Vedrana Likan jedna je od rijetkih žena u Hrvatskoj u poslu s nekretninama i na čelnom mjestu kompanije. Uz svoju direktorsku poziciju u Colliers International Hrvatska, predsjednica je Savjeta za zelenu gradnju u Hrvatskoj i potpredsjednica Američke gospodarske komore. Zašto je nakon 10 godina u marketingu i PR-u odlučila promijeniti branšu i kako se uopće našla u jednoj tipično 'muškoj' grani kao što je business nekretninama, upitali smo nedavno jednu od najuspješnijih hrvatskih poslovnih liderica mlađe generacije.
Kako ste se uopće našli u jednoj tipično ‘muškoj’ branši kao što je biznis nekretninama?
Nakon dugih 10 godina u marketingu i PR-u odlučila sam promijeniti branšu. Dvoumila (ili bolje rečeno – troumila) sam se između modne industrije, kozmetičke industrije te segmenta investicija i nekretnina. Kako to obično biva u životu, sve tri opcije su se otvorile u isto vrijeme i morala sam donijeti odluku o svojoj daljnjoj karijeri doslovno u jednom danu. Kako marketing i PR odrede čovjeka na jedan poseban način i nauče ga na rad u svim mogućim i nemogućim uvjetima i rokovima, te sa mnogo različitih projekata i još različitijim klijentima istovremeno, tako su investicije i nekretnine zvučale dovoljno slično, a opet potpuno različito te postale moj izbor. Možda su mi moda i kozmetika, zbog prijašnje karijere bile bliskije, ali je upravo Colliers obećavao za mene više nepoznanica i neizvjesnosti, a samim time i više izazova. Osim toga, znala sam da je Hrvatska kao destinacija u mnogo poslovnih smislova izrazito zanimljivo investicijsko tržište, da je tek u ranoj fazi razvoja tržišta nekretnina te da ćemo se tržište i ja moći razvijati zajedno.
Colliers je već tada izrazito uspješno radio na projektu Avenue Mall u Zagrebu te je bio u fazi definiranja i plasiranja novih proizvoda i usluga. Pridružila sam se timu na relativno visokoj funkciji, no zahvaljujući izvrsnom timu koji me dočekao i brzom hvatanju koraka sa aktualnim poslovanjem, nakon samo nekoliko mjeseci bila sam promovirana u direktoricu. Nakon toga tim je ubrzano rastao, kao i obujam našeg poslovanja. Uskoro smo otvorili nekoliko novih servisnih linija, ojačali svoj tim najkvalitetnijim ljudima te u manje od godinu dana preuzeli vodeće mjesto na tržištu. Sve je to kroz dobra i kroz loša vremena dovelo do danas, kada imamo iznimno snažnu bazu klijenata te stabilnu strukturu sa jakim direktorima odjela, mlade kvalitetne i iskusne ljude na menadžerskim i konzultantskim pozicijama te najbolju back-office podršku koju jedna firma može poželjeti.
Radite u kompaniji koja je internacionalna. Kakvo je radno okruženje i kakva je atmosfera raditi u kompaniji koja ipak ima drugačiju poslovnu kulturu?
Tvrtka, bez obzira da li je domaća ili strana, tvorac je vlastite atmosfere i ona se ne može naučiti ili prenijeti iz korporativnih pravila. Atmosferu u radnom okruženju stvaraju ljudi koji svaki dan dijele radni prostor i vrijeme sa kolegama, ponekad i više nego sa svojim obiteljima. Ono što je najvažnije za radnu atmosferu u Colliersu je, bez obzira na dobre ili loše dane, na krizu ili ne krizu, da je tvrtka – njezini ljudi. Da naši ljudi nisu skloni inovacijama, da nemaju znatiželjan duh, predanost i želju za uspjehom, kreativnost, poštenje i integritet, ne bi ih imala niti tvrtka, ne bi ju prepoznavali klijenti i u onome što radimo, ne bismo bili uspješni.
Činjenica da smo dio internacionalne kompanije pomaže nam da povučemo, a onda i sami steknemo maksimalna specijalizirana znanja te da se u minimalnom vremenu povežemo sa izvorima, klijentima, partnerima i kolegama u svim dijelovima svijeta. No, jedinstveni poslovni model i dalje predstavlja naša lokalna fleksibilnost unutar naše globalne platforme koja nam omogućuje da naši klijenti ostvare direktnu korist od naše opsežne mreže projekata i kontakata globalnih razmjera.
Specifičnost segmenta investicija i nekretnina je u tome što ono ne prepoznaje i ne djeluje temeljem geografskih ili kulturoloških granica. Danas naš klijent može jednako biti zainteresiran investirati u sjevernoj Americi ili jugoistočnoj Europi, a njegov tim može biti sazdan od dalekoistočnih investitora, nordijskih projektnih manadžera, imati podršku talijanske banke i angažirati hrvatske arhitekte. Prednost Colliersa na globalnoj razini je upravo ta da klijentima, bez obzira na kutak zemaljske kugle, može pružiti lokalnu ekspertizu i iskustvo u skladu sa svjetskim standardima kvalitete i stručnosti.
Među rijetkim ste ženama u tom businessu na čelnom mjestu kompanije. Je li danas teško biti žena u businessu?
Osobno mislim da je teško voditi kompaniju ukoliko nemate samopouzdanja, igrate samo na sigurno, bojite se pogrešaka i niste spremni donositi odluke, bez obzira da li ste žensko ili muško.
Za razliku od unazad 10 i više godina, generalno i globalno žene su se društveno pozicionirale te su ambicioznije i samopouzdanije, a samim time i uspješnije u zauzimanju čelnih pozicija. U našem dijelu svijeta se to događa malo sporije nego drugdje, no svijetli primjeri uspješnih žena znanstvenica, političarki, poslovnih žena utiru put mnogima koje će to tek postati.
U poslovnom okruženju u kojem se krećem, kao i u svojem timu, poznajem izvrsne pojedince, žene i muškarce, koji suvereno vladaju svojim poslom i jedni su od ponajboljih poslovnih ljudi na širem tržištu, ne samo u Hrvatskoj. Dugogodišnje radno iskustvo naučilo me da žene i muškarci rade posao, odnose se prema timu i izazovima na potpuno različite načine. Slučaj krize, bilo globalne ili manje krize u tvrtci, izvući će iz žene i muškarca gotovo u cijelosti različite prijedloge rješenja, koraka i načina, bez obzira što im je cilj isti. No, radno iskustvo me naučilo i da niti jedan, niti drugi nisu nužno ili u pravu ili u krivu, već je samo njihov način promišljanja različit, kao i brzina reakcije odnosno dolaska do rješenja.
Iz tog razloga u radnom okruženju, na sastancima timova i upravnih odbora u organizacijama u kojima sam aktivna, potičem atmosferu konstruktivne diskusije i otvorenosti prema različitim mišljenjima jer upravo takav pristup donosi nove modele, inovativna rješenja i potiče kreativna poslovna promišljanja. Dobre strane ovakvog modela su stvaranje osjećaja da su rješenja zajednička te da je odluka prava, naročito ako su u te procese uključene osobe po tipu, načinu razmišljanja i karakteru otvorene za konstruktivan razgovor, spremne prihvatiti drugačije stavove pa time i mijenjati vlastiti te žele raditi temeljem suradnje i zajedničke ambicije za stvaranjem.
Jeste li ste razmišljali o promjeni branše?
Ne odustajem dok nisam sigurna da sam ispucala sve metode borbe i varijacije rješenja.Nisam nikad pomišljala zbo situacije na tržištu mijenjati branšu.
Uz svoju direktorsku poziciju u Colliersu, predsjednica ste Savjeta za zelenu gradnju u Hrvatskoj i potpredsjednica Američke gospodarske komore. Što vam takve titule znače?
One dolaze kao veliko priznanje jer se oba mjesta temelje na izboru članova Komore odnosno Savjeta te su odraz povjerenja, poštivanja i velike odgovornosti koje mi kolege i poslovni partneri u tim institucijama daju. No, te titule znače i jako puno posla. I ja ih kao takve shvaćam i prihvaćam.
Za mene niti jedna titula koju imam ne znači još jedan potpis ili posjetnicu, već odgovornost da u okvirima svojih znanja, iskustva i mogućnosti dam maksimum od sebe da instituciju koju predstavljam i koja me je izabrala učinim boljom i uspješnijom. Upravo zbog toga moj radni tjedan traje puno dulje od pet dana, a radni dan nikada nije gotov u 17 sati.
Američka gospodarska komora izuzetno je cijenjena institucija u svim zemljama širom svijeta. Ona predstavlja tijelo koje štiti interes i promovira tržišno usmjeren način poslovanja svih poslovnih subjekata, američkih, ali i onih tvrtki drugih porijekla i vlasništva. Kako sam i sama predstavnica internacionalne tvrtke, cilj mi je kroz Komoru podržati okupljanje kvalitetnih poslovnih subjekata koji žele uspješno poslovati u Hrvatskoj kako bismo zajednički utjecali na razvoj tržišta, postizanje što više razine konkurentnosti te omogućili kontinuirani razvoj zdravih temelja za interes i poslovanje međunarodnih kompanija u Hrvatskoj.
Što je za vas uspjeh?
Za mene osobno, uspjeh predstavlja moja osobna ravnoteža. Nedavno sam sama sebe zatekla kako izjavljujem da imam zdravi balans privatnog i poslovnog života i u tom trenutku sam shvatila kako je moj privatni i poslovni život ustvari jedna zdrava mješavina koja me u ovom životnom trenutku upravo takva čini sretnom i zadovoljnom. Kroz svoje poslovno i društveno djelovanje ostvarujem se, ispunjavam svoje težnje i želje te uživam u mogućnosti utjecati na pozitivne promjene u sredinama u kojima se nalazim.
Danas je uspjeh imati posao, a još veći uspjeh raditi posao koji voliš, u okruženju ljudi do kojih ti je stalo i gdje svi imaju mogućnost izraziti se i ostvariti svoje potencijale. Iz tog aspekta smatramo se ne samo uspješnom nego i sretnom.
Što biste preporučili mladim ženama koje tek započinju svoju poslovnu karijeru?
Kako sam počela raditi jako mlada tako sam mislila da mi je svaki savjet zrelije uspješne poslovne žene zlata vrijedan. Ubrzo sam shvatila da nije svaki savjet najbolji savjet, stoga danas sama nisam sklona davati uopćene savjete. Ipak, izdvojit ću nekoliko životnih činjenica koje su meni, kao poslovnoj ženi, odredile poslovni put. I još uvijek ga određuju.
Svaki neuspjeh je prilika za napredak. Odbaciš li mogućnost da iz njega nešto naučiš, očvrsneš, stekneš hrabrost i samopouzdanje, odbacuješ budućnost.
A kada uspiješ, budi s pravom na sebe ponosna ali i ne zaboravi iskazati zahvalnost onima koji su ti u uspjehu pomogli.
Ne daj da te zadovoljstvo uspjeha uljulja. Kreći se dalje.
Postoji uvriježeno mišljenje da su žene slabije plaćene od muškaraca. I to je istina, no samo radi toga što žene vide svoju vrijednost drugačijom (manjom) nego što svoju vrijednost vide muškarci. Nikada nećeš dobiti ono što misliš da zaslužuješ, već ono što uspiješ ispregovarati!
I posebno za mlade žene u poslovnom svijetu…
- Uči „na svojoj koži“ jer takva znanja i iskustva ostaju najdulje i vrijede najviše. Zato u svakom poslovnom zadatku prvo iscrpi sve mogućnosti da sama napraviš posao do kraja i tek onda traži pomoć. Ne zaboravi voditi računa da to ne bude tik pred isticanje roka.
- Prisutnošću, slušanjem, percipiranjem i promišljanjem svega što se oko tebe događa – od perifernih telefonskih razgovora do diskusija među kolegama – skupljaj informacije, gradi svoju bazu i temelje, ne hitaj sa izjavama, priznaj ako ti nije jasno, predlaži alternativna rješenja. I uvijek poštuj mlađe i hijerarhijski niže isto koliko i autoritete jer nikad ne znaš kako će se zamiješati karte u sljedećem restrukturiranju.
- Nikad nije netko drugi kriv za tvoj propust ili neuspjeh. Priznaj sama sebi gdje si pogriješila i razmisli što si mogla napraviti bolje. Tada suvereno stani pred kolegu ili šefa i reci što ćeš drugi puta napraviti drugačije. Tako se u zdravoj poslovnoj sredini postiže poštovanje i dobivaju saveznici.
- Uspoređuj se uvijek samo sa boljima, poštuj njihov uspjeh i uči od njih.
- Sama si možeš postaviti letvicu očekivanja puno više nego što ti ju može postaviti itko drugi. Osjećaj ispunjavanja vlastitih očekivanja je najljepši mogući osjećaj uspjeha i garancija stalnog napredovanja u svakom pogledu.
Gdje se vidite za 10 godina?
Smatram da, kada bi si odredila gdje mogu biti za 10 godina, sama bi sebi stavila ograničenje.
Moji osobni planovi nikada nisu išli tako daleko. Dapače, nisu bili niti za puno kraća razdoblja. Upravo zbog toga smatram da imam mogućnost iskoristiti maksimalno trenutak i mjesto na kojem se nalazim i dati od sebe najbolje.
Planove moram raditi, već po samoj prirodi posla i funkcije, ali u njima ne gledam sebe osobno kao ključnu točku već vodim računa da sustav funkcionira, da ima sve predispozicije da raste, da su ljudi u njemu prepoznati i potaknuti na napredovanje i da je čitava mašina motivirana uspjehom.
2010. ste ušli u izbor deset najseksepilnijih poslovnih žena u Hrvatskoj po izboru čitatelja Business.hr. Kako doživljavate takvu vrstu priznanja?
Ma nije to priznanje. Kako sam radila godinama u komunikacijskom menadžmentu i PR-u, jasno mi je da se u doba godine kada nema puno društvenih i političkih događanja moraju kreirati dodatni sadržaji. Cijenim Business.hr kao medij i simpatično mi je bilo vidjeti čitav izbor, „konkurenciju“ i rang listu pobjednica. Kako sam nekada svojim PR klijentima govorila, tako i sebi objasnim da je biti i takva tema dio paketa za osobe koje su na prepoznatim poslovnim ili društvenim pozicijama. Osobno, radije bi dala konstruktivan komentar stanja tržišta nekretnina i trendova na investicijskom tržištu jer vjerujem da time mogu dati puno kvalitetniji sadržaj, no ne bježim od toga da sam u poslovnom okruženju jedna od rijetkih žena.
Koji su vaši gušti osim posla? Gdje se volite naći s prijateljima? Čime se bavite?
Imam nekoliko omiljenih mjesta u gradu poput Velveta ili Oleander terase u Esplanadi, dok zbog toga što pazim na kvalitetnu prehranu i vegetarijanka sam, svoj izbor omiljenih restorana svodim na svega nekoliko - Restoran Nova te Ivica i Marica. Volim kuhati i eksperimentirati sa hranom, no u nedostatku slobodnog vremena svoje kreacije svodim na igru sa juhama i salatama, naročito u ovo ljetno doba godine. Moja kuhinja opremljena je uvijek svježim voćem i povrćem, izborom žitarica i orašastih plodova, rižinim mlijekom i sladom, maslinovim uljem i soya sosom.
Istinski sam štovatelj prirode pa samim time i prirodne kozmetike i organskih proizvoda. Odvažim se koketirati i sama sa pripremom vlastitih pripravaka za njegu. Sve namirnice nastojim kupovati na tržnici te u trgovinama bio-proizvodima. Zbog vremenskih ograničenja često radim kompromis, ali uvijek nastojim paziti na porijeklo i tretman namirnica koje kupujem i konzumiram. I tako već dulji niz godina jer istinski vjerujem da u velikoj mjeri čovjeka određuje upravo ono što jede, daje ili oduzima mu energiju, utječe na mentalne kapacitete i emocionalne procese.
Što određuje vaš stil odijevanja?
Moj stil je malo atipičan za korporativno okruženje. Vodim računa da je prilagođen obavezama, prigodi i planovima toga dana, ali uvijek ubacim neki detalj koji izlazi iz „uobičajenog, konzervativnog, poslovnog, korporativnog,…“. Volim nekoliko hrvatskih dizajnera pa njihove komade rado kombiniram sa odjevnim predmetima strožih linija. Osim toga, zaljubljenik sam modnih marki koje karakterizira prilagodljivost i udobnost, sa dozom profinjenosti i poslovne ženstvenosti.
Da, imam puno cipela. Ali ipak, modni detalji su moja ljubav i inspiracija. Ponekad čitavu odjevnu kombinaciju složim oko naušnica ili remena koji mi se nose taj dan.
Smatram da je u poslu, kao u životu, izrazito bitno da žena drži do sebe i svojeg izgleda, ali prvenstveno zbog toga da u sebi time budi osjećaj samopouzdanja i sigurnosti i time iz sebe izvuče najbolje. Nezadovoljstvo žene bilo kojim aspektom života, naročito nakon „nekih godina“ ocrtava se na njenom licu, kosi, tijelu i držanju puno jače nego kada je u cvijetu mladosti. I taj efekt se sa izgleda prenosi na većinu stvari koje radi i na većinu odnosa koje ima ili želi imati. A time se stvara nezadovoljstvo i multipliciraju negativni osjećaji i neuspjesi. Zato osobno uvijek pronalazim male razloge za sreću i osmjeh, za dobar osjećaj sa sobom i u sebi, a brigama dajem samo da me potaknu na akciju i rješavanje u najkraćim rokovima.
Razgovarala : Sanja Romić