Iz godine u godinu, s početkom jeseni, prije nego škole ponovno otvore svoja vrata, u javnosti se javi vječna tema, nerješiv problem, na koji upozoravaju i roditelji i nastavnici i stručnjaci ortopedi, a najviše učenici, jer su oni ti koji na svojim leđima moraju svakodnevno nositi preteške školske torbe i ruksake. Školarci, posebice oni najmlađi, ne bi trebali, niti smjeli, nositi tako težak teret na leđima, jer su još uvijek u razvoju i podložni su raznim oštećenjima kralježnice. Mnogobrojna istraživanja, u Hrvatskoj kao i u svijetu, potvrdila su kako su preteške torbe jedan od čestih faktora koji su odgovorni za razvoj nepravilnog tjelesnog držanja kod djece školske dobi.
Djeca nose dvostruko teže torbe nego što je dopušteno
Dobra školska torba treba biti primjerena težini i uzrastu djeteta. Uputa liječnika je da težina školske torbe ne bi smjela biti veća od 10 posto težine učenika. U nekim europskim zemljama čak je zakonom propisano kako težina školske torbe ne smije biti veća od 10 posto tjelesne težine djeteta. Nažalost, djeca nose mnoge teže torbe na leđima nego bi smjela. Kada su u varaždinskoj osnovnoj školi proveli prije nekoliko godina prvo istraživanje o težini školskih torbi, dobili su zapanjujuće rezultate. Prema njihovu istraživanju, učenici svakodnevno u školu nose sedminu do petinu svoje težine, a djeca školske dobi ne bi smjela nositi više od desetine svoje težine. Vaganjem učenika i njihovih torbi došli su do podataka da prosječna težina školskih torbi učenika svih razreda iznosi šest kilograma, dok je najveća izmjerena težina bila čak 10,4 kilograma. Rezultati su pokazali da učenici na svojim leđima nose gotovo dvostruko teže torbe nego što je preporučeno. Nakon toga su prije dvije godine ponovili mjerenja, rezultati su bili nešto bolji, no torbe su još uvijek preteške.
Preteške školske torbe uzrokuju bolove u leđima
Da su preteške školske torbe povezane s jačim bolovima u leđima, pokazalo je istraživanje provedeno među španjolskim školarcima.Istraživanjem je utvrđeno da su školske torbe, čija je težina premašila deset posto djetetove težine, bile uzrok pojačane boli u leđima u dvije trećine od 1403 djece u dobi od 12 do 17 godina koja su bila obuhvaćena istraživanjem u sjevernoj Španjolskoj. Uočeno je i da se skupina djece s najtežim torbama 50 posto više žalila na bolove u leđima nego djeca s najlakšim torbama.
Kakvu školsku torbu izabrati?
Kod kupnje školske torbe, odlučite se za onu koja ima podložene ramenice i koja je čvrsta. Torba ne bi smjela djetetu dopirati do vrata, niti biti prenisko. Torba odgovarajuće veličine je ona koja dopire od donjih leđa do otprilike visine lopatica, a u širinu ne ide sa svake strane više od 10 cm. Torba mora biti lagana, anatomski oblikovana i napravljena od materijala koji ne propušta kišu koja bi mogla uništiti knjige u torbi. Budući da su školske torbe za prvašiće često previše teške, sve više roditelji se oslanjaju na torbe s kotačićima. Nekoliko proizvođača nudi kolica za školske torbe, koja se mogu izvući ili kada je potrebno nositi kao ruksak. Ortopedi smatraju da je takva torba dobro rješenje. Ključno je da odaberete torbu koja odgovara visini i težini djeteta. Dijete treba naučiti da torbu nosi na oba ramena, odnosno da je ne vješa samo na jednu naramenicu. To je iznimno važno kako bi se teret ravnomjerno rasporedio na leđa. Ako postoji, dobro je djetetu oko pojasa zavezati dodatni treći remen te ga naučiti da i njemu ta praksa uđe u naviku. Sve naramenice na torbi potrebno je pravilno zategnuti da torba ne visi i pada u gornjem dijelu, ali i da nije previše čvrsto stegnuta.
Kako smanjiti težinu torbe?
Roditelji bi svakako trebali kontrolirati što sve dijete nosi u školu. Ponekad će, posebice oni najmlađi, jednostavno natrpati torbu knjigama koje trebaju i ne trebaju, a neki nose i igračke, te druge stvari koje im zapravo neće trebati u nastavi taj dan. Pokušajte s učiteljima i drugim roditeljima dogovoriti ostavljanje nepotrebnih udžbenika u školi. Budući da nije propisana, težina torbe uvelike ovisi o nastavnicima, a tu je situacija različita od škole do škole, od razreda do razreda. Jedni nastavnici inzistiraju na nošenju svih nastavnih materijala, drugi nastoje olakšati djeci, pa se knjige koriste za domaće zadaće i rad kod kuće, a u školi se bilježi ono što se predaje.
Što više rasteretiti školsku torbu
Problem školske torbe velikim je dijelom vezan za udžbenike. Stoga je potrebno udžbeničkim standardom ograničiti najveću težinu kompleta nastavnih sredstava za svaki predmet prema uzrastu. Za ovu svrhu, potrebno je omogućiti izdavanje udžbenika u više svezaka, a moguća su i druga rješenja koja je potrebno raspraviti. Uz ovo, potrebna je dodatna edukacija nastavnika, roditelja i djece o štetnosti težine tereta za zdravlje. Nastavnici ne bi smjeli inzistirati na stalnom nošenju dodatnih teških pomagala (velike bilježnice tvrdih korica, dodatni materijali pored postojećih, mape, atlasi itd.), bez promišljanja o težini koju to predstavlja za učenika. Roditelji i nastavnici bi trebali nadzirati težinu torbe učenika i provjeravati sadrži li torba nepotrebne stvari, naročito u nižim razredima. Roditelji bi trebali djetetu nabaviti torbu koja će imati najbolji omjer dobre ergonomije, visoke čvrstoće i male težine torbe.
(M.G.)
Foto: © bg-pictures - Fotolia.com