
Kada potražiti stručnu pomoć te na koje sve načine roditelji mogu sami poticati jezični i govorni razvoj djeteta? To su dvojbe koje muče mnoge roditelje predškolske djece.
Kada govorimo o razvoju govora važno je napomenuti da među djecom postoje velike individualne razlike. Dijete prvu riječ može izgovoriti s devet mjeseci, ali i s dvije godine, a da kasnije postigne uredan govorno-jezični razvoj.
Na što treba obratiti pozornost kao znak upozorenja da možda nešto nije u redu:
teškoće hranjenja zbog oralno-motornih problema
dijete većinu vremena ne proizvodi nikakve glasove (šuti)
Na što treba obratiti pozornost kao znak upozorenja da možda nešto nije u redu:
dijete nema i ne razvija kontakt očima
dijete ne reagira (ili vrlo slabo reagira) na buku i glasne zvukove
Na što treba obratiti pozornost kao znak upozorenja da možda nešto nije u redu:
dijete je prestalo brbljati ili uopće nije niti počelo
nema dosljedne reakcije na glasne zvukove
ne komunicira pokazivanjem ili vokalizacijom s okolinom
ne reagira na kratke zahtjeve
Na što treba obratiti pozornost kao znak upozorenja da možda nešto nije u redu:
dijete ne razumije jednostavne verbalne upute (Uzmi sok. Dođi.)
dijete ne pokazuje interes za govor i govorno izražavanje
koristi samo neverbalnu komunikaciju - pokazivanje predmeta
Na što treba obratiti pozornost kao znak upozorenja da možda nešto nije u redu:
ne izvodi dvočlane zapovijedi
ne povezuje dvije riječi u jednostavnu rečenicu, siromašan rječnik
djetetov govor nerazumljiv je osobama iz njegove bliže okoline
Na što treba obratiti pozornost kao znak upozorenja da možda nešto nije u redu:
djetetov govor nerazumljiv je široj okolini
dijete se koristi kraćim rečenicama siromašnog rječnika
prisutnost i sve izraženija nefluentnost govora (ponavljanje slogova ili riječi)
otežano uči dječje pjesmice
Na što treba obratiti pozornost kao znak upozorenja da možda nešto nije u redu:
dijete ne razumije složenije jezične konstrukcije i nije u stanju ispričati kraću priču
nerazumljiv govor zbog kojeg teže ostvaruje socijalni kontakt
prisutan je nepravilan izgovor glasova (osim r, l, lj)
djetetov govor je netečan, postoje zastajkivanja ili ponavljanja
Na što treba obratiti pozornost kao znak upozorenja da možda nešto nije u redu:
dijete nije usvojilo osnovne pojmove orijentacije u vremenu i prostoru
nepravilan izgovor glasova
ne pokazuje nikakav interes za slova i brojke (mehanički ne broji i ne zna napisati svoje ime)
nije u mogućnosti zadržati pažnju na zadatku (barem 10min – 15min)
Ovdje navedena shema razvoja govora predstavlja određeni prosjek dobi do koje većina djece savlada određene vještine. Ako dijete nije savladalo neku vještinu od navedenih za pojedinu dob to ne znači nužno da postoje nekakve teškoće u govorno-glasovnom razvoju. Ipak, ako dijete nije savladalo većinu vještina za pojedinu dob, potražite stručno mišljenje i savjet logopeda.
Roditelji su često subjektivni, no neće pogriješiti ako i bespotrebno obave pregled kod logopeda, defektologa ili psihologa, a ako propuste to učiniti, izgubit će dragocjeno vrijeme.
Poznavanje i prepoznavanje ranih pokazatelja jezično-govornih teškoća izuzetno je važno. Rana identifikacija omogućava pravodobnu terapija i savjetovanje, omogućava prevenciju teškoća, a roditeljima pruža sigurnost i opuštenost u komunikaciji sa svojom djecom.