Priznajmo – svi mi volimo mirisati lijepo, a to nam se još više sviđa kad netko dobro reagira na miris koji nosimo. Mirisati odgovarajuće za svaku priliku zasigurno poboljšava naše izglede u komunikaciji s ljudima. Bilo da smo na zabavi, sudaru ili imamo intervju za posao, važno je napraviti dobar prvi dojam. Evo nekoliko osnovnih činjenica o povijesti proizvodnje parfema i njegovom društvenom značaju širom svijeta.
Kratka povijest
Evolucijski gledano, osjetilo mirisa je najstarije od svih naših osjetila. Bebe razvijaju osjetilo mirisa odmah nakon rođenja. Možemo tolerirati vlastiti miris, ali vrlo lako možemo prepoznati miris druge osobe. Parfemi olakšavaju to prepoznavanje te usput čine stvari ugodnijim za nos.
Prva upotreba mirisa datira još iz 3300. pr. Krista u Indiji, gdje je Ittar destiliran od različitih biljaka za različita godišnja doba, kako je opisano u ajurvedskim tekstovima. Koristio se uglavnom kao lijek, ali i kao parfem.
Nakon Indije, u drevnoj Mezopotamiji, živjela je žena po imenu Tapputi, koja je razvila metode destilacije mirisnih ulja od biljaka. Također je igrala utjecajnu ulogu u mezopotamskoj vladi.
U svetim spisima se spominju mirisna ulja, poput smirne i aloe koja su, uz uporabu kao mirisna ulja, također imala ljekovita svojstva.
Kako je trgovanje između Istoka i Zapada cvjetalo, tako su i prvi parfemi pronašli svoje mjesto u Europi još u 14. stoljeću. Nije Francuska ta koja ih je prva uvela, već Mađarska, koja je uvela alkoholne mirisne preparate.
U Francuskoj je uzgoj cvijeća je uvelike doprinio razvoju parfumerija i od Francuske učinio europsko središte parfema. Tu je titulu zadržala zahvaljujući neobičnom ponašanju članova kraljevske porodice i bogatih ljudi koji su umjetne mirise koristili kao savršeni način maskiranja neugodnih tjelesnih mirisa nastalih kao rezultat izbjegavanja kupanja po nekoliko tjedana ili čak mjeseci!
U Engleskoj, za vrijeme vladavine kralja Henrika VIII i Kraljice Elizabete I, parfemi su pravljeni za kraljevsku obitelj zbog kraljičine netolerancije na neugodne mirise javnih mjesta.
Parfemi su se pojavili u SAD-u zahvaljujući francuskim istraživačima. Tada je bio vrlo popularan proizvod nazvan "Florida water".
Društveni značaj
Tijekom cijele povijesti i muškarci i žene jednako su koristili umjetne mirise, iako izgleda da žene više uživaju u nošenju mirisa od muškaraca koji se pak, čini da više uživaju u mirisu parfema na ženama.
Pored ugodnije društvene komunikacije, parfemi utječu na osjetilo mirisa koje je između ostalog, odgovorno za odabir pravog partnera. Žene mogu “namirisati” dobre gene za zdrave, lijepe i dugovječne potomke, dok muškarci mogu “namirisati” samo ako žene su u ciklusu menstruacije ili ovuliraju ili jednostavno rečeno, trebaju li se udaljiti od njih ili zbližiti s njima. Lako se možemo složiti sa Sigmundom Freudom da se (gotovo) sve vrti oko seksa, a parfemi nikako nisu iznimka od ovog pravila. Ipak, kada je u pitanju interakcija s ljudima, moramo imati u vidu da se miris koji nosimo podudara s našom osobnošću i prigodom, nešto o čemu možemo pričati više u nekom drugom članku.
Bez obzira na uporabu parfema, bilo da se koriste kao sredstvo za maskiranje mirisa ili komuniciranja s ljudima, parfemi nas okružuju više od pet tisuća godina i čine nam okruženje mirisnijim, donose nam ugodnost “mirisanja ruža” na vratu našeg partnera, u nama bude zbližavajuće emocije, pa čak i iscjeljuju kad imamo groznicu, osjećamo se depresivno ili jednostavno ne možemo spavati. Moramo zahvaliti parfemima što nam čine ovaj svijet ljepšim mjestom.