Pokretanje i vođenje malog poduzeća bez osnovne strategije je poput vožnje autom bez autokarte ili navigacije. Možete prodavati stvari i zarađivati, ali kao i kod vožnje, velika je vjerojatnost da ćete se izgubiti u jednosmjernoj ulici ili zalutati. Određivanje osnovne poslovne strategije uključuje određivanje ciljeva, način kako ćete ih ostvariti, kako ćete poslovati s kupcima, dobavljačima i partnerima, i kako ćete pozicionirati svoje poduzeće na tržištu. Ovakvu strategiju je jednostavno napraviti, a ako jasno znate odgovore na navedena pitanja, čak je ni ne morate zapisivati.
Kod stvaranja strategije prvo o čemu trebate razmisliti je koji je vaš cilj. Želite li biti novi Bill Gates ili želite samo dodatnu zaradu? Želite li zaraditi milijune, zaboravite na djecu, partnera, kuću i sve ostalo – u tom će vam slučaju posao biti život neko vrijeme. Ako tražite dodatan izvor prihoda, odlučite koliko vremena želite potrošiti na posao i toga se pridržavajte. Ako ste negdje između ovih krajnosti, odlučite koliko prihoda i dobiti želite ostvariti i koliko vremena mislite potrošiti da biste to ostvarili. Razumno odredite brojke i napravite plan za to. Bitno je da jasno odredite cilj jer biste mogli završiti s dodatnom zaradom, uz posao koji će trošiti vaše vrijeme kao da želite zaraditi milijune.
Jednom kad jasno odredite cilj, razmislite o tome kako ćete ga ostvariti. Želite li prodavati mnogo stvari po nižoj cijeni, ili želite prodavati malo robe, ali po višoj cijeni. Općenito manja poduzeća ne mogu biti učinkovita u prodavanju robe po najnižim cijenama na tržištu, ali mogu ponuditi dobru vrijednost po razumnoj cijeni. S druge strane, jedna od pozitivnih strana malih poduzeća je da se mogu prilagoditi svakom kupcu, a naravno to mogu i više naplatiti. Kako se kvaliteta uklapa u vašu strategiju? Hoćete li imati vrhunsku kvalitetu bez obzira na cijenu ili ćete malo uštedjeti na tome kako biste snizili cijenu proizvoda? Hoćete li standardizirati poslovanje i dati svojim kupcima istu stvar, bez obzira što oni žele ili im dati kvalitetu i vrijednost kakvu traže po odgovarajućoj cijeni? Kod odabira strategije ne postoji točan odgovor – odgovor ovisi o vama i onom što najbolje radite, vašoj osobnoj situaciji i vašem ciljanom tržištu. Bitno je da donesete odluke i da ih se pridržavate, osim ako nemate dobrog razloga za njihovu promjenu. Ako nemate strategiju i ne donosite ovakve odluke, postoji mogućnost da ćete prodavati robu osrednje kvalitete po niskoj cijeni i trošiti mnogo vremena na rješavanje reklamacija. Na taj način nećete ostvariti nijedan cilj.
Kad vam je jasno koji su vam ciljevi i kako ih ostvariti, sve ostalo je jednostavno. Pobrinite se da vaši odnosi s kupcima, dobavljačima i partnerima budu usklađeni sa ciljevima i da se sukladno tome pozicionirate na tržištu. Ako se odlučite na prodaju kvalitetne robe ili usluga po narudžbi, pobrinite se da vam posjetnice, pisma, memorandumi, ugovori i ostalo budu visoke kvalitete, te da imate popratne promotivne materijale koje dobro opisuju vašu djelatnost. Ako ste se odlučili za količinu i veći promet, ne trošite novac na stvari koje izravno ne pridonose ovoj strategiji. Vaši kupci ne očekuju pozlaćeni tisak ili fakture na visokokvalitetnom papiru. Tražit će najbolju vrijednost za najmanju cijenu.
Još nešto – većina strategija uspješnih malih poduzeća usmjerena je na nabavu posebnih proizvoda ili usluga po razumnoj cijeni ili jedinstvenih proizvoda ili usluga po nešto višoj cijeni. Uz ovakvu strategiju treba neko vrijeme da se izgradi baza kupaca, a poslovanje ne dozvoljava neograničeno širenje (ne možete postati sljedeći Microsoft). No jednom kad se posao uhoda omogućit će vam ugodan život, a kako posao sazrijeva, obično postaje profitabilniji, i vi se sve više specijalizirate. Uz to vaš se rad ne može kopirati – jedini način da vam netko postane konkurencija je da počne posao iz ničega i ulaže u njega svoje vrijeme, kao što ste i vi učinili. Potražite li uspješna mala poduzeća u svojoj okolici, vidjet ćete mnogo sličnih primjera.