“Radi se o usmjeravanju pažnje na određen način, namjerno, u sadašnjem trenutku i bez prosuđivanja”
Definicija je to Jon Kabat Zinna, autora Programa ublažavanja stresa temeljenom na mindfulnessu (MBSR ili Mindfulness Based Stress Reduction) i osnivača Klinike za smanjenje stresa na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Massachusettsu. Može se bez pretjerivanja reći da mindfulness odgovara kako i gdje naći mir, razvijati sreću, ljubav i ljubav prema sebi u svakodnevnim situacijama bez obzira na to kako nam svakodnevne situacije ili život izgledaju.
Mindfulnes u praksi predstavlja skup vježbi koje nam pomažu iskustveno razumjeti temeljnu anatomiju vezanu uz način na koji donosimo izbore u svakodnevnom životu. Upućuje na našu prirodnu sposobnost da budemo svjesniji onoga što se događa u nama i oko nas svakog trenutka. Vježbanjem se razvijaju prihvaćanje i jasnoća kroz rad “na svojoj koži”. Gotovo sve vježbe su izuzetno jednostavne i lako primjenjive bilo kojoj osobi. Razvijamo pažnju i prisutnost te viski stupanj integracije životnih iskustava.
Negativne emocije i misaoni koncepti u ovom pristupu ne predstavljaju problem kojeg se potrebno riješiti pozitivnim razmišljanjem, već je kroz razvoj pažnje, blagosti i znatiželje dan model prihvaćanja svih stanja u kojima se čovjek može nalaziti.
Prihvaćanje nam omogućuje da napravimo mjesta za bolne osjećaje, pozive i senzacije, dopuštajući im da dođu i odu bez borbe. Ako, na primjer, imamo osjećaj tuge prvo ga možemo promatrati, prihvatiti i napraviti mjesta za njega unutra. Možemo ga vidjeti kao savršenog sa mjesta na kojem smo sada. Možemo otkriti da tuga nije ono tko jesmo, već vrata u nježnost našeg srca gdje možemo naći suosjećanje za sve one koji se osjećaju preplavljeni nepodnošljivom tugom. Dr Ron i Suwanti Farmer
Zapadni svijet, Amerika i Engleska prepoznaju dobrobiti ove tehnike. U Americi postoje izvrsni programi u bolnicama za oporavak pacijenata kroz mindfulness vježbe, a u Engleskoj veseli da je parlament donio odluku prema kojoj mindfulness ulazi kao dio kurikuluma u 370 škola. Takav podatak dovoljno govori o ozbiljnosti i prednostima ove tehnike, gdje će možda i po prvi puta znanje meditacije i “rada na svom unutarnjem” postati integralni i važan dio svakodnevne prakse.
Mindfulness roditeljstvo
Svaka situacija u kojoj se nađemo je drugačija.Ono što je bilo potrebno jučerMožda neće biti od pomoći danas.
Otkrivati što su potrebe naše djeceUključuje da smo senzibilni prema njima,I ne provodimo odmah svoju volju.
To uključuje prepoznavanje njihovih signalaI biti vođen u toKako reagiramoNašom intuicijom i kreativnošću.Naša vlastita smirenost i strpljivost omogućuju namDa točnije osjetimoŠto misle,Osjećaju i pokušavaju nam reći. Dr Ron i Suwanti Farmer
O primjeni mindfulnessa u radu sa djecom moglo bi se napisati mnogo udžbenika i osmisliti bezbroj igara koje bi poticale kreativnost, svjesnost u igri i životu našim najmlađih. U takvom “novom” odgoju i obrazovanju traži se angažiran pristup učitelja, roditelja i ljudi koji rade s mladima i interaktivan odnos sa samim sobom i s djecom. Svi uključeni su aktivni sudionici procesa učenja i stjecanja iskustva te se na taj način individualno i kolektivno razvijaju obrasci neznanja, nemara i letargije.
"Kada je dijete uznemireno zbog događaja koji se može činiti banalnim u očima odraslog, odbacivanje ili nijekanje ozbiljnosti događaja može samo povećati odbacivanje. Desna hemisfera u mozgu formira povratnu vezu s amigdalom (sjedištem emocija) kako bi se uvjerila da prijeteće ili bolno iskustvo može biti izbjegnuto u budućnosti te nema mogućnosti primijeniti kočnice za ovu funkciju. To je uloga lijeve moždane hemisphere. Roditeljeva uloga ovdje je da ohrabri dijete da prepriča priču o nesreći (s malo asistencije) ponovo i ponovo, sve dok se lijeva moždana aktivnost nije balansirala s desnom, dopuštajući da se vrate osjećaji mira i sigurnosti. Kao alternative, dijete se može ohrabriti da nacrta sliku trauma ili piše o njoj. Pričanje, crtanje ili pisanje o onome što se dogodilo je kao imenovanje tužne emocije (lijeva strana je dosta pismeno orijentirana) i na taj način te emocije su pripitomljene, nisu više dominantne." Ron i Suwanti Farmer: Mindful Parenting for a Meaningful life
Možda ovo ne zvuči jednostavno, no ipak iskustva i “nagrade” koje slijede iz promjene vlastite perspektive, osjećaji slobode i radosti vrlo brzo učine uključivanje svjesnosti u svakodnevni život bitnim i zabavnim. Razvoj je nešto što se događa bili mi toga svjesni ili ne.
Jednom kada smo se obvezali okrenuti od svih žestokih neslaganja i osuda našeg djeteta, put je čist da se dopusti izrastanje bogatog, skladnog odnosa, koji donosi nove osjećaje ljubavi i povezanosti. Taj rastući osjećaj da dvoje postaje jedno prirodan je proces, a većinom ga donose specijalni neuroni u mozgu zvani “zrcalni neuroni”. Rašireni između približno 300 milijuna neurona u mozgu, za ove zrcalne neurone smatra se da su ključni u učenju imitacijom kroz koju možemo steći motoričke vještine ili obrasce ponašanja samo gledajući drugu osobu u nekoj aktivnosti… Kada smo uključeni i obratimo pozornost na naše dijete, zbog naših zrcalnih neurona možemo točnije interpretirati signale koje nam ono šalje da nam kaže što želi. Ovo je naravno bitno, ali je vjerojatno od veće važnosti da naša djeca razumiju sve što promatraju i osjete nas kako osjećamo i radimo. Bez naše svijesti o tome, većina naših stanja radosti, ljutnje, zadovoljstva, povrijeđenosti, straha, odbijanja i tako dalje, pokazuje se kroz suptilne, neverbalne znakove koje pokazuje naše tijelo. Kada su u našoj blizini, mnogo informacija koje naša djeca primaju signaliziraju paljenje zrcalnih neurona, tako da se „grijesi“ roditelja automatski prenose na djecu. To znači, kada se osjećamo ljuto, nestrpljivo ili odbijeno u određenim situacijama, naša djeca istovremeno uče reagirati na isti način, čak i kada otvoreno ne izražavamo naše osjećaje. Ron i Suwanti Farmer: Mindful Parenting for a Meaningful life
Djeca će nas sama još bolje podučiti snazi igre samo kada im pružimo iskrenost, dobrotu. Jednostavna i smislena pravila.
Ako želite više naučiti o svjesnom roditeljstvu, upišite se na vikend seminar “Svjesno roditeljstvo za smislen život”, koji se održava u Zagrebu, 29. i 30. lipnja. Više informacija i prijave na edukaciju: www.educare.hr
Autor članka: Mihovil Mašović