Je li vaš mališan spreman za polazak u prvi razred?

Procedura upisa u prvi razred upravo je u tijeku. Ako po prvi puta prolazite kroz cijeli taj proces onda vam zasigurno mnogo toga nije jasno.

skola_pixabay

Uz sve te odlaske liječniku, razgovore s defektolozima, pedagozima i psiholozima možda vas dodatno brine i je li vaše dijete spremno za sve ono što ga očekuje kada u rujnu stavi torbu na leđa i sjedne u školske klupe. Ovim člankom pokušat ćemo odgovoriti na najčešća pitanja roditelja budućih prvašića.

Je li vaše dijete školski obveznik baš ove godine?

Školski obveznici su djeca koja do 01. travnja tekuće godine imaju navršenih šest godina života. Iznimno, na zahtjev roditelja, u prvi razred mogu se upisati i djeca koja će do 31. kolovoza tekuće godine navršiti šest godina i koja na procjeni psihofizičkog stanja postignu prosječne rezultate u odnosu na drugu djecu školske dobi.

S druge strane, događa se da dijete koje je školski obveznik iz nekog razloga još uvijek nije spremno za školu. U tom slučaju pristupa se procesu odgode upisa. Odgoda ima opravdani razlog ukoliko se procijeni da će ta odluka pozitivno utjecati na djetetov psihofizički razvoj, ako je dijete uključeno u rehabilitacijske postupke ili ako povjerenstvo za upise predloži roditelju da podnese zahtjev za odgodom upisa. Tu godinu koju je dijete dobilo kako bi se bolje pripremilo na izazove koje će škola staviti pred njega treba iskoristiti na najbolji mogući način i stvoriti što bolje preduvjete za taj važan korak u životu djeteta.

Očito je spremnost za školu koja se procjenjuje na upisima preduvjet uspješnom polasku u školu.

Što je to spremnost za školu?

Spremnost za školu je širok pojam. Ona, osim znanja vezanih uz slova, brojeve i čitanje, podrazumijeva i fizičku i psihičku zrelost. Fizička zrelost podrazumijeva stupanj fizičkog razvoja djeteta u odnosu na kronološku dob. Psihička zrelost procjenjuje se na temelju intelektualne, emocionalne i socijalne zrelosti. Intelektualna zrelost podrazumijeva uredno razvijenu inteligenciju, mišljenje, pamćenje i sposobnost učenja. Emocionalna zrelost podrazumijeva primjerene reakcije u određenim situacijama, te mogućnost kontroliranja vlastitog ponašanja. Socijalna zrelost usko je vezana uz emocionalnu zrelost. Predstavlja prilagođavanje novim situacijama, uključivanje u grupu, izvršavanje društvenih obveza, te stvaranje prijateljstava među vršnjacima.

Ukoliko je sve navedeno i kod vašeg predškolca doseglo odgovarajuću razinu tada je vaše dijete spremno za školu!

Mora li dijete znati čitati prije polaska u školu?

Naravno da ne mora! Hoće li mu polazak u prvi razred biti nešto jednostavniji ukoliko zna čitati? Vjerojatno hoće.

Međutim, za svladavanje čitanja posebno je važno da su kod djeteta prije polaska u školu razvijene sve „predčitačke vještine“ koje ne podrazumijevaju poznavanje slova već dobro razvijene govorne vještine (dobar izgovor svih glasova), bogat riječnik za dob, gramatično izražavanje, razumijevanje strukture rečenice koja se sastoji od riječi, a riječi od glasova, glasovnu osjetljivost, uočavanje rime.

Na što još treba obratiti pažnju?

Jedan od važnih preduvjeta za uspješan početak školovanja je samostalnost. Roditelji imaju najvažniju ulogu u razvoju samostalnosti kod svog djeteta. Samostalno dijete ne znači dijete koje je prepušteno samo sebi, već naprotiv. To je dijete koje preuzima obaveze i odgovornosti primjerene svojoj dobi. Ako dijete ima naviku da obavljate sve umjesto njega ne možete očekivati da će prvi dan škole staviti torbu na ramena i odjednom biti netko drugi.

Najmanje godinu dana pred polazak u školu, trebalo bi obratiti pozornost na djetetov izgovor glasova i u slučaju da postoje teškoće uputiti se logopedu . Svako odstupanje u govornom i jezičnom razvoju ozbiljan je znak da bi dijete moglo imati teškoće u usvajanju čitanja i pisanja.

Kada dijete treba stručnu pomoć u pripremi za školu?

Dijete treba stručnu pomoć u pripremi za školu ako:

- se ne odvaja od roditelja bez značajnog protesta - mu je pažnja kratkotrajna i lako ga se omete - pokazuje minimalan ili nikakav interes za igru s drugom djecom - ne razumije jednostavne upute - nerado koristi olovke ili bojice - ne precrtava samostalno krug, trokut i kvadrat - ne prepričava doživljaje - ne prepoznaje početni i završni glas u riječima - ne povezuje količinu s brojem (do 5) - mu je govor agramatičan (npr. ne koristi množinu ili prošlo vrijeme dok govori) - nije usvojilo prostorne odnose i ne uočava odnose među predmetima - ne razlikuje boje, ne uočava sličnosti i razlike među predmetima

Ukoliko i dalje brinete, imate pitanja i potrebu saznati više uključite se u radionice „Priprema za školu“ u Kabinetu Korneo. Stručnjaci iz upisnih komisija upoznat će vas sa svim detaljima važnim za uspješan početak školovanja, sa vježbama i zadacima adekvatnim za razvijanje vještina potrebnih za učenje, te savjetovati kako psihički što bolje osnažiti dijete na ovu promjenu. Prijave u tijeku!

Za sva dodatna pitanja kontaktirajte Kabinet Korneo na stranici www.korneo.hr.