Brainstorming je najpoznatija tehnika timskog kreativnog rješavanja problema i kreativnog razmišljanja koja ima vrlo široku primjenu. Jedna od glavnih prednosti brainstorminga leži u njegovoj moći da nas oslobodi od ustaljenih, „fiksnih ideja".
Brainstorming je poseban tip sastanka, s vlastitim pravilima, tempom i etosom. To je neprocjenjiv alat za generiranje ideja, rješavanje problema, inovacije, teambuilding i kreativnost. Bilo da vam je zadatak stvaranje novog prodajnog slogana, novih strateških inicijativa ili jednostavno želite razbiti svakodnevnu rutinu, brainstorming će vam uljepšati dan.
Razumijevanje funkcija lijeve i desne strane mozga
- Desna strana mozga kontrolira kreativne, vizualne i prostorne koncepte.
- Lijeva strana mozga kontrolira logičke, matematičke, prosudbene i analitičke aktivnosti.
Kako evaluacija i procjena ometaju kreativnost, podijelite svoje vrijeme između ove dvije vrste posla. Prilikom brainstorminga, zanemarite procjenjivanje i aktivnosti lijeve strane mozga, i za ideje koristite kreativnu, desnu stranu mozga. Dakle, trebate stvarati. Nakon toga uključite i lijevu stranu mozga kako biste procijenili i ocijenili ideje, i donijeli najbolji zaključak. Proces inovacija je ritam traženja i selektiranja, analize i sinteze, ciklus razdvajanja i spajanja.
Na brainstorming sastanku svi su jednaki, sve ideje su vrijedne razmatranja, rang ili položaj osobe je irelevantan , a sve presude i procjene se trebaju odbaciti. Cilj je ispuniti prostor idejama, odstupiti od konvencionalnog razmišljanja i dopustiti strategijama, idejama, inspiraciji i otkrićima da se unakrsno oplođuju.
U postupku stvaranja novih ideja, ljudi kreiraju bogatstvo mogućih rješenja problema. Upravlja li se dobro ovim postupkom, različite perspektive sudionika i intelektualni sukobi različitih stavova mogu se kanalizirati u nove ideje.
U fazi stvaranja ideja treba slijediti nekoliko pravila :
- Postavite smjerove. Opišite situacije i definirajte problem. Pomozite ljudima da shvate problem koji trebate riješiti i razjasniti željene ciljeve.
- Uključite sve. Potaknite sve suradnike da doprinesu svojim idejama – bit će veća različitost.
- Potičite međusobno stvaranje ideja. Nadograđujte svoje ideje na ideje drugih. Dopustite da vas tuđe ideje odvedu u drugom pravcu. Kombinirajte, spajajte i poboljšavajte ideje.
- Potičite razmišljanja izvan postojećih okvira. Izazivajte pretpostavke i budite kreativni. Razmišljajte izvan granica. Ponekad najluđa ideja dovede do one prave. Što su ideje luđe, to bolje. Potičite aktivno slušanje.
- Ne previđajte očito – očigledno rješenje je ponekad najbolje.
- Nemojte procjenjivati. Nema loše ideje. Sve su one dobre (zapravo, mišljenje manjine obično potiče inovativna rješenja problema).
- Ne bojte se ponavljanja. U različitim trenucima stvari vidimo drugačijim očima. Tijekom rasprave ponovljene ideje vam mogu pomoći da ih drugačije sagledate ili vam mogu dati različit odgovor u različito vrijeme.
- Nemojte stati i raspravljati. Idite na količinu, a ne kvalitetu.
- Snimajte i pokažite svaku ideju. Sve ideje trebaju biti evidentirane i o njima raspravljajte prilikom odabira najboljeg rješenja.Provjerite da je svaka ideja potpuna - nemojte koristiti jednu riječ kao opis kako bi se izbjeglo nerazumijevanje. Nemojte uređivati ideje.
- Primijenite pravilo 80/20. Prođite kroz popis ideja i zaokružite 20% onih koje će donijeti 80% rezultata kojeg tražite. Potičite pun spektar razmišljanja.
Čim se generira dovoljan broj inovativnih ideja, treba se definirati i dogovoriti rješenje.
(Petra Novosel)