U upravama vodećih hrvatskih tvrtki samo je 17,3% žena, pokazao je najnoviji CROBEX Indeks žena koji mjeri njihov udio u upravama najznačajnijih tvrtki na Zagrebačkoj burzi. Zastupljenost žena u upravama tako se ove godine smanjila za 3 postotna poena nakon što je prethodne dvije godine Indeks bio iznad 20%
.
Top 5 tvrtki s najvećim udjelom žena u upravama u 2017. godini su Ericsson Nikola Tesla d.d. (100%), AD Plastik d.d. (50%), OT-OPTIMA TELEKOM d.d. (50%), Zagrebačka burza d.d. (50%), i Hrvatski Telekom d.d. (28,6%).
CROBEX Indeks žena od 2014. godine računa SELECTIO, vodeća hrvatska tvrtka za potragu za kadrovima i savjetovanje u upravljanju ljudskim resursima. Prethodnih godina Index žena računao se temeljem sastava uprava 25 tvrtki, a ove godine 22 tvrtke zbog isključivanja tvrki koncerna Agrokor, Belje d.d., Ledo d.d. i VUPIK d.d., iz indeksa CROBEX u svibnju 2017.
CROBEX Indeks žena omogućava uspoređivanje Hrvatske s ostalim zemljama Europske unije prema Izvješću Europske komisije o rodnoj jednakosti u upravama tvrtki. Prema posljednjim dostupnim podacima Europske komisije iz travnja 2016. godine najviše je žena u upravama u Francuskoj (37,1%), Švedskoj (36,1%), Italiji (30,0%) i Finskoj (29,8%). Ove su zemlje, uz Nizozemsku (28,1%), ujedno zabilježile najveći rast udjela žena u upravama u godinu dana (prosječno za čak pet postotnih poena).
Hrvatska je sredinom 2016. godine s 20,7% udjela žena u upravama bila u rangu sa Španjolskom (20,2%) i Austrijom (20,1%) te se nalazila svega nekoliko postotnih poena ispod prosjeka Europske unije koji je iznosio 23,3%.
U posljednjih godinu dana u hrvatskim tvrtkama u sastavu CROBEX-a za 7 postotnih poena porastao je broj „zero companies“ tj. onih koje u upravama nemaju niti jednu ženu. Takvih je više od polovice odnosno čak 55%. Za usporedbu, prema posljednjim dostupnim podacima The Female FTSE Board Report 2016. iz ožujka 2016. godine, svih 100 najznačajnijih tvrtki na Londonskoj burzi imalo je barem jednu ženu u upravi. Osim toga, svega dvije tvrtke u sastavu CROBEX-a imaju ženu na poziciji predsjednice uprave, Ericsson Nikola Tesla d.d. i Zagrebačka burza d.d.
Zanimljivo je usporediti i udio žena u upravama tvrtki u sastavu CROBEX-a s udjelom žena u aktualnom sazivu Hrvatskog sabora te članstvu HAZU. Naime, dok je u 9. sazivu Hrvatskog sabora 17,9% žena, u redovnom članstvu HAZU ih je tek 9,9%. Hrvatski sabor pak bilježi kontinuirani pad udjela zastupnica, te se u proteklih 10 godina udio žena u sazivu smanjio za gotovo 8 postotnih poena.
Rezultate ovogodišnjeg CROBEX Indeksa žena SELECTIO je predstavio na događanju u organizaciji Professional Women's Network (PWN) Zagreb, udruge koja se zalaže za postizanje balansa u zastupljenosti žena i muškaraca na upravljačkim pozicijama, na kojem je o iskustvima i naporima Velike Britanije na tom područuju govorio veleposlanik Andrew Dalgleish. To je jedno u nizu događanja unutar programa PWN Zagreb kroz koje se prezentiraju dobre prakse s ciljem da ih što veći broj tvrtki u Hrvatskoj počne ugrađivati u svoje politike zapošljavanja i razvoja karijera zaposlenika.
„Iako smo se nadali da će se trend rasta udjela žena u upravama tvrtki koji je zabilježen protekle dvije godine nastaviti i ove godine, došlo je nažalost do pada. Ovaj smo Index i razvili s namjerom da ukažemo na problem neravnopravnosti odnosno nedovoljne zastupljenosti žena na vodećim menadžerskim pozicijama i sa željom da i tvrtke i društvo u cjelini potaknemo na provođenje aktivnih mjera kako bi se situacija poboljšala. Ovo je pitanje važno ne samo zbog rodne jednakosti i smanjenja diskriminacije, već i radi kvalitetnijeg i uspješnijeg upravljanja tvrtkama. Naime, brojna istraživanja dokazuju da tvrtke koje imaju više žena na visokim pozicijama ostvaruju i bolje poslovne i financijske rezultate. Na svjetskoj razini, sve je više kompanija koje prepoznaju važnost veće uključenosti žena u upravljanje dok je u Hrvatskoj, kao što vidimo, ne samo u poslovnoj zajednici već i u politici i drugim sferama, svijest o prednostima rodno raznolikih upravljačkih tijela još uvijek niska“, istaknuo je Aleksandar Zemunić, direktor tvrtke SELECTIO komentirajući rezultate ovogodišnjeg CROBEX Indexa žena.
„Ni globalnim napretkom u povećanju zastupljenosti žena na upravljačkim pozicijama ne možemo biti zadovoljni jer je on vrlo spor, a posebice nismo zadovoljni situacijom u Hrvatskoj. Zato je PWN Zagreb i osnovan i pokreće niz inicijativa kako bismo to stanje promijenili. Prije svega želimo podići svijest o tome da veća uključenost žena nije važna samo za žene već ona donosi korist svima, i tvrtkama i državi i lokalnim zajednicama. Zato to pitanje treba biti jednako važno i za žene i za muškarce. Nažalost, još lošija situacija je u politici – vidimo da na izborima, usprkos postojanju zakonske obveze o ženskim kvotama, žena na listama ima manje od zakonom propisanog udjela ili su pak na dnu lista čisto radi zadovoljenja forme“, upozorila je Marijana Šarolić Robić, predsjednica PWN Zagreb.
Aleksandar Zemunić ukazao je na dobre prakse po pitanju postizanja veće ravnopravnosti žena u poslovnom svijetu među tvrtkama koje su nositelji Certifikata Poslodavac Partner kojeg SELECTIO dodjeljuje već 11 godina. U sklopu tog prestižnog Certifikata za izvrsnost u upravljanju ljudskim resursima, između ostalog, se ocjenjuje i poticanje raznolikosti na radnom mjestu i osiguravanje jednakih mogućnosti u procesu regrutiranja i selekcije, kao i u razvoju karijere.
„Udio žena u upravama tvrtki dobitnica Certifikata je 22,5%, što je na razini europskog prosjeka. Dobitnici Certifikata Poslodavac Partner raznolikost promoviraju prije svega kroz procese employer brandinga i regrutacije i selekcije, no također i kroz različite programe namijenjene lakšem usklađivanju privatnog i poslovnog života žena te poticanju njihovog karijernog razvoja. Provode se i značajne akcije usmjerene na povećanje udjela žena na rukovodećim pozicijama, poput sponzoriranja i sudjelovanja na konferencijama s temom probijanja takozvanog „staklenog stropa“, održavanja edukacija i treninga vještina vodstva, kreiranja talent programa za žene, medijske promocije uspješnih žena u menadžmentu, organizacije networking evenata za razmjenu iskustava žena u businessu i slično“, kazao je Aleksandar Zemunić.
Potrebno je podići svijest o tome da veća uključenost žena nije važna samo za žene već ona donosi korist svima, i tvrtkama i državi i lokalnim zajednicama