Deset godina nakon što je Instagram uveo svoju presudnu ''like'' opciju, ovaj je internetski div počeo razmišljati o ukidanju vidljivosti 'likeova''. Razlozi su po nekima prilično očiti. Psiholozi i aktivisti već godinama upozoravaju da ovakve afirmacijske akcije imaju vrlo negativan utjecaj na psihičko zdravlje korisnika društvenih mreža diljem svijeta, a tu se u središtu mete našla ženska publika. Pokušaji Instagrama da ukine opciju ''like'' ustvari su višegodišnji međunarodni napori da se skine pritisak s korisnica ove (a i svih drugih) društvenih mreža.
Ovaj 'eksperiment' trenutno je proveden samo u Australiji, Novom Zelandu, Kanadi, Japanu, Brazilu, Irskoj i Italiji.
U čemu leži srž naših problema s društvenim mrežama?
Mnoga su istraživanja pokazala da moderne društvene mreže imaju vrlo negativni utjecaj na psihičko zdravlje mladih žena. Ovo je posebno jasno uzmemo li u obzir sve veća očekivanja koja društvo stavlja pred nas. Još od davnina nam pripada uloga majki i skrbnica koje moraju ''držati sva četiri kuta doma'', a ova se 'jednostavna' uloga danas proširila (bez da bude napuštena u ijednom svom aspektu). Od nas se očekuje da budemo uspješne poslovne žene (za koje očekivanje smo se, hvala bogu, uspjele izboriti), skrbnice obitelji, i povrh svega – lijepe i zdrave.
Ovo ti se može činiti normalno, sve dok malo dublje ne uđemo u svakodnevne implikacije očekivanja koja se postavljaju pred nas. Biti uspješna poslovna žena može biti posve normalna stvar za sve nas motivirane svojom izabranom karijerom, i srećom je naše društvo doseglo civilizacijsku razinu koja nam konačno dozvoljava da slijedimo sve svoje snove. No, neke od nas se i dalje susreću s različitim oblicima nejednakosti, prvenstveno na poslu, zbog kojih se možemo osjećati da se od nas ipak očekuje malo više dokazivanja naspram naših muških kolega. Ovo može biti posebno zahtjevno ako naša okolina očekuje od nas više angažmana oko djece i kućanskih poslova nego od naših partnera.
No, uloga skrbnica i poslovnih žena istovremeno se pokazala mnogo manje pogubnom za naše mentalno zdravlje od nerealnih standarda ljepote koje pred nas postavljaju mediji i društvene mreže. Žene se još uvijek češće prosuđuju po svom fizičkom izgledu nego muškarci, i konstantno se nalazimo na meti kritika i zlobnih komentara zbog fizičkih obilježja. Ne samo da se osjećamo loše zbog društvenog pritiska oko svog izgleda, nego su istraživanja pokazala da će nas poslodavci češće prosuđivati po našem fizičkom izgledu nego naše muške kolege. Drugim riječima, fizički izgled žena u poslovnom svijetu vrlo često nadilazi naše stvarne kompetencije.
Osim što potvrđivanje koje dobivano od društvenih mreža može utjecati na naše samopouzdanje u smislu fizičkog izgleda, ono ima i veliki utjecaj na dojam koji imamo o sebi na poslu, pred prijateljima i pred partnerom. Korisnici s više like-ova obično se smatraju popularnijima i društveno prihvaćenima, dok se oni koji im ne uspijevaju parirati s brojem likeova počinju osjećati društveno nebitno. Ova se odrednica društvenih mreža pokazala posebno lošom za mentalno zdravlje mladih žena. U posljednjim godinama zabilježen je porast depresije, anksioznosti i suicidalnih misli koje psiholozi i psihijatri uvelike pripisuju utjecaju društvenih mreža.
Posebna psihologija ''like'' opcije
Logika, to jest svrha opcije ''like'' je prema mnogim stručnjacima dizajnirana da nas ''navuče'' na korištenje društvenih mreža. Facebookov inženjer koji je uveo ovu opciju u tu društvenu mrežu, Justin Rosenstein, opisao ju je kao ''bljeske pseudo-užitka'' koji nas čine ovisnima o tuđim mišljenju na internetu i koji nas navode da se vraćamo po svoju dozu tog užitka.
No, ovo nas u konačnici nije učinilo toliko ovisnima o društvenim mrežama koliko o konstantnom potvrđivanju svoje osobnosti i fizičkog izgleda koje tražimo od drugih. Broj likeova postao je svojevrsna mjera vrijednosti koju pripisujemo sebi. U stvarnosti društvenih mreža počele smo osjećati da vrijedimo onoliko koliko likeova možemo prikupiti od svojih 'sljedbenika'. A ova vrijednost poprimila je i svoju konkretnu ekonomsku računicu, pogotovo kada se radi o Instagramu i planetarno popularnim influencericama i influencerima, kao i sve složenijim algoritmima za osobno prilagođene reklamne kampanje.
Što sada točno Instagram pokušava?
Prema tvrdnjama popularne društvene mreže, svi korisnici koji to žele i dalje će moći vidjeti točan broj likeova koji su dobili za svoje objave. Ostali korisnici moći će znati koliko su likeova dobili drugi samo ako ih ''ručno'' izbroje. Međutim, taj broj više neće biti vidljiv ispod objava kao do sada. Prema riječima glavnog direktora Instagrama Adama Mosseria, cilj je ovog poteza da se ''ljudi počnu manje brinuti oko broja likeova koje dobivaju na Instagramu i počnu provoditi više vremena povezujući se s ljudima do kojih im je stalo.''
U očima Instagrama, ovaj potez neće naštetiti korisnicima koji dobivaju stotine, tisuće, stotine tisuća likeova, a imat će pozitivne posljedice za one čiji broj likeova nikada ne premašuje, na primjer, dvadesetak. Ovim potezom društvena mreža pokušava stati na kraj psihološkom nasilju na internetu koje najčešće uključuje izrugivanje nečijoj popularnosti (ili nepopularnosti), ali i doskočiti nemogućim standardima ljepote koje uglavnom postavljaju oni s većim brojem likeova.
Unatoč naporima Instagrama da postavne društveno i psihološki prihvatljivija društvena mreža, psiholozi se boje da ovo i dalje nije dovoljan korak. Problem psihičkog zdravlja mladih žena mnogo je veći od broja vidljivih likeova, i stručnjaci smatraju da bi mediji trebali uložiti mnogo veće napore u kreiranju pozitivne slike koje mlade žene grade o sebi i svojim tijelima.
Kome ova politika šteti?
Odgovor je prilično logičan, ova politika može naštetiti jedino ''influencerima'', to jest ljudima s velikim brojem sljedbenika i likeova koji zarađuju od reklamiranja proizvoda na svojim profilima. Neki od njih u zemljama u kojima se provelo testno sakrivanje broja likeova već su izgubili mnoge sljedbenike i komercijalne angažmane.
Ovaj potez mogao bi učiniti komentare na objave mnogo važnijima nego broj likeova, tako da možda još uvijek nije odzvonilo popularnim influencerima. Neki od njih čak su pozdravili ovaj potez Instagrama, poput australske influencerice Katie Williams koja je na svom profilu napisala: ''Zbogom likeovima, pozdrav mentalnom zdravlju.''
Podržavaš li ovaj potez Instagrama? Bi li i dalje koristila ovu društvenu mrežu ako ukine ''like'' opciju u Hrvatskoj?