godine HAK i njegovi partneri – europski autoklubovi svake godine objavljuju barem jedan usporedni test dječjih sjedalica u svim težinskim kategorijama. Kao i mnogo puta do sada, testiranje dječjih sjedalica pokazalo je da proizvođači posljednjih godina ulažu velike napore i sredstva u podizanje razine sigurnosti naših najmlađih.
Tako su se u proteklih desetak godina, koliko se testiraju dječje sjedalice, proizvodi značajno poboljšali, iako same promjene nisu bile potaknute isključivo normom ECE-R44 koja se na njih odnosi. Mnogi proizvođači samoinicijativno su reagirali na zahtjeve, apele i sugestije autoklubova i različitih organizacija za prava potrošača koji su od njih tražili da se u sjedalice ugrađuju dijelovi koji kvalitetom nadilaze zakonski propisane norme. Rezultat tih napora današnji su proizvodi koji u većini slučajeva nadmašuju ono što propisuje sam zakonodavac, što je činjenica s kojom mogu biti zadovoljni naši ispitivači, ali i još važnije roditelji i djeca koja će sjedalice koristiti.
Ove je godine u testiranje HAK-a i njegovih partnera dodano nekoliko novih kriterija kako bi bilo provedeno u skladu s najnovijim tehnologijama. Najvažniji novi elementi odnose se na ispitivanje štetnih sastojaka i ergonomiju. Kod štetnih sastojaka pažnja se obratila na sve komponente koje su u neposrednom dodiru s djetetom, a pritom se testirala razina policikličnih aromatskih ugljikovodika, plastifikatora, vatrootpornih tvari, fenola, organsko kositrenih spojeva, azo spojeva i teških metala koji su morali biti u skladu s dokumentima ZEK 01.2-08, EC regulativom (EC) br. 1907/2006 i Oeko-Tex Standardom 100.
Kada govorimo o ergonomiji, nekadašnja kategorija udobnosti ove je godine proširena prostranošću i pozicijom sjedenja koji zajedno s potrebom za prostorom u vozilu čine novi kriterij. Odrađeni preporučeni testovi pokazali su da su rezultati u kategorijama sigurnosti i jednostavnosti uporabe tek neznatno različiti od onih u prethodnim godinama. Ipak, uvođenjem novih aspekata samog testa rezultati se više ni ne mogu izravno uspoređivati s onima od prije, pogotovo ako je razina štetnih sastojaka visoka.
Rezultati testiranja
Novo testiranje rađeno je na deset auto sjedalica različitih težinskih kategorija pri čemu su ključni kriteriji bili sigurnost, lakoća uporabe i ergonomija, prisutnost štetnih sastojaka te čišćenje i završna obrada. Pritom je šest proizvoda dobilo ocjenu dobar i kvalitetom se izdignulo iznad konkurencije. Naime, testiranje koje na sjedalicama provode HAK i njegovi partneri poznaje pet različitih ocjena.
Najviša ocjena je vrlo dobar koju ovom prilikom nije osvojila niti jedna sjedalica, a onda redom prema lošijima slijede dobar, zadovoljavajući, jedva minimalan i loš.
Ove su godine najbolje ukupne rezultate imale sjedalice:
- Jane Transporter
- Besafe iZi Go
- Chicco Autofix Fast + Isofixbasis
- Chicco Autofix Fast incl. Base
- Cybex Pallas Fix
- Cybex Solution X-Fix, pri čemu je proizvod Besafea bio za korak bolji od ostalih.
Njihov iZi Go školjkasta je sjedalica namijenjena novorođenčadi i djeci do 13 kilograma težine ili starosti od otprilike godinu i pol dana. Postavlja se u smjeru suprotnom od smjera vožnje, što je samo još jednom potvrdilo da takav tip sjedalica ima najbolje i najsigurnije rezultate. S druge strane, najgori rezultat testa ostvario je Prenatal Orion Fix, a u kategoriji onih s najlošijom ocjenom našle su se sjedalice Bebe Confort/Maxi Cosi FeroFix i Bebe Confort/Maxi Cosi Fero.
Kod zaštite pri frontalnom sudaru vrlo dobre ocjene dobila su tri proizvoda i, prema očekivanjima, sva tri postavljaju se u smjeru suprotnom od smjera vožnje. Besafe iZi Go, Chicco Autofix Fast + Isofixbasis i Chicco Autofix Fast incl. Base u trenutku sudara apsolutno sprječavaju pomicanje glave i torza jer podupiru cijelo tijelo djeteta. Zbog toga su opterećenja glave i vrata izrazito niska, a time i broj ozljeda manji. Naime, glava bebe ili novorođenčeta relativno je velika u odnosu na ostatak tijela, pri čemu je vrat posebno kritičan dio pa se preporučuje da se prelazak sa školjkaste sjedalice u kojoj dijete sjedi suprotno od smjera vožnje na klasičnu sjedalicu u kojoj je okrenuto prema naprijed ostavi za što kasniju dob. Time će se rizik od ozljeda kod novorođenčeta svesti na minimum. Simulacija frontalnog sudara izbacila je i prvu žrtvu ovogodišnjeg testiranja. Sjedalica Prenatal Orion Fix nije prošla na našem testu koji nadilazi potrebnu zakonsku regulativu u pogledu jačine udara. Tijekom same kolizije sjedalica se previše pomaknula prema naprijed, zbog čega se pojavila mogućnost opasnog udarca u prednje sjedalo automobila. Osim toga, kod Prenatala sjedalica nije dizajnirana tako da pravilno zadrži dijete pa ono može skliznuti u poziciju koja se ocjenjuje kritičnom u slučaju sudara. Naslon za leđa s okovom pojasa tako se tijekom sudara pomicao prema gore, zbog čega je sam pojas generirao dodatno opterećenje na djetetu. Loša ocjena pri frontalnom sudaru u slučaju ove sjedalice odrazila se i na ukupnu ocjenu ovog testa.
Iako se od dječjih auto sjedalica i dalje ne traži da osiguraju zaštitu pri bočnom sudaru kako bi dobile službeno odobrenje za puštanje u prodaju, postoje pozitivne iznimke koje potvrđuju da neki proizvođači vode brigu i o tim detaljima. Tako je kod zaštite u bočnom sudaru jedna dječja auto sjedalica zaslužila najbolju moguću ocjenu. U slučaju Jane Transportera sustav vezanja osigurao je da testna lutka nakon sudara ostane u sjedalici pa su i izmjerena opterećenja upućivala na to da je rizik od ozljeda vrlo nizak. S druge strane, kod sjedalice Safety 1st Primeofix testna lutka pokazala je teže ozljede pa je sukladno tome ova sjedalica postigla lošiji rezultat.
Što se tiče lakoće uporabe, većina sjedalica nije pokazala ozbiljnije slabosti i zbog toga je u ovoj kategoriji ostvaren općenito dobar rezultat. Ispod razine ostalih tako su se našle samo Safety 1st Primeofix i Prenatal Orion Fix. Kod prve je loš rezultat stigao kao posljedica komplicirane montaže, dok je kod Prenatala uočeno čak nekoliko nedostataka poput opasnosti od pogrešne montaže, kompliciranog zakopčavanja i postavljanja sjedalice u samo vozilo.
Kriterij ergonomije nije izbacio ni jedan sjajan rezultat s maksimalnom ocjenom, no zato je šest sjedalica zaradilo ocjenu dobar, dok ih je četiri test ergonomije prošlo s ocjenom zadovoljavajuće. U njihovu slučaju problem je bila uska školjka sjedala, zbog čega su boravak i vožnja u njima sasvim sigurno bili neudobni za dijete. Riječ je o sjedalicama Cybex Pallas Fix, Cybex Solution X-Fix, Bebe Confort/Maxi Cosi Ferofix i Bebe Confort/Maxi Cosi Fero. Kod sjedalice Jane Transporter problem je bio u tome što je postavljanje na stražnje sjedalo zahtijevalo mnogo prostora pa ocjena ergonomije u njezinu slučaju nije mogla biti viša.
Šest testiranih proizvoda nije imalo uopće ili je imalo tek vrlo male tragove štetnih sastojaka i zbog toga su u toj kategoriji ostvarili vrlo dobar skor. Razina štetnih sastojaka bila je malo povišena u dva proizvoda, Besafe iZi Go i Safety 1st Primeofix, što je za posljedicu imalo ocjenu zadovoljavajuće, no nije imala negativnog efekta na ukupne rezultate niti je uzrokovala smanjenje konačne ocjene. To se ne može reći za sjedalice Bebe Confort/Maxi Cosi Ferofix i Bebe Confort/Maxi Cosi Fero koje su sadržavale plastifikatore u mjeri iznad limita koji bi se mogao tolerirati. Loša ocjena u ovoj kategoriji zbog toga je i ukupna ocjena u njihovu slučaju.
Bez obzira na rezultate, svaka od testiranih autosjedalica bolja je od nikakve. One su jedini prihvatljivi način postizanja dječje sigurnosti, u najvećem broju nesretnih slučajeva, spasit će život djeteta i smanjiti ozbiljne posljedice, a na njihovo korištenje vozače obvezuje i Zakon o sigurnosti prometa na cestama. Zaključak je stoga jasan i nesumnjivo poznat vozačima i roditeljima: „Autosjedalica – uvijek i bez iznimke!“
Više informacija o testiranju kao i rezultatima pojedinih dječjih sjedalica dostupno je u Reviji HAK te web-stranicama HAK-a: www.hak.hr