Disleksija – teškoće u čitanju i pisanju

Kako otkriti smetnje u pisanju i čitanju kod djece

Disleksija – teškoće u čitanju i pisanju

Ako uočite da vaše dijete ima određene teškoće u učenju, uz koje se javljaju i teškoće u čitanju i pisanju, potražite stručnu pomoć, kako biste što prije krenuli s odgovarajućom terapijom koja će djetetu pomoći da svladava zadaće koje se od njega očekuju. Brojni su znakovi koji ukazuju na disleksiju, o čijim uzrocima postoje različita tumačenja, no najvažnije je da se o tome savjetujete sa stručnjacima, logopedima.

Što je disleksija?
O tome što se podrazumijeva pod tim pojmom, kako se može definirati disleksija, te u kojoj se dobi javlja, za portal Žena.hr raspitali smo se kod profesorice logoped Renate Kožul iz zagrebačkog Logopedskog centra "Logos" .
"Disleksija  najčešće označava skupni termin za teškoće u čitanju, pisanju, računanju, razumijevanju teksta i govora. U užem smislu riječi, taj termin označava teškoće čitanja. Iako postoje tipični i u najvećem broju slučajeva slični simptomi, disleksija se u raznih osoba manifestira u različitim oblicima i stupnju jakosti. A to su disgrafija, koja označava  teškoće u pisanju koje su gotovo dvostruko češće od teškoća u čitanju.
Diskalkulija označava pak teškoće u razumijevanju i usvajanju matematičkih pojmova i operacija."

Disleksija nije bolest
"Disleksija nije vezana uz dob, obrazovanje niti inteligenciju. Naprotiv, osobe s disleksijom su često inteligentne i nadarene. Disleksija se javlja kod osoba diljem svijeta, bez obzira na kulturu i jezik, a zahvaća 10 posto populacije. Disleksično dijete ima problema u školi jer teže čita, piše i računa. Ono nije lijeno ili neposlušno nego treba podršku roditelja, učitelja i logopeda koji će mu pomoći u rješavanju teškoća", objašnjava prof. R.Kožul.

Neka od obilježja teškoća čitanja:

  • Teškoće povezivanja glasova i slogova u riječi
  • Mijenjanje riječi premještanjem ili umetanjem slogova (vrata=trava)
  • Zamjena slova ili slogova ( do=od)
  • Pogađanje riječi ( mračni=mačka, dobar=obad)
  • Izostavljanje slova i slogova, kao i cijelih riječi ( davnina=davni)
  • Vraćanje na pročitani red ili izostavljanje reda
  • Djeca se mogu požaliti da im slova „plešu“, bježe, mijenjaju svoj položaj...

Neka obilježja teškoća pisanja:

  • Teško slijedi pravac pisanja; pisanje je sporo, a rukopis nečitak.
  • Teškoće u povezivanje glasa i slova.
  • Zamjene slova koja slično zvuče ili izgledaju( b-d, m-n, a-e, d-t, p-b, k-g, s-z...)
  • Zrcalno pisanje slova i brojki.
  • Umetanje, dodavanje, ponavljanje, premještanje riječi ili slogova.
  • Izostavljanje slova, dijelova riječi ili cijelih riječi.
  • Teškoće pri upotrebi gramatičkih i pravopisnih pravila.
  • Izmijenjen redoslijed riječi u rečenici.

Otkriti smetnje u pisanju i čitanju na vrijeme
Roditeljima koji uoče da im dijete ima određenih teškoća, i koji su u dvojbi kako mu pomoći te mogu li prepoznati po određenim znakovima da se radi upravo o disleksiji, prof.logoped Renata Kožul daje nekoliko savjeta na što obratiti pozornost i što još treba znati o disleksiji:
"Dijete s disleksijom umara se puno brže od druge djece, ono mora upotrijebiti puno više koncentrirane pažnja da bi uopće moglo pratiti što se događa. Može pročitati jednu riječ na nekoliko pogrešnih načina, a da to niti ne primijeti. Može pročitati riječi točno, a da ne razumije što čita. Može jedan dan „zablistati“, a drugi dan biti potpuno isključeno i nesigurno. Može se činiti kao da ne sluša, a zapravo ima problema s pamćenjem instrukcija u nizu. Može se činiti lijeno, a zapravo ima probleme u organizaciji obaveza i treba mu pomoći u tome.  Može imati teškoće s bilo kakvim simbolima i figurama ( tablice, glazbeni simboli...). Obično ima teškoća i u učenju stranog jezika. Teško radi zabilješke jer ne može slušati i pisati istovremeno.
Zbog sporog čitanja i pisanja, dijete s disleksijom je stalno u vremenskom tjesnacu.
Može odavati dojam nespretnosti i zaboravljivosti, bez obzira koliko se trudi.
Može iskazivati neurotske simptome ili blaže oblike poremećaja u ponašanju jer ima lošu sliku o sebi ."

(M.G.)