Druga dionica kvantitativnog dijela istraživanja projekta COBRAS – "Obrazovne aspiracije učenika u prijelaznim razdobljima hrvatskog osnovnoškolskog obrazovanja: priroda, odrednice i promjene" otkriva nove podatke o navikama hrvatskih učenika petog i osmog razreda osnovnih škola.
U istraživanju znanstvenika s Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu i Filozofskog fakulteta u Zagrebu ispitan je 1031 učenik osmih razreda i 1058 učenika petih razreda. Rezultati istraživanja otkrili su koje predmete učenici najviše uče, koje smatraju najviše i najmanje zanimljivima te što rade u slobodno vrijeme preko tjedna i vikenda.
Koji se predmeti najviše uče, a koji su najzanimljiviji?
Osmaši najviše uče predmet Povijest, a nakon toga slijedi Biologija, Matematika, Kemija i Geografija. Učenici petog razreda također najviše uče Povijest, potom slijedi Matematika.
Učenici osmog razreda najzanimljivijim smatraju predmete Tjelesna i zdravstvena kultura i Biologija. Najmanje zanimljivim predmetom u prosjeku učenici smatraju Hrvatski jezik. Učenici petog razreda smatraju Tjelesnu i zdravstvenu kulturu te Povijest najzanimljivijim predmetima.
Istraživanje je pokazalo da je mladićima zanimljiva: Tjelesna i zdravstvena kultura, Tehnička kultura, Fizika, Povijest i Geografija, a djevojke više interesa pokazuju za predmete: Biologija, Hrvatski jezik i Strani jezik.
Koji predmet je najteži, a koji najkorisniji?
Kemija, koju čak 44,3 % učenika osmog razreda smatra dosta ili izrazito teškom je percipirana kao najteži predmet. Čak 87,8 % osmaša smatra Strani jezik dosta ili izrazito korisnim predmetom. Na drugom mjestu našao se predmet Matematika.
Mladići korisnijim smatraju sljedeće predmete: Fizika, Tehnička kultura te Tjelesna i zdravstvena kultura, a djevojke Hrvatski jezik i Biologiju.
Povijest je najteži predmet učenicima petog razreda, a po težini slijede Matematika i Hrvatski jezik. Matematika, Strani jezik i Hrvatski jezik su procijenjeni kao najkorisniji predmeti od strane učenika petog razreda.
Rezultati istraživanja također su pokazali da osmaši procjenjuju sve predmete manje zanimljivijima i korisnima od petaša.
Što rade u slobodno vrijeme?
Učenici osmog razreda nakon škole najviše vremena provode s obitelji, a druga najčešća aktivnost im je druženje s prijateljima uživo. Njih 10, 5 % izjavilo je da se ne druži s drugom djecom preko tjedna, a 7, 7 % učenika ne druži se sa svojim vršnjacima ni tijekom vikenda.
Čak 25,5%učenika provodi tri i više sata na Instagramu, Snapchatu, Facebooku, Whatsappu itd., a samo njih 4,9 % uopće ne koristi društvene mreže preko tjedna. Učenici petog razreda rjeđe borave na društvenim mrežama. Osmaši se sportom ili rekreacijom više bave radnim danima no vikendom, ali zato vikendom više "vise" na društvenim mrežama.
Čitanje je out
Osmaši niti radnim danom (42,6 %) niti vikendom (46,7 %) ne utroše niti minutu vremena na čitanje izvan školskih obveza. Petaši u manjem postotku (radni dan29,4 %, vikend 34,3 %) navode da uopće ne čitaju tijekom tjedna ili vikenda.
Znanstveni projekt COBRAS izvodi se u trajanju od veljače 2016. do veljače 2019., a financira ga Hrvatska zaklada za znanost.
[PROČITAJTE JOŠ: Koliko se današnji školarci razlikuju od onih prije deset godina?]