Uz polazak u prvi razred osnovne škole, upis u srednju školu, te upis na fakultet, još se jedno razdoblje smatra najstresnijim u životu školarca, a to je prijelaz iz 4. u 5.razred. Za dijete završetak četvrtog razreda, te prelazak u viši razred osnovne škole u kojem će se susresti s novim učiteljima i novim predmetima, izaziva određene strahove hoće li se uspješno i pravodobno moći naviknuti na nove radne navike i nova pravila ponašanja u školi. Dakako, sve te dvojbe muče i roditelje koji će trebati pomoći novopečenom petašu da se lakše snađe u novoj životnoj situaciji, i da ju uspješno svlada kao još jednu važnu stepenicu u svom razvoju i odrastanju.
Što se mijenja?
Ključna promjena je prelazak s razredne na predmetnu nastavu. U petom razredu učenici dobivaju nove predmete: zemljopis, povijest, tehničku kulturu, te informatiku, koja bi prema najavama iz Ministarstva obrazovanja od iduće školske godine trebala postati obvezan, a ne više izborni predmet u 5.razredu. S novim predmetima dolaze i novi učitelji. Učenici se nakon što su četiri godine proveli s jednom učiteljicom sada moraju priviknuti na desetak novih učitelja, upoznati njihov način rada, način ispitivanja nastavnog sadržaja, poštivati pravila u razredu koja se razlikuju od učitelja do učitelja. U petom razredu učenik će se morati naviknuti i na više sati provedenih u školi, očekuje ga veća količina gradiva za učenje, a to podrazumijeva i veće zahtjeve u smislu samostalnosti u učenju.
Gdje su moguće poteškoće?
Problemi će se sigurno javiti ako ne postoji primjereno predznanje. Ako su znanja manjkava, učenik će imati problema ne samo u jednom, nego u više predmeta koji su međusobno povezani. Želja za određenom ocjenom katkad nije praćena adekvatnim ulaganjem napora, pa onda ni ocjena neće biti adekvatna. S obzirom na nove predmete, novu radnu disciplinu i više sati koje učenici imaju u jednom danu, praksa pokazuje kako se u petom razredu teže snalaze učenici koji nemaju razvijene radne navike, koji su bojažljivi, koji ne znaju učiti, nisu samostalni, slabiji su čitači, čiji roditelji preaktivno sudjeluju u pisanju domaćih zadaća, učenici koji nisu automatizirali računske radnje, te koji imaju probleme disciplinske naravi. Lakše će se pak snaći samostalniji učenici, koji imaju razvijenije radne navike, otvoreniji su tijekom praćenja nastave. Svakako važnu ulogu ima i pristup predmetnog nastavnika i njegove metode rada s učenicima.
Kako pomoći djetetu u učenju?
Redovito pisanje domaćih zadaća je najvažnije. To dijete mora shvatiti, naviknuti se i prihvatiti, tek nakon zadaće može se baviti svojim drugim aktivnostima, koje su poželjne, ali ne smiju imati prednost pred nastavom i školskim obvezama. Gradiva za učenje će biti više nego u četvrtom razredu pa ga je poželjno rasporediti kao i samo vrijeme učenja. Pokazati djetetu određene metode bržeg i lakšeg zapamćivanja kao što je podvlačenje u tekstu, bilježenje bitnoga, naslovljavanje, izrada sažetaka ili umnih mapa, povezivanje s prijašnjim znanjem, traženje primjera, prepričavanje svojim riječima. Aktivno učiti, podcrtati što je važno, zabilježiti najvažnije gradivo, slično gradivo grupirati, nakon pročitanog prepričati svojim riječim. Roditelj treba ispitati dijete o naučenom gradivu kako bi bilo sigurno da je uspješno svladalo gradivo.
Uloga roditelja
I od roditelja se očekuje da aktivno sudjeluju i pomažu djetetu u tom razdoblju prilagodbe i prijelaza iz 4. u 5.razred. Djetetu ponajprije treba poticajna atmosfera, razumijevanje, nagrada za trud, pohvala za svaki uspjeh koji je rezultat rada.Ako dijete nije bilo samostalno u učenju u prva četiri razreda, ne smije se odustati od pomaganja u učenju sad kad je gradivo postalo zahtjevnije i više ga ima. Poželjno je ići češće na konzultacije s razrednikom, a prema potrebi i sa predmetnim nastavnicima. Roditelj se treba upoznati s načinom rada i obvezama koje učenika očekuju u petom razredu.
Foto: © highwaystarz - fotolia