Kada možemo započeti djeci davati zadatke? Nitko ne želi završiti s tinejdžerom koji ne želi oprati posuđe i pospremiti svoju sobu, ali dok odgajamo malu djecu teško je znati njihove želje i mogućnosti i kada je pravo vrijeme za male zadatke u kući. Stručnjaci kažu da su i mala djeca spremna za puno zadataka u kući. "Dok postajete svjesni djetetovih grubih i finih motoričkih sposobnosti, razmislite o onim zadacima koje bi mogla uraditi. Kućanski poslovi pomažu djeci da nauče i sebe vide kao ljude koji pomažu, a ne samo kao osobe kojima se pomaže", kaže dr. Deborah Gilboa, osnivačica AskDoctorG.com za Motherly.
Liječnica Tanya Kaefer sa Sveučilišta Lakehead ovo naziva razvojem prosocijalnih vještina i ponašanja, što je zapravo važnije od poslova, barem u prvim godinama života. Kao što kaže "zaista je riječ je o tome da naučimo biti pomagači".
Roditelji kod male djece mogu potaknuti više vještine nego zadatke, savjetuje stručnjakinja za roditeljstvo Alyson Schafer, autorica knjige "Breaking the Good Mom Myth". "Ovdje je ključno sagledati gdje vaše dijete pokazuje zanimanje i gdje se može razvijati. Onda razmislite što bi mogao biti sljedeći korak".
1.Djetetove vještine mogu se usmjeriti
Zamisli sve navike svog mališana – bacanje, povlačenje i guranje. Oni zapravo mogu biti korisni kada su u pitanju zadaci. Na primjer, malo dijete može izvući igračke s police, također može izvući rublje iz sušilice. Dijete to ne bi nikako nazvalo pranjem i sušenjem rublja, ali je to zadatak.
2.Poticanje kognitivnih zadataka
Razvrstavanje je važna razvojna vještina koji mnogi mališani mogu vježbati pa roditelji to mogu iskoristiti za odrađivanje zadataka. "Dijete koje se igra s kartama može organizirati policu s plastičnim zdjelama ili spajati i slagati oprane čarape ili slagati cipele u hodniku", kaže Gilboa.
3.Motorne vještine i raspremanje
Prema Gilboi, djeca od 6 do 8 godina u dobroj su dobi za preuzimanje brige o vlastitom rublju, ali mogu početi pomagati mnogo ranije. "Predškolac je spreman razvrstati igračke u kutije i staviti knjige po veličini na policu ili složiti ručnike", kaže ona.
(Foto: Pixabay)
4.Razmisli o vlastitim očekivanjima
Važno je znati što možemo očekivati od djece i to je prvi korak u pronalaženju zadataka. "Ako dijete od dvije godine pomaže u slaganju rublja imat ćete puno više rublja koje nije složeno. Ali dopuštanje djetetu da pomaže razvija prosocijalne vještine. Glavna produktivnost može doći kasnije", kaže Keafer.
5.Smanjiti očekivanja
Kako djeca rastu vjerojatno će roditelji poželjeti da više doprinesu u domaćinstvu. U tim slučajevima, Schafer kaže da se moraju odreći ideje "savršene kuće". "Moramo biti voljni prihvatiti da će zadaci biti nespretno napravljeni, da idu sporije i da neće biti zadovoljeni uobičajeni standardi", objašnjava ona.
6.Važno je kako se dijete ispravlja
Djeca će se ponositi pomaganjem u kući. Ali to se neće dogoditi ako vide da odmah odlaziš i ispravljaš ono što naprave. "Ako ponoviš zadatak koji su oni napravili, vidjet će da nisu napravili ništa korisno i prestat će raditi", kaže Gilboa. "Ako nešto nije dobro napravljeno prvi put, pozovite dijete da ponovno to uradi".