Ako sam vidio u daljinu, to je zato jer sam stajao na ramenima divova. (If I have seen farther, it is by standing on the shoulders of giants.)
Ova uzrečica često se pripisivala jednom od najvećih matematičara, fizičara i astronoma svih vremena Isaacu Newtonu, ali koliko se čini, nemoguće je utvrditi je li to zaista tako i gdje je njezino porijeklo.
Sada se sigurno pitate kakve veze ona ima s poslovnom idejom i njezinom originalnošću? Zapravo ima dvojako značenje i važnost, i to u kontekstu njezine same originalnosti i njezinog samog značenja. Otkrijte na koji način.
Pomicanje kreativnosti
Upravo o „originalnosti ideje“, pa tako i one poslovne, na svojem blogu na LinkedIn-u pisao je stanfordski profesor Bob Sutton, na kojem je podijelio svoja iskustvima o toj temi, te na koji način ih ljudi upotrebljavaju i prisvajaju.
Osim što se dotaknuo slučaja koji se njemu dogodio kada je jedan od njegovih kolega i poznanika upotrijebio na predavanju njegov termin, koji je na kraju, nenamjerno, pripisan tom kolegi, dotaknuo se i istraživanja o značenju izjave s početka teksta, a koja se pripisuje Newtonu. Naime, u knjizi „On the Shoulders of Giants“, autora Roberta Mertona, upravo je razmatrana premisa o originalnosti ideja i njihovoj nemogućnosti da se utvrdi gdje je njen izvor.
Kada su u pitanju ideje, istaknuo je Sutton, da su čak i najveći znanstvenici kao što su Newton, Einstein i mnogi drugi zapravo nadograđivali već postojeće ideje i znanja. Ističe da se „kreativnost događa kada se stare ideje pomiču s mjesta gdje su poznate u područje u kojem nisu poznate ili se radi o uklapanju starih ideja u nove konfiguracije“. Drugim riječima, unatoč mitu da originalne već formulirane ideje izlaze iz pojedinačnih mozgova genijalaca kao što su Einstein i Steve Jobs, one su u biti produkt procesa stvaranja novih stvari sa starim idejama.
Nema apsolutno originalne ideje
Na temelju tih zaključaka svakako se možemo vratiti na (ne)Newtonovu izreku „o vidicima s ramena divova“. Ona upravo govori o tome da se nove ideje javljaju zahvaljujući već postojećim idejama „divova“, s pomoću kojih možemo ići dalje u nove vidike. Dakle, sve ideje koje se rađaju, imaju svoj izvor negdje u povijesti, bližoj ili daljnjoj. Teško je da bilo koji genijalac današnjice može apsolutno prisvajati ideju u smislu njezine apsolutne originalnosti. Izvor joj je negdje tamo daleko, vjerojatno nepoznat.
Sutton ističe da samo sebičnjaci, egocentrici i osrednji istraživači u svojim istraživanjima tvrde da su njihove ideje apsolutno originalne, a svakako se to može pretočiti i u poslovni svijet i ideje koje se rađaju tijekom poslovnih procesa.
Na ramenima divova
Činjenica svakako ostaje da empirijsko razumijevanje ideje i njen izvor u poslovnom kontekstu i nisu toliko važni, jer na kraju krajeva, ako nešto ne zaštitite kao svoju ideju, izum i slično, ne samo da vam ih netko može prekopirati, nego ih može i prisvojiti kao svoje.
U poslovnom svijetu mnogo se toga svodi na to „tko prvi – njegova djevojka“. Najbolje prolaze oni koji nađu novu nišu već postojećih stvari i ideja, ili ako ih dovedu na jednu novu višu razinu.
Zato, kada dobijete određenu poslovnu ideju, za koju mislite da je apsolutno originalna i da ste samo vi zaslužni za nju, sigurni smo da se varate. U najmanju ruku, vjerojatno stojite na ramenima „divova“, što nikako ne umanjuje njezinu vrijednost.
Izvor: https://www.linkedin.com/
Foto: Kaspars Grinvalds - Fotolia