Svaka kuća i svaka organizacija ima strukturu. Struktura je nevidljivo polje koje utječe na ponašanje. Ekspert za sustave sa Instituta za tehnologiju u Massachusetsu (M.I.T.) Peter Senge definira strukturu kao “odluke donesene tijekom vremena”. Odluke donesene tijekom vremena postaju “način na koji nešto radimo”. Način na koji nešto radimo dolazi iz našeg načina razmišljanja – naših vjerovanja, pretpostavki i opažanja. Svaki odnos i svaka organizacija koje ste dio ima strukturu. Utječete na tu strukturu odlukama koje donosite. Struktura je ono što tjera ljude na određeno ponašanje.
Na primjer, išao sam u knjižaru i tražio sam određenu knjigu. Prodavač ju je potražio u kompjuteru, odveo me do mjesta gdje se knjiga nalazi, uzeo je sa police i uručio mi je. Sve to je učinio sa zadovoljstvom i željom da mi pomogne. Znam da ako ponovno odem u tu knjižaru i zatražim neku knjigu, dobit ću jednak odgovor. To je struktura. Svi se prodavači u toj knjižari odnose prema svojim kupcima na taj isti način. Zašto je to tako? To je tako zato jer su voditelji konzistentno prenosili informacije i oblikovali takvo ponašanje. Voditelji dosljedno šalju poruku kako se treba odnositi prema kupcima.
U drugom primjeru, odlučio sam posjetiti lanac restorana. Samo sam htio uzeti sendvič za van. Ušetao sam u restoran i stao kraj pulta. Četvero ljudi koji su tamo radili su me vidjeli, ali nisu reagirali na moju prisutnost. Konobarica je posluživala kavu, ali mene je ignorirala. Samo za tri stola su bile mušterije. Tu je postojao problem sa vodstvom. Voditelji ovog restorana nisu stvorili jasnu strukturu. Ignoriranje mušterija je za njih bilo prihvatljivo. Možda se ovoj konobarici nije dalo raditi narudžbu za van. Možda su dvojica kraj grilla mislili u sebi: “Posluživanje onog tipa je posao konobarice.” Možda bi ona nakon nekog vremena došla do mene, ali primjetio sam da i nije bila previše zaposlena. Mjesto je djelovalo “mrtvo” i zato sam otišao.
Ako se loša izvedba, nedostatak suradnje ili nedostatak odgovornosti dešava u vašoj organizaciji, to je zato jer je to prihvatljivo. Ovo nije članak o tome kako biti strog prema svojim radnicima. Ovo je članak o tome da budete iskreni prema sebi. Bez obzira da li ste voditelj poduzeća, obitelji, odbora ili kluba, ne postoje “oni”. Vaše odluke određuju nijanse. Ono što kažete i ono što ne kažete odašilje poruku.
Vođa je arhitekt. Vaše misli, uključujući vaše pretpostavke, uvjerenja i opažanja, su vaš dizajnerski alat. Odluke o ponašanju koje donosite svaki dan dolaze iz načina na koji razmišljate. Ove odluke, kombinirane sa odlukama drugih postaju “način na koji nešto radimo”. Prema tome, organizacijske promjene i rast se ne dešavaju na razini ponašanja, već na razini misli. Ponašanje proizlazi iz misli. Emocije su vaš tjelesni odgovor na misao. Emocije su pokretačka energija iza svih odluka. Negativne ili pozitivne, uzbudljive ili dosadne, emocije su energija grupe ljudi. Vođe pridonose energiji grupe preko načina kako se osjećaju. Energija u knjižari je bila brižna, uslužna i puna entuzijazma. Enegrija u restoranu je bila ravnodušna i usporena. Ako želite biti izvrstan vođa/ arhitekt, morate razumijeti kako razmišljate i kako se od razmišljanja osjećate.
Mnogo ljudi sebe vidi kao žrtvu. Očekuju od drugih da im će nešto učiniti ili očekuju od drugih da učine nešto za njih. Ako očekujete od drugih da će vam nešto učiniti, provodite vrijeme podupirući svoju obranu, planirajući kontranapade i napade ili općenito izbjegavajući određene ljude. Ako od drugih očekujete da će učiniti nešto za vas, bespomoćni ste i slabi sve dok se netko ne pobrine za vas. Ako se nitko ne brine za vas ili se ne odnosi prema vama onako kako smatrate da bi trebali, tada se osjećate zapostavljeno, podcijenjeno, uvrijeđeno i smatrate da ste žrtva sebičnih ljudi.
Ako ste vođa i razmišljate kao žrtva, vaše misli i osjećaji, i sukladno tome donešene odluke služit će stvaranju strukture koja potiče konfuziju i konflikt. Na primjer, manager koji izbjegava razgovor sa radnicima koji loše obavljaju svoj posao stvara strukturu koja potiče loš rad. Poruka koju šaljete, iako vam to nije namjera, je: “Vaš način rada mi je prihvatljiv.” Manager koji stalno kritizira nekog šalje poruku: “Očekujem od vas da radite loše.” Bez obzira kakvo je vaše mišljenje o nekome, to postaje vaša vizija te osobe. Te misli generiraju emocije i ponašanja koja služe promociji ponašanja koja ne želite (ili kažete da ne želite).
Vođe koju su samosvjesni prepoznaju kada se osjećaju kao žrtva ili neugodno. Prepoznaju da su njihova nelagoda i njihovo ponašanje izvan okvira njihove vizije i onog što su kao osoba. Ovo saznanje i prepoznavanje mora biti nepristrano. To znači, ne osuđujete se zbog toga kako se osjećate. Vi to prihvaćate i jasno znate tko ste, što želite i kakva je vaša vizija organizacije. Određujete koji će biti vaši slijedeći koraci kako bi se uskladili sa svojim namjerama. Određujete koji potezi će najbolje služiti većem dobru za sve kojih se to tiče. Kao ljudi, uvijek smo skloni osjećati se kao žrtve. Odlični vođe se sele iz susjedstva žrtava na višu razinu osobne odgovornosti.
Sažetak
Misli, emocije i odluke vođa postaju struktura organizacije. Kako se struktura učvršćuje, utječe na ponašanje. Mjesto iz kojeg počinje rast ili korekcija je unutar vas. Vaš pomak u razmišljanju zrači prema van i utječe na strukturu. Vodstvo ne znači da tjerate ljude da rade stvari onako kako vi želite. Vodstvo je utjecaj. Sve misli i emocije koje donosite za stol – one su vaš utjecaj. To je tako na vašem radnom mjestu, u vašoj kući, u vašoj duhovnoj zajednici i u bilo kojoj drugoj grupi čiji ste dio. Odluka da odmaknete način razmišljanja iz pozicije žrtve nije laka. Lakše je biti žrtva. Vaše namjere i volja će vas pokrenuti naprijed. Vaša mogućnost da se iskreno osvrnete na svoj doprinos tom stanju i stanju svoje organizacije puno će vam pomoći. Vaša predanost tome tko ste, dobrobiti drugih i viziji organizacije definirat će vas kao odličnog vođu. Vodstvo su odluke koje donosite iz trenutka u trenutak. Vodstvo je vještina, a ovo je način kako ćete je uvježbati.
(F.D.)