Učenju pisanja prethodi osmišljavanje i otkrivanje simbola i znakova. Djeca razvijaju svoje komunikacijske vještine na svim razinama, pa prirodno počinju istraživati simbole, sličice i znakove koji liče na neka poznata slova.
Pomoću simbola i znakova pokušavaju prikazati ideje, što je izvrsna podloga za učenje pisanja. Nerazumljivi znakovi ubrzo će dobiti oblik i značenje.
Kada djeca počinju pisati?
Čitanje i pisanje tradicionalno se smatralo znanjem koje se usvaja u školi i općenito se govorilo "još je mali, pusti ga da se igra, imat će vremena učiti kad dođe u školu". Ipak, mnoga djeca prerasla su formalno poimanje učenja te vrlo rano mole roditelje da ih uče slova te smatraju to dijelom igre. Tako mnogi odlaze iz vrtića u prvi razred znajući pročitati i napisati 80% slova.
Moderna pedagogija podržava ovaj pristup, jer se učenje počinje shvaćati kao razvojni kontinuum koji počinje prije prvog razreda škole.
Svako dijete je posebno i potreban je individualan pristup kada je učenje pisanja u pitanju. Stoga treba uzeti u obzir sljedeće teze:
1. Nisu sva djeca spremna učiti pisati u isto vrijeme
2. Ne moraju sva djeca znati pisati u dobi od pet godina, odnosno prije odlaska u predškolske vrtićke programe.
Drugim riječima, različita djeca nauče pisati u različitoj dobi, a sve ovisno o tome koliko su spremna. Razinu njihove spremnosti uočit ćete promatranjem djeteta i uočavanjem sljedećih pojava:
- pokazuje li interes prema pisanju i komuniciranju putem znakova i simbola
- ima li dovoljno razvijenu motoriku da drži olovku i pomiče je po podlozi
- razumije li da iza svakog znaka stoji neko značenje
- razumije li princip pretakanja govora u slova (glasa u znak)
- može li razlikovati različite slovne znakove
Možda najvažniji znak da je vrijeme za učenje pisanja jest kada dijete samo iskazuje interes i nestrpljivost, te želi pod hitno naučiti napisati svoje ime. Moderna pedagogija izbjegava učenje i ponavljanje slova napamet te njihovo zapisivanje u bilježnicu u deset redova, već nastoji u učenje pisanja unijeti kreativnost i inventivnost.
Bez obzira koju metodu koristite kod kuće, imajte na umu da je učenje pisanja važan aspekt učenja i razvoja djece. To je kompleksni proces koji uključuje puno više od pukog učenja slova abecede.