Ona je nužnost, ne opcija i treba je staviti što više na listu prioriteta u planiranju dječje svakodnevice.
Igra izgrađuje mozak
Igra je snažan motivator. Želja za igrom jaka je poput potrebe za hranom, pićem ili zrakom. No igra ima i niz specifičnih pozitivnih učinaka na odrastanje i razvoj djece:
1. Mozak proizvodi specifičan hormon rasta BDNF koji izgrađuje moždane stanice. Što se više tog hormona ispušta tijekom igre, to će iskustva stečena kroz igru biti prilagodljivija i upečatljivija.
2. Igra razvija djetetovu sposobnost razmišljanja i promišljanja, a to su vještine koje će mu trebati kod upoznavanja i razumijevanja svijeta koji ga okružuje. Djeca trebaju iskusiti niz prilika u kojima će samostalno izgrađivati vlastiti način razmišljanja, postavljajući pitanja i tražeći odgovore. Već i mala djeca pokazuju znakove znanstvenog uma koji testira i eksperimentira. Znanstvenici, izumitelji i umjetnici razigranim eksperimentiranjem stvaraju značajne pomake u znanju i društvu.
3. Igra razvija sposobnost fokusirane koncentracije. Motivacija i koncentracija idu savršeno u duetu, a iskusni učitelji znaju kako kroz igru pridobiti djetetovu pažnju. Sudjelovanje djeteta u razigranom eksperimentiranju je uzbudljivo te rezultira djetetovom dubokom koncentracijom. Ograničavanje igre stoga može stvoriti poteškoće kod usredotočenosti ili održavanja koncentracije.
4. Igra razvija komunikacijske vještine. Na razvoj govora kod djeteta utječe potreba za komunikacijom, potreba da shvati i bude shvaćeno.
5. Igra je savršena prilika da dijete nauči održavati visoku razinu samodiscipline i praktičnog upravljanja, tj. da usavrši sposobnost planiranja i nadgledanja rada. Ova kognitivna vještina je temelj za učinkovito učenje, pogotovo kod djece čija je igra ograničena u školi. Slobodna igra nudi idealne uvjete kako naučiti te vještine na ugodan i zabavan način.
6. Igra je samopromocija kroz praksu koja je od velike važnost kako bi djeca kroz školu pronašla svoj put i mjesto u grupi.
7. Igra dozvoljava djeci da otkriju i upotrijebe svoju snagu. Ta spoznaja im uz slobodu eksperimentiranja dopušta da pronađu što je dobro za njih te im daje emocionalno zadovoljstvo i samopouzdanje.
8. Igra je kreativna jer uključuje maštu i originalne ideja kako bi se stvorilo nešto novo. Kreativnost dopušta i potiče promjenu početnog stanja u neko drugo, novije stanje te je općenito važna za ljudsko preživljavanje. Ograničena igra zaustavlja prirodan tijek kreativnosti koji pruža slobodna igra. Igra je idealan način kako naučiti biti kreativan te kako prihvatiti i promatrati svijet na drukčiji i zabavniji način.
Važnost igre je golema te je potrebno pronaći način kako je uključiti u dnevnu rutinu. Važno je imati stav da igra nije uzaludno trošenje vremena, a mjesto za igru mora biti što uzbudljivije i kreativnije te moramo odrediti učinkovitu procjenu rizičnih i sigurnosnih mjera. Isto tako potrebno je odbaciti stavove da je igra potrošeno vrijeme koje su djeca trebala radije posvetiti radu ili učenju. Igra je razigran, znatiželjan i predan pristup koji usmjerava dijete da kreira svoje interese te stvara zdravu dnevnu rutinu. Odvojite barem sat vremena dnevno za igru sa svojim djetetom. Dopustite mu da sam bira kako će se i s čime igrati. Podržavajte ga pozitivnim komentarima, sudjelujte u igri i pokažite razumijevanje za njegov način igre.
Igra u prijateljskom okruženju
Djeci je potrebno nekoliko vrsta igara.
- Energična igra se odvija na otvorenom i uključuje fizičku aktivnost. Ako nemate vrt ili živite u prometnoj ulici, pronađite igralište, aktivan klub ili igraonicu za svoje dijete.
- Zajednička igra sama po sebi govori da vaše dijete ima potrebu za igrom sa svojim vršnjacima ili prijateljima. Igra u školi je ograničena, ali je ipak igra, pa često puta dolazak kući vašem djetetu daje osjećaj usamljenosti. Omogućite djetetu igru i druženje s vršnjacima i izvan škole ili vrtića.
- Maštovita igra je ona u kojoj dijete samo sebi stvori imaginarnu igru. To su igre poput traženja izgubljenog blaga, zanimanja ili igre s izmišljenim prijateljima.
- Kreativna igra uključuje nered, ali i zabavu. Kreativnost upotrijebite i kod svakodnevnih obaveza i poslova kao što su večernje kupanje ili pečenje kolača.
Svaka igra nosi rizike i brigu oko sigurnosti, pa neka djeca zbog toga puno provode vrijeme u zatvorenom prostoru. Stvarnost je da rizici od ozljeda postoje, ali zabrinutost roditelja ne bi smjela biti prepreka da dijete osjeti mnoge dobrobiti koje igra donosi. Traženje mjesta i vremena za igru u životu vašeg djeteta treba postati prioritet. Udružite se s drugim roditeljima i organizirajte igru za vašu djecu. Pridružite se lokalnim grupama, istražite opuštene i zaigrane aktivnosti koje bi vaše dijete moglo pohađati nakon škole. Neka se dijete igra sa starijim ili mlađim prijateljima kako bi mlađe dijete dobilo uzora u ponašanju, a starije naučilo socijalne vještine i empatiju.
Razgovarajte sa svojim djetetom o igri. Dopustite da kroz igru izrazi svoje mišljenje te nauči razmišljati i planirati, a sve s ciljem kako bi odraslo u samopouzdanu, društvenu i kreativnu osobu koja problemu zna i može pristupiti na pravilan način i s pozitivnim stavom.