Upisi u prvi razred osnovne škole

Što sve trebate znati...

Upisi u prvi razred osnovne škole

Do 9., 10. i 11.svibnja, kada će se obavljati upisi djece u prvi razred osnovne škole na području grada Zagreba, roditelji i budući prvašići pripremaju se za obvezne preglede na kojima se utvrđuje djetetovo psihofizičko stanje. Pregled provodi stručno povjerenstvo škole u koju se dijete treba upisati.

Raspored pregleda djece za odgovarajuće gradske četvrti objavljen je na oglasnoj ploči Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i šport, oglasnim pločama svih područnih ureda gradske uprave, pri Službi za školsku i sveučilišnu medicinu, osnovnim školama i predškolskim ustanovama. Roditelj ili skrbnik obvezan je od 1. veljače 2013. godine prijaviti dijete nadležnom liječniku škole kako bi dobio upute i točan termin pregleda.

Upis ili odgoda

U prvi razred osnovne škole upisivat će se djeca koja do 1. travnja 2013. godine imaju navršenih 6 godina života. No, i djeca koja do 31. ožujka nisu navršila šest godina, mogu se na zahtjev roditelja uputiti na obvezan pregled psihofizičkog stanja. Ocijeni li stručno povjerenstvo na temelju pregleda da je dijete spremno za školu, izdaje se rješenje o prijevremenom upisu u prvi razred. Upravo je kod te djece koja u obaveznom roku do 1. travnja tekuće godine neće još navršiti šest godina, nego tek koji mjesec kasnije, u svibnju ili primjerice, u kolovozu, najčešće dvojba trebaju li krenuti u školu ili ipak pričekati iduću godinu.

No, isto tako neovisno o želji roditelja da im dijete svakako krene u školu sa šest godina, komisija može utvrditi da dijete zbog svog psihofizičkog stanja nije spremno za školu i odgoditi mu upis za godinu dana. U tom slučaju rješenje o odgodi treba donijeti u vrtić da bi dijete moglo ostati u vrtiću još tu godinu.

Što sve škola traži?

Polazak u školu je velika prekretnica kada se od djeteta očekuje da prihvati učitelja, da usvoji nove navike, da izdrži napore koje od njega traži škola, od nošenja torbe do sjedenja u klupi. Vrlo je često roditeljsko pitanje hoće li djetetu predstavljati problem u školi ako još ne izgovara sve glasove točno ili ima kakvu drugu govornu teškoću.

Stručnjaci kažu kako svako odstupanje u govornom i jezičnom razvoju može biti znak da bi dijete moglo imati teškoće u usvajanju čitanja i pisanja. Zato savjetuju roditelje da najmanje godinu dana prije polaska u školu vode računa  o djetetovim govornim vještinama te se, u slučaju da primijete određene poteškoće, obrate za pomoć logopedu.

Kako se pripremiti?

Škola pred dijete postavlja nove zadatke i radne navike kojih u vrtiću nije bilo. Da bi što bolje i spremnije odgovorilo tim zahtjevima, vrlo je važno da dijete bude spremno u tjelesnom, intelektualnom i socioemocionalnom smislu. Pod tjelesnom razvijenošću smatra se dobro zdravstveno stanje djeteta, prosječna visina i težina, dobro funkcioniranje osjetnog aparata (vid i sluh), krupna motorika (spretnost u kretanju,  skakanju, penjanju), fina motorika (spretnost prstiju i šake).

Dobar razvoj fine motorike neobično je važan za uspješno savladavanje školskih obveza, prvenstveno pisanja. Finu motoriku moguće je poboljšati nekim igrama preciznosti (nizanje perli, prišivanje gumbića, slaganje puzzli i sl.), crtanjem, rezanjem, lijepljenjem, modeliranjem iz plastelina ili tijesta.

Intelektualna razvijenost podrazumijeva sposobnost zadržavanja pažnje na djetetu zanimljivom sadržaju 15 - 30 minuta, sposobnost zapamćivanja složenijih sadržaja, mogućnost prepričavanja kraćih događaja ili priča u pravilnom slijedu. Intelektualne sposobnosti podrazumijevaju da dijete uočava sličnosti i razlike, promatra s određenim ciljem, povezuje dijelove u cjelinu, razlikuje pojmove vremena, zaključuje o jednostavnim uzročno posljedičnim vezama, razlikuje parametre različitih veličina nekog predmeta, zna koji dijelovi nedostaju kompletnom liku čovjeka, u stanju je izvršiti trostruki nalog, ima pojam količine, u stanju je shvatiti proces zbrajanja i oduzimanja, zbraja i oduzima u skupu broja 5, u stanju je grupirati predmete po boji, obliku, veličini, može sastaviti jednostavniju cjelinu od dijelova, uočava razlike i prepoznaje sličnosti,  prepoznaje glas kojim započinje riječ, tiskanim slovima zna napisati ime i prezime, u stanju je ponoviti niz od 5 brojeva,  mehanički broji do 10 i više, zna što dolazi ispred, može precrtati jednostavnije likove, točno imenuje boje i tonove, te pamti pojmove koji ga zanimaju.

Emocionalno-socijalna razvijenost podrazumijeva spremnost djeteta na odvajanje od roditelja i komunikaciju s drugim osobama, izražavanje osjećaja na društveno prihvatljiv način, sposobnost suosjećanja s drugima, suradnju s vršnjacima i uključivanje te aktivno sudjelovanje u grupnoj igri, izvršavanje odgovornijih zadataka i obaveza, kao što je primjerice odlazak u obližnju trgovinu.

Postupak upisa

Da biste upisali dijete u prvi razred morate obaviti zdravstveni pregled djeteta u Školskoj ambulanti, pedagoško-defektološki test u školi, te doći na upise jedan od tri dana u svibnju.  Kod školskog liječnika dobit ćete uputnicu za vađenje krvi i formular za stomatologa. Nakon toga otiđite s djetetom na vađenje krvi u dom zdravlja, te na pregled kod stomatologa. Zatim trebate otići kod djetetovog pedijatra po karton koji će se dati školskom liječniku na uvid. Otići kod školskog liječnika koji će dijete cijepiti i pregledati, te nakon toga otići u školu na psihološko testiranje djeteta.

Ne zaboravite vratiti pedijatru djetetov karton, a na same dane upisa u školu ponesite sljedeće dokumente: mišljenje stručnog povjerenstva o utvrđenom psihofizičkom stanju djeteta prije upisa u I. razred, te rješenje kojim se odobrava prijevremeni upis. Informacije o upisu u I. razred objavljene su i na internetskoj stranici www.zagreb.hr., a pojedinačne obavijesti mogu se dobiti u Gradskom uredu za obrazovanje, kulturu i šport, Zagreb, Ilica 25.


(M.G.)