Gordana Drinković, umjetnica je koja stvara u mediju slikarstva, produkt dizajna i umjetničkog oblikovanja u staklu. Uz samostalne izložbe, od kojih je prva bila u Zagrebu u Muzeju Mimara 1997. godine, sudjelovala je na niz skupnih izložbi u Hrvatskoj i svijetu. Međunarodni žiri uvrstio ju je na izložbu suvremenog svjetskog dizajna Ambiente Trends 2012. u Frankfurtu. Za dio OPA – Made in Croatia nagrađena je zlatnom plaketom na Međunarodnoj izložbi Erex 2011 u Zagrebu. Kolekcije svijećnjaka Atlantida, Babilon i Manhattan predstavljene su 2010. u New Yorku, gdje su i nagrađene nagradom HFN 2010 Award of Excellence, Tabletop, New York..
Krajem ožujka završila je i njena izložba u Muzeju za umjetnost i obrtu Zagrebu. Izložbom je predstavljeno pet cjelina: Čaše, Staklo, moje drugo tijelo, Stol blagostanja, Stakleni gradovi i Opa art – made in Croatia. Sama izložba je bila popraćena natjecanjem publike u fotografiranju izložaka i kreativnim pedagoškim radionicama.
„Staklo doživljavam kao materijal svoje duše i neprekidnu inspiraciju", otkriva za portal Žena.hr ova iznimna umjetnica, koja , kako sama kaže, živi i radi u Zagrebu, na Hvaru i kao putnik u potrazi za proizvodnjom, u tvornicama i motelima, tamo gdje postoji mogućnost stvaranja u staklu.
Završila je Vaša izložba u Muzeju za umjetnost i obrt, kakvi su dojmovi posjetitelja koji dopiru do Vas?Jeste li očekivali upravo takve povratne informacije. Što je zapravo drugačije u odnosu na Vaše prijašnje izložbe?
- Posjetitelji su bili oduševljeni. Iznenađena sam brojem pozitivnih poruka koje svakodnevno dobivam. To me usrećuje, posebice zbog toga što se radi o izložbi koja kroz izabrane radove daje uvid u dvadeset godina mojega rada. Upravo je i po tome ova izložba drugačija od prijašnjih. Ni ja do sada nisam imala prilike vidjeti toliko velik broj svojih radova na jednom mjestu.
Miroslav Gašparović, ravnatelj MUO, Vesna Ledić, pomoćnica ravnatelja i voditeljica Marketinga i PR-a MUO, Milan Bandić i Gordana Drinković
Izložba se održavala pod nazivom "Staklo, moje drugo tijelo". Zašto je Vama staklo toliko važno? U čemu je tajna umjetnosti stakla? Jer je staklo elegantno, profinjeno, moguće ga je pretvoriti u najrazličitije oblike i forme?
- Staklo je materijal posebne ljepote, puno suprotnosti, ograničenja, kruta tekućina, iluzija lakoće i težina, krhkost i čvrstoća, materija koja ljudski dah prenosi u oblik. Staklo mi je blisko. U njemu i njegovoj prozirnosti mogu i želim izraziti ono što mislim i osjećam. Radovima u staklu komuniciram sa svijetom jednako kao što komuniciram i svojim tijelom, riječima, ponašanjem i životom. Naziv izložbe govori o tome.
Gdje "završe" Vaše čaše, vaze, posude, svijećnjaci nakon izložbe? Jesu li to unikati koje žele privatni kolekcionari, ili su u slobodnoj prodaji ili pak dio Vaše privatne postave?
- Od brojnih realiziranih radova, velik dio proizveden je u obliku ekskluzivnih serija i dijelovi su privatnih kolekcija kod nas i u svijetu, primjerice, umjetnici Gilbert&George piju šampanjac iz čaša Tango izrađenih od crnog stakla. Od jednog od pozvanih uzvanika na vjenčanje Jolie-Pitt zamoljena sam izraditi vjenčani poklon – tako su nastale čaše Angelina i Brad. Dio radova koji pripadaju produkt dizajnu mogu se kupiti u specijaliziranim dućanima. Radovi koji pripadaju umjetničkom oblikovanju i oni koji se proizvode u ograničenim serijama moguće je kupiti u galerijama ili u mom atelieru. Trenutačno se čaše kolekcije Tango i Salsa te čašice Miljenice prodaju u Muzeju za umjetnost i obrt i Galeriji Mala u Zagrebu.
Gilbert i George sa čašama Tango 3 i 4, dizajn Gordana Drinković
Koliko Vam treba vremena za izradu jedne kolekcije? Radite li sve sami kad je u pitanju tehnika izrade stakla, surađujete li s tvornicama?
- Oblikovanje je za mene neprekidno bavljenje. Ne može se predvidjeti trajanje kreativnog traženja i realizacije idejnog rješenja. Najčešće se radi o nekoliko mjeseci rada, a neke kolekcije razvijaju se i godinama. Razmišljanje i oblikovanje na papiru događa se kod kuće. Staklo ne mogu oblikovati rukama pa moram prihvatiti posrednike između mene i materije. To su radnici i tvornica. Zajednički rad sa staklopuhačem i njegovom brigadom je neophodan da bi u predmet usadila svoj duh i energiju. Često je to težak posao - vrijeme provedeno u prevrućim ili prehladnim tvorničkim halama, na propuhu, u noćnim ili ranojutarnjim proizvodnim smjenama. Usprkos tome, volim raditi i biti u tvornici, pokraj peći punih užarenog stakla.
Koliko je za pojedine oblike važan izbor stakla? S kojim staklom radite?
- Dvije osnovne vrste stakla su kristalin i kristalno staklo. Kristalno staklo je moguće brusiti tako da je većina svijećnjaka izrađena od kristalnog stakla.
Gore slijeva: "Ti-ti" (1991.), "Vibrations", (2009.), "She, He" (1997.)
Dolje: "Tango", čaša za šampanjac, dizajn Gordana Drinković
Posjetitelji se na izložbi dive Vašim čašama, mnogi čak toliko da uopće i ne požele iz njih piti, nego ih samo gledati. Je li to uobičajena impresija s kojom se susrećete kad ljudi vide Vaše dizajnerske kolekcije čaša?
- Vrlo često ljudi doživljavaju moje upotrebne predmete kao umjetničke, kao skulpture. Razlog tome je možda proces oblikovanja – stvaranja koji je do njih doveo. Kroz predmet izražavam svoje misli i osjećaje. Svaki ima svoje ime, doživljavam ih kao stvorenja. Oni prenose moj umjetnički stav. Primjer toga su čašice Miljenice koje su namjerno napravljene nesavršenim, svaka je drukčija i jedina. Njima se zalažem za načelo kojeg sam nazvala Osobni predmet: suprugova nona imala je samo jednu žlicu – njenu žlicu. Druge joj nisu bile potrebne. Djeca često imaju jednu ili nekoliko najdražih igračaka. Ja imam najdražu košulju, čašicu Miljenicu... Najdraži predmeti mi daju sigurnost, osjećaj ugode, tješe me, umiruju.
To razmišljanje se protivi shopping centrima i ogromnim količinama predmeta loše kvalitete i sadržaja. Ponekad nije potrebno kupiti 6, 12 ili 20 čaša nego samo jednu koja će nam nešto značiti.
Gore slijeva: "Tra-la-la" (2010.), čašice za žestice i aperitive; "Coddles" (2009.); "Salsa", čaša za šampanjac
Dolje: "Maska 2", zdjela, dizajn Gordana Drinković
Gordana Drinković, portret snimio Mario Krištofić
(M.G.)
Naslovna foto: Mario Krištofić