Trudnoća i majčinstvo
Trudnoća i majčinstvo

Kako pomoći djetetu koje prilikom pisanja brka slova?

Brkanje i zamjena jednog slova drugim nerijetko se susreće, i to ne samo u učenika nižih razreda. Poneke zamjene djeca znaju ustrajno ponavljati tijekom cijelog školovanja, pa čak i dulje.

Dijete zamjenjuje slova zbog različitih razloga, a najčešće su sljedeće zamjene:

neformiranost vizualno-prostornih funkcija (pritom dijete najčešće brka slova slična u načinu pisanja: b-d, b-g, m-n, b-h, h-n, c-e i dr.)

neformiranost fonematskog sluha (dijete miješa opozicijske suglasnike: v-f, b-p, d-t)

odsutnost stabilne slike slova (dijete miješa manje česta slova: č, ć, đ, )

neformiranost kinestetičke analize (dijete miješa slova prema akustično-artikulacijskim svojstvima: o-u, a-e i dr.)

Važno je napomenuti da djeca s nekim od opisanih poteškoća trebaju pomoć logopeda i neuropsihologa u svrhu razvoja neformiranih funkcija, ne samo u području govora. Vježbe koje vam donosimo, a koje su pripremili stručnjaci, neurolingvistica i neuropsihologinja Aleksandra Soboleva i lingvistica Katarina Elemeljanova namijenjena su djeci s kojom radi logoped, ali i djeci koja su već prošla logopedski tretman i sada samo trebaju dodatnu podršku.

Vježbe pri zamjeni slova prema vizualno-prostornoj sličnosti

Za početak, potrebno je provjeriti formiranost prostornih predodžbi u djeteta, tj. koliko ono jasno razlikuje pojmove: gore-dolje, lijevo-desno, vrh-dno, sprijeda-straga, iznad-ispod, više-manje, šire-uže, više-niže. U tu svrhu predlažemo neke od sljedećih igara.

Izgubljeni predmet

Sakrijte neki predmet (čokoladicu, plišanu igračku ili sl.) i predložite djetetu da ga nađe. Potraga teče prema uputama: pet koraka ulijevo, podigni pogled, ispruži ruku desno, spusti glavu, okreni se natrag, zakorači desnom nogom naprijed itd.

Izvodač

Djetetu se daju različiti predmeti: obična olovka, kemijska olovka, čaša, kutija, sitne igračke i sl. Na zasebnim papirićima napisani su zadaci, primjerice: Stavi običnu olovku desno od kutije!, Posjedni lutku ispred čaše!, Stavi kemijsku olovku lijevo od medvjedića! i dr. Papirići leže na stolu poleđinom prema gore, tako da dijete nasumično odabire zadatak.

Vježbe pri zamjeni glasova prema fonetičko-fonematskoj sličnosti

Bitno je napomenuti da sve vježbe koje ćemo navesti treba provoditi točno onim redoslijedom kojim ih navodimo (čuti - izgovoriti - razlikovati - zapisati). Primjerice, na zvučne suglasnike možete pljeskati, na bezvučne lupati nogama, zvučne možete izgovarati visokim glasom i podizati ruke, a bezvučne dubokim glasom i spuštati ruke.

Za početak, objasnite djetetu da zvučni glas izgovaramo pomoću glasnica. Kada pri izgovoru glasa glasnice miruju, taj glas je bezvučan. Zatim pokušajte izgovoriti zvučne i bezvučne suglasnike u parovima i osjetiti razliku. Primjerice b i p su "eksloplozivni" znakovi pa prilikom njihova izgovaranja struja zraka kao da "eksplodira“ kroz usnice. T i d su glasovi "guralice", jezik pri njihovom izgovaranju pokušava izgurati prednje gornje zube. Prilikom izgovaranja č - š jezik se "sanjka niz brdo."

Nakon što je dijete shvatilo razliku u izgovoru zvučnih i bezvučnih suglasnika (zvučni - plus glas, bezvučni - minus glas), pripremite dvije kartice. Na jednoj crtajte znak "+" i ta kartica označava zvučni glas, a na drugoj crtate "-" i označavate njome bezvučni glas. Izgovarate riječ s početnim zvučnim i bezvučnim suglasnicima i predlažete djetetu da kada čuje glas podiže karticu sa znakom "+" ili "-" ovisno o tome smatra li da je to zvučni ili bezvučni glas.

Podijelite papir na dva stupca i predložite djetetu da u lijevi stupac zapisuje riječi s početnim bezvučnim suglasnikom, a u desni s početnim zvučnim suglasnikom. Možete početi od jednog para glasova i s vremenom povećati zahtjevnost zadatka te predlagati riječi sa svim parovima zvučnih i bezvučnih glasova.

Pripremite čvrsti karton i nalijepite na njega u parovima komadiće različitih materijala koji odgovaraju parovima zvučnih i bezvulnih suglasnika. Primjerice, b-baršun (brusni papir), p-plastika (perje, pluta), d-drvo, t-trava, v-vata, g-guma, s-stiropor, š-šuškavac. Djetetu se predlaže da opipava materijale i istodobno izgovara glasove.

Vježbe pri zamjeni manje učestalih glasova i glasova prema akustičko-artikulacijskoj sličnosti

Rad treba započeti formiranjem glasovne slike. Uvježbavajući pojedini problematični glas i slovo čitajte različite riječi. Dijete treba nakon vas ponavljati samo one riječi u kojima postoji glas na kojem trenutno radite. Nakon što je dijete čvrsto usvojilo izgovor, sjetite se sljedeće vježbe: dijete izgovara glas, vi dovršavate riječ koja počinje tim glasom, a dijete zatim izgovara cijelu riječ. Primjerice: h-hvala, h-rast, č-ekić, č-izma, đ-ak.

Pročitajte djetetu riječi u kojima moraju biti glasovi c ili č, no prilikom izgovaranja izostavljajte taj glas, pljeskajući na njegovom mjestu dlanovima ili lupajući olovkom po stolu. Dijete pravilno zapisati riječ, odnosno s odgovarajućim glasom na prvom mjestu. Primjerice: ladi (kuc!) a, skakava (kuc!), (kuc!) ipela.Ista je vježba vrlo korisna za diferencijaciju glasova č i ć.

Brzalice i zabavni izrazi za vježbanje izgovoranja "neposlušnih" glasova i formiranje kinestetičke analize

Stručnjaci preporučuju izgovarati brzalice kako s osloncem na pisani tekst, tako i osloncem na ponavljanje. U narodnoj jezičnoj kulturi mogu se naći zanimljive i zabavne brzalice. Primjerice: Svraka svraku preskakala, svaka svraka skaka na dva kraka!, Pile pikće dok ne dopikće do kuće!, Na štriku se suši šosić. Suši se, suši se, šosiću moj!

403 Forbidden

403 Forbidden


nginx