Kako pomoći djetetu koje prilikom pisanja brka slova?

Brkanje i zamjena jednog slova drugim nerijetko se susreće, i to ne samo u učenika nižih razreda. Poneke zamjene djeca znaju ustrajno ponavljati tijekom cijelog školovanja, pa čak i dulje.

Happy school kid boy at home making homework

Dijete zamjenjuje slova zbog različitih razloga, a najčešće su sljedeće zamjene:

  • neformiranost vizualno-prostornih funkcija (pritom dijete najčešće brka slova slična u načinu pisanja: b-d, b-g, m-n, b-h, h-n, c-e i dr.)
  • neformiranost fonematskog sluha (dijete miješa opozicijske suglasnike: v-f, b-p, d-t)
  • odsutnost stabilne slike slova (dijete miješa manje česta slova: č, ć, đ, )
  • neformiranost kinestetičke analize (dijete miješa slova prema akustično-artikulacijskim svojstvima: o-u, a-e i dr.)

Važno je napomenuti da djeca s nekim od opisanih poteškoća trebaju pomoć logopeda i neuropsihologa u svrhu razvoja neformiranih funkcija, ne samo u području govora. Vježbe koje vam donosimo, a koje su pripremili stručnjaci, neurolingvistica i neuropsihologinja Aleksandra Soboleva i lingvistica Katarina Elemeljanova namijenjena su djeci s kojom radi logoped, ali i djeci koja su već prošla logopedski tretman i sada samo trebaju dodatnu podršku.

Vježbe pri zamjeni slova prema vizualno-prostornoj sličnosti

Za početak, potrebno je provjeriti formiranost prostornih predodžbi u djeteta, tj. koliko ono jasno razlikuje pojmove: gore-dolje, lijevo-desno, vrh-dno, sprijeda-straga, iznad-ispod, više-manje, šire-uže, više-niže. U tu svrhu predlažemo neke od sljedećih igara.

Izgubljeni predmet

Sakrijte neki predmet (čokoladicu, plišanu igračku ili sl.) i predložite djetetu da ga nađe. Potraga teče prema uputama: pet koraka ulijevo, podigni pogled, ispruži ruku desno, spusti glavu, okreni se natrag, zakorači desnom nogom naprijed itd.

Izvodač

Djetetu se daju različiti predmeti: obična olovka, kemijska olovka, čaša, kutija, sitne igračke i sl. Na zasebnim papirićima napisani su zadaci, primjerice: Stavi običnu olovku desno od kutije!, Posjedni lutku ispred čaše!, Stavi kemijsku olovku lijevo od medvjedića! i dr. Papirići leže na stolu poleđinom prema gore, tako da dijete nasumično odabire zadatak.

Vježbe pri zamjeni glasova prema fonetičko-fonematskoj sličnosti

Bitno je napomenuti da sve vježbe koje ćemo navesti treba provoditi točno onim redoslijedom kojim ih navodimo (čuti - izgovoriti - razlikovati - zapisati). Primjerice, na zvučne suglasnike možete pljeskati, na bezvučne lupati nogama, zvučne možete izgovarati visokim glasom i podizati ruke, a bezvučne dubokim glasom i spuštati ruke.

Za početak, objasnite djetetu da zvučni glas izgovaramo pomoću glasnica. Kada pri izgovoru glasa glasnice miruju, taj glas je bezvučan. Zatim pokušajte izgovoriti zvučne i bezvučne suglasnike u parovima i osjetiti razliku. Primjerice b i p su "eksloplozivni" znakovi pa prilikom njihova izgovaranja struja zraka kao da "eksplodira“ kroz usnice. T i d su glasovi "guralice", jezik pri njihovom izgovaranju pokušava izgurati prednje gornje zube. Prilikom izgovaranja č-š jezik se "sanjka niz brdo."

Nakon što je dijete shvatilo razliku u izgovoru zvučnih i bezvučnih suglasnika (zvučni - plus glas, bezvučni - minus glas), pripremite dvije kartice. Na jednoj crtajte znak "+" i ta kartica označava zvučni glas, a na drugoj crtate "-" i označavate njome bezvučni glas. Izgovarate riječ s početnim zvučnim i bezvučnim suglasnicima i predlažete djetetu da kada čuje glas podiže karticu sa znakom "+" ili "-" ovisno o tome smatra li da je to zvučni ili bezvučni glas.

Podijelite papir na dva stupca i predložite djetetu da u lijevi stupac zapisuje riječi s početnim bezvučnim suglasnikom, a u desni s početnim zvučnim suglasnikom. Možete početi od jednog para glasova i s vremenom povećati zahtjevnost zadatka te predlagati riječi sa svim parovima zvučnih i bezvučnih glasova.

Pripremite čvrsti karton i nalijepite na njega u parovima komadiće različitih materijala koji odgovaraju parovima zvučnih i bezvulnih suglasnika. Primjerice, b-baršun (brusni papir), p-plastika (perje, pluta), d-drvo, t-trava, v-vata, g-guma, s-stiropor, š-šuškavac. Djetetu se predlaže da opipava materijale i istodobno izgovara glasove.

Vježbe pri zamjeni manje učestalih glasova i glasova prema akustičko-artikulacijskoj sličnosti

Rad treba započeti formiranjem glasovne slike. Uvježbavajući pojedini problematični glas i slovo čitajte različite riječi. Dijete treba nakon vas ponavljati samo one riječi u kojima postoji glas na kojem trenutno radite. Nakon što je dijete čvrsto usvojilo izgovor, sjetite se sljedeće vježbe: dijete izgovara glas, vi dovršavate riječ koja počinje tim glasom, a dijete zatim izgovara cijelu riječ. Primjerice: h-hvala, h-rast, č-ekić, č-izma, đ-ak.

Pročitajte djetetu riječi u kojima moraju biti glasovi c ili č, no prilikom izgovaranja izostavljajte taj glas, pljeskajući na njegovom mjestu dlanovima ili lupajući olovkom po stolu. Dijete pravilno zapisati riječ, odnosno s odgovarajućim glasom na prvom mjestu. Primjerice: ladi (kuc!) a, skakava (kuc!), (kuc!) ipela.Ista je vježba vrlo korisna za diferencijaciju glasova či ć.

Brzalice i zabavni izrazi za vježbanje izgovoranja "neposlušnih" glasova i formiranje kinestetičke analize

Stručnjaci preporučuju izgovarati brzalice kako s osloncem na pisani tekst, tako i osloncem na ponavljanje. U narodnoj jezičnoj kulturi mogu se naći zanimljive i zabavne brzalice. Primjerice: Svraka svraku preskakala, svaka svraka skaka na dva kraka!, Pile pikće dok ne dopikće do kuće!, Na štriku se suši šosić. Suši se, suši se, šosiću moj!