Spoznajna ili intelektualna zrelost djeteta rezultat je naslijeđenih predispozicija i razvoja različitih intelektualnih sposobnosti Da pojednostavimo: Vaše dijete je samim dolaskom na svijet od vas dobilo "gradilište" i na njemu "temelj", a "kuću" će graditi uz vašu i tuđu pomoć. U ovom slučaju, u "gradilište" spadaju opće ljudske karakteristike zajedničke svim ljudima, "temelj" je kombinacija naslijeđenih osobina roditelja, a "kuća" - to je ono što će činiti osobnost Vašeg djeteta.
Percepcija (opažanje) je način spoznavanja svijeta oko sebe. Spoznajemo ga osjetilima vida, sluha, njuha, okusa i opipa. Zdravo dijete, u dobi pred polazak u školu, ima dobro razvijena sva osjetila, a dužnost je odraslih da dijete što više potiču na korištenje vlastitih osjetila.
Kako bi, između ostalog, na vrijeme obogatili djetetov rječnik, za vas smo pripremili konkretne primjere iz svakodnevnog života kako kod djeteta potaknuti oblikovanje pojmova gledanjem, slušanjem, mirisanjem, kušanjem i opipivanjem.
Kako potaknuti oblikovanje pojmova gledanjem?
Pogledaj boju auta! Pogledaj nož s lijeve strane stola! Pokaži mi zelenu igračku u ovoj hrpi igračaka u kutu!
Nosiš li na sebi nešto plavo? Gdje vidiš nešto okruglo? Je li pas došao do tvoje noge?
Kako potaknuti oblikovanje pojmova slušanjem?
Poslušaj zvuk aviona! Slušaj sebe dok dišeš! Slušaj zvuk mojih cipela dok hodam!
Puše li vani malo ili jako? Jesam li udarila nožem u zdjelu ili u tanjur? Je li to zvuk našeg ili susjedovog motora?
Kako potaknuti oblikovanje pojmova mirisanjem?
Pomiriši naranču, jabuku, grejp! Pomiriši moju odjeću! Pomiriši cvijet u bakinom vrtu!
Je li mi zagorila večera ili pečem kobasice? Zatvori oči i reci je li ovo miris luka ili češnjaka? Kojeg mirisa se sjetiš kad pomisliš na ćevapčiće?
Kako potaknuti oblikovanje pojmova kušanjem?
Juha je preslana! Salata je prekisela! Kolač je presladak!
Što ti je slađe - med ili pekmez? Voliš li umak ljutog ili blagog okusa? Prepoznaješ li što sam razmutila u čaši vode?
Kako potaknuti oblikovanje pojmova opipivanjem?
Opipaj limunovu koru! Opipaj rub ove tkanine! Pokušaj prstom pritisnuti kruh!
Kakav je led kad ga opipaš? Kakvo je tatino čelo kad ima temperaturu? Je li mekši tvoj pokrivač ili tvoj "plišanac"?
Uz različite osjete dijete vezuje riječi (predodžbe, pojmove) i tako opisuje ono što je vidjelo, čulo, omirisalo, okusilo i opipalo. Mnoge osjete koje prima, ono neće moći odrediti i izgovoriti - ne bude li znalo riječ za taj osjet. Trebali bismo mu pomoći da uz svaki osjet veže riječ. Osjet koji više puta doživi i riječ koju više puta za taj osjet upotrijebi - postat će dio djetetova rječnika. Bogaćenjem rječnika dijete ima mogućnost izgovoriti ono što želi, prepričati događaj, razgovarati o onome što ga smeta, postaviti pitanja o onome što ga zanima. Znate li da predškolsko dijete zna postaviti i do 400 pitanja dnevno?