Mnogi ponosni roditelji smatraju da je njihovo dijete napredno ili da barem napreduje bolje od djece njihovih poznanika, no većina djece su geniji samo u očima njihovih roditelja. Ipak, uvijek postoje i iznimke i stvarno nadarena djeca. Je li i vaše dijete među njima? Postoji nekoliko razvojnih smjernica koje često upućuju na darovitost u djece, pa evo deset znakova koji pokazuju imate li posebno inteligentno dijete...
Pamti informacije: Izraz "Kroz jedno uho unutra, kroz drugo van" se, čini se, može primijeniti na većinu djece. Međutim, oni koji imaju višu inteligenciju mogu zadržati širok raspon informacija i mogu ih se prisjetiti kasnije, i to već u veoma ranoj dobi.
Širok spektar interesa: nadareni klinci pokazuju interes za mnogo različitih tema. Jedan tjedan im se sviđaju dinosaurusi, idući autići, pa nakon toga svemir, it ako dalje...
Ranije je počeo pisati i čitati: ako je vaše dijete intelijgentnije, prije će naučiti čitati i pisati.
Nadaren je glazbeno ili umjetnički: djeca koja pokazuju neuobičajen talent za muziku (mogu već od rane dobi pjevati točno u tonalitetu) ili umjetnosti (jasnije crtaju i slikaju...) također se smatraju nadarenima.
Ima periode intenzivne koncentracije: djeca u pravilu ne mogu dugo zadržati pažnju na istoj radnji. I u tome su darovita djeca drugačija, ona se mogu bolje i duže koncentrirati na neki zadatak pred njima.
Dobro pamćenje: neki daroviti mališani mogu se sjetiti stvari od kada su bili puno manji. Na primjer, dvogodišnjak se može sjetiti i spomenuti (bez poticanja ili spominjanja te teme) nečeg što se dogodilo kada je imao 18 mjeseci.
Napredan vokabular: Mališan, koji je rano progovorio nije sam po sebi znak više inteligencije ili nadarenosti. Međutim ako vaš mališan koristi napredan vokabular i složenije rečenice, onda on možda stvarno je maleni genijalac. Prosječni dvogodišnjak obično koristi jednostavne rečenice kao što su "Tu je pas.", dok će nadareni dvogodišnjak biti puno opsežniji: "Žuti pas je u dvorištu i miriši travu."
Obraća pažnju na detalje: darovito dijete ima oko za detalje. Starije dijete će možda željeti znati pojedinosti o tome kako neke stvari funkcioniraju, a mlađe će znati odložiti svoje igračke onamo gdje ih je uzeo ili primijetiti da je nešto pomaknuto s uobičajenog mjesta.
Sam je svoj kritičar: općenito djeca nisu previše zabrinuti za sebe ili druge, osim ako njihov prijatelj ima nešto što oni žele. Daroviti djeca se ponašaju suprotno, puno pažnje obraćaju na druge i zabrinuti su za njih, a najkritičniji su prema sebi.
Razumije kompleksne koncepte: mališani visoke inteligencije imaju sposobnost razumjeti složene pojmove, percipirati odnose, i razmišljati apstraktno. Oni su u stanju razumjeti probleme u dubinu i razmišljati o rješenjima.
Super-osjetljivosti ili super-uzbuđenosti: mnoga darovita djeca imaju jednu ili više "super-osjetljivosti". Veoma je osjetljiv, njegove osjećaje je lako povrijediti, može biti osjetljiv na glasne zvukove ili nešto potpuno banalno – primjerice da ga smetaju šavovi na čarapama. Dijete također može imati višak energije i biti u stalnom pokretu. Važno je shvatiti, ipak, da nemaju sva darovita djeca ove "osjetljivosti".
Ponovimo ukratko karakteristike nadarene djece:
Kognitivne osobine:
- veoma dobro zapaža stvari
- iznimno znatiželjan
- intenzivno zainteresiran za svijet oko sebe
- izvrsno pamćenje
- dugo zadržavanje pažnje
- izvrsna moć rasuđivanja
- brzo i lako uočava odnose u idejama, objektima ili činjenicama
- brzo i fleksibilno razmišljanje
- kompleksno i originalno razmišljanje
- izvrsne vještine rješavanja problema
- brzo uči, s manje prakse i ponavljanja
- neobična i / ili živa mašta
Socijalne i emocionalne osobine
- zainteresirani za filozofska i društvena pitanja
- vrlo osjetljiv, emocionalno, pa čak i fizički
- zabrinut za pravednost i nepravdu
- perfekcionist
- energičan
- dobro razvijeni smisao za humor
- obično introvertirano motiviran
- dobro se ponaša i komunicira s roditeljima, nastavnicima i drugim odraslim osobama
Vokabularne osobine:
- uočljivo opsežan vokabular
- rano je počeo čitati
- čita brzo i opsežno
- pita: "što ako" pitanja
Dodatne osobine:
- uživa u učenju novih stvari
- uživa intelektualnim aktivnostima
- pokazuje intelektualnu zaigranost
- preferira knjige i časopise za stariju djecu
- skeptičan, kritičan, evaluira situacije i događaje
- asinkroni razvoj