Kad donosite odluku o kupnji nečega često sve ovisi o balansu: cijena naprema kvaliteti, stil naprema vrijednosti, a tu je i vaša želja za određenim predmetom koja se pribraja u jednadžbu.
Postizanje tog balansa često znači pristajanje na kompromise kako biste ostali unutar svog budžeta. Za one koji imaju problema s time, odnosno za osobe koje će radije potrošiti više za nešto kvalitetno ili njima poželjnije (iako si to možda ne mogu priuštiti) nego li pristati kupiti nešto manje kvalitetno ili manje poželjno, ali za cijenu koja im je pristupačnija – znanost nudi pomalo čudno rješenje: nosite potpetice dok kupujete.
Dva marketinška profesora u Marriott školi za menadžment na Brigham Young sveučilištu pronašla su poveznicu između metaforičkog koncepta balansa i stvarne fizičke ravnoteže, te su pronašli način kako vam pomoći da donosite pametnije odluke dok ste suočeni sa shopping iskušenjima. U istraživanju koje je objavljeno početkom kolovoza ove godine u cijenjenom Journal of Marketing Research, doktori znanosti Jeffrey S. Larson i Darron M. Billeter pokazali su kako vam bolje razvijen osjećaj ravnoteže može pomoći da pametnije odabirete proizvode koje ćete kupiti, te da lakše prepoznate povoljniji balans između cijene i kvalitete određenog proizvoda.
Kako "uključiti" taj svoj osjećaj ravnoteže? Isprobajte stajati neko vrijeme na jednoj nozi (možete i zauzeti joga pozu drvo), nagnuti se natrag u stolici ili obuti cipele s što višim potpeticama. Bez obzira jeste li u potpunoj ravnoteži ili se osjećate pomalo klimavo - povećana svijest ravnoteže vašeg tijela utjecat će na vašu shopping strategiju. "Koncept ravnoteže je povezan s konceptom pariteta ili jednakosti, što utječe na izbor.", kaže Larson. Balansiranje ravnoteže, balansiranje čekovne knjižice, balansiranje vlastite odgovornosti – sve su to metafore za izjednačavanje suprotstavljenih snaga. Pripremanje mozga za balansiranje pomoći će vam prepoznati da manje poznata ili jeftinija verzija proizvoda kojeg želite nije toliko drugačija od skupog originala kojeg si ne možete priuštiti.
U eksperimentima Larson i Billeter zamolili su volontere da se nagnu na stražnje dvije noge njihovih stolica, igraju igrice na Wii balansnoj dasci, stoje na jednoj nozi ili zamišljaju hodanje po gimnastičkoj gredi dok istovremeno virtualno shoppingiraju, točnije kupuju printer i računalo. Na izbor im je dato sljedeće: printer i računalo koji su bili najbolji po performansama, ali i daleko najskuplji, one koji su najlošije kvalitete, ali i najniže cijene, te printer i računalo koji su bili prosječni i po pitanju kvalitete i cijene. Gotovo svi ispitanici koji su istovremeno bili fokusirani i na vlastitu ravnotežu bili su skloniji odabrati proizvod koji je uravnotežene kvalitete i cijene. Ravnoteža potiče donošenje uravnoteženih odluka.
"Marketinški stručnjaci pokušavaju utjecati na potrošače mijenjajući njihove misli i vjerovanja vezane za neki proizvod", kaže Larson. "Ali, oni nisu svjesni da i fizičko stanje potrošača može promijeniti način na koji ta osoba razmišlja o tom proizvodu i o njegovom mogućem konačnom odabiru."
Eto, što onda reći na to? Kad se nađete u nedoumici prilikom shoppingiranja – znate što vam je činiti – stanite na jednu nogu ili pak u kupovinu otiđite u visokim potpeticama. Dok donosite odluku, zamišljajte da hodate po daski postavljenoj između dva nebodera – jer ćete tako lakše i pametnije donijeti odluku. Sva sreća što na svijetu ima toliko znanstvenika koji nam pomažu olakšati život i životne odluke (ovo je, inače, sarkazam ako ga niste prepoznali).
Otkačeno istraživanje otkriva kako vaš osjećaj ravnoteže utječe na ono što kupujete