetih godina 20. stoljeća. Izgled se postiže dodacima prirodnih oblika, čistih linija, jednobojnih zidova i ramova za namještaje od panela i kuhanog drveta. Materijale koji su razvijeni i korišteni u ovom periodu uključuju panele, šperploču, furnir, fiberglas, čelik, aluminij i kovano željezo. Rasvjeta je postala umjetnički detalj, sa uzorcima od krugova, trokuta, stožaca i svijetlih ručki napravljenih od čelika, mesinga, aluminija i zaslona jarkih boja.
19. Mission (Misionarski)
Predstavljajući pokret umjetnosti i obrta ranog dvadesetog stoljeća, ovaj stil se prepoznaje po čvrstom, tamnom namještaju od hrastovine, ravnih i jasnih pravokutnih linija, poteklog od Gustava Stickley-a. Najpoznatiji komad misionarskog namještaja je bila stolica Morris, prvi naslonjač/stolica na ljuljanje.
20. Modern (moderna)
Namještaj čistih, ravnih linija, iz tridesetih godina 20. stoljeća, sa korijenima u njemačkom Bauhaus školi dizajna, kao i u Skandinavskom modernom dizajnu. Karakteriziraju ga polirane površine, glatki geometrijski oblici i asimetrija. Prostrani, jednostavni prozori spajaju interijer sa vansjkim pejzažima.
21. Moroccan (marokanski)
Stil pun detalja koji se sastoji od tkanina ukrašenih posebnim motivima, od raznobojnih mozaika, metalnih lanterni, zidova sa teksturom, tananih materijala, u bojama dragog kamenja, i od slojeva orijentalnih prostirki i tepiha, jastuka izrađenih od skupocjenih tkanina, kao i rezbarenih drvenih detalja.
22. Neoclassical (neoklasični)
Elegantan i jednostavan stil u dizajnu, sa motivima preuzetim iz starog Rima, Grčke i Egipta, veoma popularan u kasnom osamnaestom stoljeću.
23. Old World (stari svijet)
Žig stila starog svijeta je udoban izgled, na kojem se vide tragovi uporabe i korištenja. Zidovi sa teksturom, ručno obrađeni prozori i zidovi, prirodni materijali kao sto je mramor, naglašavaju ovaj stil. Završna obrada je veoma važna – brušen i mat namještaj je u uporabi više nego površine visokog sjaja i odraza. Boje su prigušene.
24. Rococo (rokoko)
Stil europskog dizajna, podrijetlom iz Francuske 18. stoljeća, sa namještajem izrađenim od skupog drveta sa dotjeranim rezbarijama i zaobljenim oblicima. Smatra se za rafiniraniju verziju krupnog i čvrstog baroknog stila.
25. Romantic (romantizam)
Udoban stil koji prija osjetilima kroz korištenje mekih tkanina cvjetnog uzorka, čipke, oslikanog namještaja, pastelne palete boja, prigušenog svjetla i mirisnih cvjetnih aranžmana.
26. Rustic (rustikalni)
Jednostavan stil tipičan za život na selu, bez obzira na zemljopisni položaj. Interijeri su jednostavni, sa neobrađenim zidovima, oblogama od drveta, grubim gredama i kamenom. Pokućstvo je jednostavno i čvrsto, sa malo ukrasa, i prirodnom ili patiniranom završnom obradom.
27. Scandinavian (Skandinavski)
Obuhvaća tri različita nordijska stila – seljački, Gustavijanski i Skandinavski moderan stil. Sva tri su dosljedna svijetloj i svježoj paleti boja, kao i pregrštu drvenih komada namještaja, a sve to kao protuteža tamnih i hladnim zimama te regije. Karakterističnost seljačkog stila uključuje neobrađene ili bojene drvene plohe, drvene podove, namještaj izrađen od breze ili bora, i materijale sa minimalističkim uzorcima i bijelo-ispranim nijansama. Gustavijanski izgled je kombinacija komada seljačkog stila sa paletom jarkijih boja i elegantnim dodacima, kao što su kristalni lusteri i pokućstvo dražesnih oblina. Skandinavski moderni stil se razvio sa pokretom moderne tridesetih godina dvadesetog stoljeća. I njega karakterizira namještaj od svijetlog drveta, ali ovog puta su naglašene linija, oblik i forma. Izgled je naglašen detaljima jarkih boja, obično na umjetninama, ili podnim prostirkama.
28. Shabby chic (pohaban chic)
Ovaj stil je postao popularan posljednjih godina, zbog svoje pristupačnosti i niske cijene. Namještaj bijelih boja, oslikanih motiva, prigušenih tonova, presvlake i materijali starih motiva, sve u to oznake ovog udobnog, eklektičnog stila.
29. Southwestern (jugozapadni)
Uglavnom ga označavaju boje zemljanih tonova, neobrađenih tekstura, ručno rađenih predmeta, sa obilatim korištenjem terra-cotte i krovova od glinenih crijepova.
30. Traditional (tradicionalni)
Tradicionalno pokućstvo može biti iz Engleske 19. stoljeća, iz Francuske provincije, čak i sa egzotičnih otoka Istoka. Među najpopularnijim tradcionalnim stilovima današnjice su engleski stil osamnaestog stoljeća, neoklasicizam devetnaestog stoljeća, francuski provincijalni stil i ponovno rođenje britanskog kolonijalnog stila.
31. Tropical (tropski)
Ornamentalne rezbarije otočkih motiva, egzotično drvo i uramljene prešane biljke, glavne su odlike ovog sila.
32. Victorian (viktorijanski)
Namještaj i arhiektura stila koji je dobio ime po engleskoj kraljici Viktoriji, bio je veoma popularan u drugoj polovici devetnestog stoljeća. Najčešće se koristio mahagoni, orah, i ružino drvo, tamnih boja, naglašenih rezbarijama cvjetnih motiva. Uobičajeni elementi ovog stila uključuju ovalne naslone stolica, gornje plohe od mramora na stolovima, i noćnim stolicima. Tkanine i zidne obloge su izražajnih uzoraka i jakih boja. Draperije i presvlake su ukrašene dugim resama i volanima.