Posao i obitelj
Posao i obitelj

Komunikacijske interpersonalne vještine

Komunikacijske interpersonalne vještine
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
Važnosti slušanja (aktivno slušanje) u komunikaciji

Komunikacija je uspostavljanje odnosa. Ne možemo ne komunicirati– ljudi su samom svojom prisutnošću u određenom komunikacijskom odnosu. U komunikaciji prenosimo drugome neki sadržaj ili definiramo odnos prema tom sadržaju. To možemo činiti izgovarajući riječi – verbalna komunikacija - ili neverbalno – gestama, kretnjama, mimikom. Prema istraživanju Alberta Merhabiana, u komunikaciji sudjeluju riječi sa 7 %, glas sa 38 %, a mimika, geste i okolina – sa čak 55%. Stoga je važno pažnju usmjeriti ne samo na ono što se govori, nego i na neverbalne oblike, a oni nam također otkrivaju i ono što se nije željelo reći (Primjer: dobro sam – izrečeno s grčem lica i tihim glasom). Uspješna komunikacija utječe na odnose s drugim ljudima, sliku o sebi i samopoštovanje, uspjeh u školi, na poslu. I samopoštovanje bitno utječe na komunikcijske vještine. Tako ljudi visokog samopoštovanja govore uvjerljivo, bez puno oklijevanja, vode računa o drugima, spremni su priznati pogrešku, neverbalna komunikacija im je u skladu s verbalnom. Ljudi niskog samopoštovanja mogu imati „mlitav“ ili samozaštitnički stav tijela, nedostatak živosti. Osnovne komunikacijske vještine: 1. Davati izjave u prvom licu2. Slušati3. Shvatiti i prihvatiti razlike (odbaciti predrasude)4. Tražiti ono što želite, pri tome uvažavajući drugu osobu5. Potvrđivati drugima. Kako „dobro“ slušati? (Aktivno slušanje) 1. odlučiti slušati i usmjeriti pažnju na sugovornika2. gledati osobu u oči (ne «buljiti»), a slušanje popratite i drugim znakovima pažnje (kimanje glavom, izrazi lica, aha)3. postavljati pitanja – bolje ćete razumjeti što je osoba rekla i pokazati da stvarno slušate4. parafrazirati – ponoviti ono što ste čuli vlastitim riječima (Ako sam te dobro razumjela, misliš da…)5. ne previše govoriti6. ne prekidati  - ne treba dovršavati tuđe rečenice i pogađati što je osoba htjela reći7. naučiti šutjeti – to vam može pomoći da razmislite o onom što ste čuli ili da osoba kaže nešto za što joj treba vremena.8. izbjegavati ometajuće pokrete – ne gledati na sat, telefonirati… tada pažnja nije usmjerena na osobu koju slušate. Osobni jezik: jezik kojim možemo izraziti vlastite osjećaje, reakcije i potrebe te odrediti vlastite granice – prvi jezik kojim djeca počnu govoriti – a u njegovoj jezgri su: Želim / ne želim. Sviđa mi se / ne sviđa mi se. Hoću / Neću. Primjer: Dijete: Ne želim sada u krevet.Roditelj (koji poštuje): Želim da sada ideš u krevet.Roditelj (koji ne poštuje): Budi sad dobar dečko i napravi kako ti kažem.Ili:   Sad je dosta! Ideš u krevet kad ti se kaže i to je moja zadnja! „Ja poruke“ Izražavati se „ja-porukama“ znači: 1. osloviti osobu imenom2. reći koje vam ponašanje konkretno smeta3. kako se zbog toga osjećamo4. što bismo željeli da ta osoba učini umjesto toga Na primjer: „Ivo, kad ne pospremiš sobu kako smo se dogovorili, ljutim se. Molim te da to napraviš.“ Ovdje se naglasak stavlja na osjećaje i želje osobe koja ih izriče, za razliku od „ti-poruka“, npr.: „Opet nisi pospremio sobu na vrijeme, nikad ništa od tebe, baš si lijen“, gdje se koncentrira na drugu osobu i osuđuje njezin karakter, a ne ponašanje. Kako dati kritiku? - opišite ponašanje  kojim niste zadovoljni,  samo opisati konkretno ponašanje kratko i bez predbacivanja- objasniti zašto želite da ga promijeni- pokazati da razumijete djetetove osjećaje- jasno reći što očekujete- ne zaboravite pohvaliti i odati priznanje- iznosite kritika ponašanja, bez kritike ličnosti/osobe. Što  možete učiniti? - razvijati u komunikaciji osobni jezik i izražavanje ja- porukama- poticati dijete na komunikaciju s vršnjacima- poticati dijete na otvorenu i iskrenu komunikaciju s vama, uz poštivanje granica (postoje teme o kojima djeci nije ugodno razgovarati)- izricati želje i očekivanja jasno i nedvosmisleno; kad nešto tražite, upotrebljavajte kratke i jasne rečenice (Molim te, odnesi suđe u sudoper i obriši stol.)- ne dopustiti emocijama da prevladaju (vikati, prijetiti, kritizirati ili omalovažavati), već vježbati samokontrolu i govoriti smirenim tonom.

Tekst priredila: Anka Munić www.ti-si-sunce.hr

Više možete pročitati: 1.      Juul, Jesper (2006). Vaše kompetentno dijete. Zagreb: Naklada Pelago 2.      Juul, Jesper (2007). Znati reći ne mirne savjesti. Zagreb: Naklada Pelago 3.      Miljković, Dubravka – Rijavec, Majda (1997). Razgovori sa zrcalom. Zagreb: IEP 4.      Miljković, Dubravka – Rijavec, Majda (2002).  Bolje biti vjetar nego list. Zagreb: IEP 5.      Pantley, Elizabeth (2002). Savršeno roditeljstvo. Zagreb: Mozaik knjiga 6.     Reardon, Kathleen K. (1998). Interpersonalna komunikacija. Zagreb, Alinea

403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx